Τί θα γίνει με τα διόδια στη Β. Αττική μετά τις αντιδράσεις
Με τους υπουργούς Περιβάλλοντος και Υποδομών θα συναντηθούν οι δήμαρχοι Κηφισιάς και Διονύσου προκειμένου να εκφράσουν την πλήρη αντίθεσή τους στο ενδεχόμενο κατασκευής και λειτουργίας πλευρικών διοδίων στη Βαρυμπόμπη και τον Άγιο Στέφανο.
Η αρχή θα γίνει σήμερα με την επίσκεψη του δημάρχου Κηφισιάς, Γιώργου Θωμάκου, στον υπουργό Περιβάλλοντος, Κωστή Χατζηδάκη, ο οποίος πολιτεύεται στο βόρειο τομέα της εκλογικής περιφέρειας Β Αθηνών.
Τη Δευτέρα ο κ. Θωμάκος μαζί με τον δήμαρχο Διονύσου, Γιάννη Καλαφατέλη, θα επισκεφθούν για τον ίδιο λόγο τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, για να μεταφέρουν το αίτημά τους να μην προχωρήσει η κατασκευή πλευρικών διοδίων στη βόρεια Αττική, αλλά και να μην υλοποιηθούν τα έργα στη γέφυρα Βαρυμπόμπης και τον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη που συνοδεύουν τους νέους σταθμούς.
Η λειτουργία πλευρικών διοδίων και η αναβάθμιση των υποδομών στη γέφυρα της Βαρυμπόμπης προβλεπόταν από τη σύμβαση παραχώρησης του 2007 για την κατασκευή και λειτουργία του οδικού άξονα από τη Μεταμόρφωση έως τα Σκάρφεια Φθιώτιδας.
Τα πλευρικά διόδια διατηρήθηκαν και στη συμφωνία του 2013 για την επανεκκίνηση του έργου μεταξύ του Δημοσίου και της εταιρείας Νέα Οδός που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα.
Ο προηγούμενος υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, είχε υποστηρίξει τον Απρίλιο του 2018 ότι έχει συμφωνήσει με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το βασικό μέτοχο της εταιρείας Νέα Οδός, για την απαλλαγή των κατοίκων Διονύσου, Αχαρνών και Κηφισιάς από την πληρωμή διοδίων στον Άγιο Στέφανο και τη Βαρυμπόμπη μέχρι να ξεκινήσει η λειτουργία του ηλεκτρονικού συστήματος αναλογικής χρέωσης διοδίων.
Την ίδια περίοδο, πηγές του παραχωρησιούχου τόνιζαν ότι οι δύο πλευρές δεν είχαν καταλήξει σε συμφωνία αλλά σε ένα πλαίσιο συναντίληψης το οποίο για να εξελιχθεί σε συμφωνία θα πρέπει να υλοποιηθεί σειρά προαπαιτούμενων.
Το Δημόσιο και ο παραχωρησιούχος εν τέλει συμφώνησαν στην κατασκευή νέας, μεγαλύτερης γέφυρας στη Βαρυμπόμπη, η οποία θα έχει εκατέρωθεν δύο κυκλικούς δακτυλίους και στην κατασκευή ενός ακόμα υπόγειου κυκλικού δακτυλίου στην περιοχή Αδάμες, στο ύψος του ανισόπεδου κόμβου Καλυφτάκη.
Για την υλοποίηση των έργων είναι απαραίτητη η τροποποίηση της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και η έγκρισή της από την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Περιβάλλοντος.
Στις αρχές Ιουνίου, η τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων συζητήθηκε στο περιφερειακό συμβούλιο, το οποίο γνωμοδότησε αρνητικά μετά από τις έντονες αντιδράσεις των δημάρχων Κηφισιάς και Διονύσου.
Οι δύο δήμαρχοι, εκτός από την οικονομική επιβάρυνση που θα προκύψει για τους δημότες τους, ανησυχούν ιδιαίτερα και για την κυκλοφοριακή συμφόρηση στο τοπικό οδικό δίκτυο που όπως υποστηρίζουν θα επέλθει κατά τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων.
Σύμφωνα με το δήμαρχο Κηφισιάς, Γιώργο Θωμάκο, η απόφαση για δυναμικές κινητοποιήσεις σε συνεργασία με άλλους δήμους της βόρειας Αττικής είναι ειλημμένη σε περίπτωση που τα έργα προχωρήσουν.
Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα, οι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης δείχνουν και υπερβάλλοντα ζήλο στις αντιδράσεις τους. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί ανάρτηση στις 24 Μαΐου στο Facebook του αντιδημάρχου Κηφισιάς, αρμόδιου για θέματα Υποδομών και Τεχνικών Υπηρεσιών.
Ο αντιδήμαρχος και συντονιστής της διαδημοτικής επιτροπής κατά της εγκατάστασης διοδίων, Αλέξιος Μακρής, κατήγγειλε στην ανάρτησή του τη Νέα Οδό με αφορμή πινακίδες που τοποθέτησε η εταιρεία στη γέφυρα Βαρυμπόμπης στις 14 Μαΐου με την επιγραφή «παράκαμψη» στο πλαίσιο υλοποίησης έργων ασφαλτόστρωσης.
Υποστήριξε ότι επικοινώνησε με την εταιρεία και έλαβε ως απάντηση ανυπόστατες δικαιολογίες και ότι η πρόθεση της Νέας Οδού ήταν να «δει αντιδράσεις». Πηγές της εταιρείας τονίζουν ότι ο κ. Μακρής ενημερώθηκε τηλεφωνικώς και γραπτώς ότι οι πινακίδες τοποθετήθηκαν στη γέφυρα Βαρυμπόμπης στο πλαίσιο εργασιών ασφαλτόστρωσης.
Η κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει καταλήξει στην απόφαση ότι τα πλευρικά διόδια στον Άγιο Στέφανο και τη Βαρυμπόμπη δε θα πρέπει να λειτουργήσουν.
Κατά τις ίδιες πηγές πρόκειται για πολιτική απόφαση και για το λόγο αυτό αναμένεται να ξεκινήσουν συζητήσεις με τη Νέα Οδό και το βασικό της μέτοχο προκειμένου να βρεθεί κοινός τόπος για τη διευθέτηση του ζητήματος.
Σε κάθε περίπτωση, η εταιρεία αποζημιώνεται από το Δημόσιο με ποσό που κυμαίνεται από 10 έως 14 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για τις απώλειες που έχει από τη μη είσπραξη του αντιτίμου στους δύο πλευρικούς σταθμούς.