Κρόκος Κοζάνης, ο ελληνικός χρυσός -Τα σχέδια των παραγωγών
Να μοιραστούν με όλο τον κόσμο λίγο από το «χρυσάφι» της ελληνικής γης που καλλιεργούν, τον περίφημο κρόκο Κοζάνης, είναι οι παραγωγοί της περιοχής, οι οποίοι, με «όχημα» τον «Αναγκαστικό Συνεταιρισμό Κροκοπαραγωγών» της περιοχής, είναι αποφασισμένοι όχι μόνο να ανακτήσουν «χαμένες» αγορές και να διεισδύσουν σε νέες, όπως αυτή της Κίνας, αλλά και να κερδίσουν ακόμα περισσότερο έδαφος στο εσωτερικό.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα την Κίνα, οι κροκοπαραγωγοί της Κοζάνης βρίσκονται εν αναμονή εξελίξεων καθώς, όπως εξηγεί στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού Βασίλης Μητσόπουλος, το μόνο που εκκρεμεί είναι η υπογραφή πρωτοκόλλου από τα κινεζικά τελωνεία καθώς, εξαιτίας του κοροναϊού, ορισμένες υπηρεσίες στην ασιατική χώρα υπολειτουργούν λόγω έλλειψης ανθρώπινου δυναμικού.
Ωστόσο, ο κ. Μητσόπουλος εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι ο κρόκος Κοζάνης θα «ταξιδέψει» στην Κίνα εντός του 2020. «Εμείς δεν πάμε να κατακτήσουμε το σύνολο της αγοράς, όπου καταναλώνονται 40 τόνοι κρόκου, αλλά απευθυνόμαστε στην "upper market" (ανώτερη αγορά), όπου το premium προϊόν πληρώνετε στην πραγματική του αξία, χωρίς την παραμικρή έκπτωση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσόπουλος.
Σχετικά με τις εξαγωγικές επιδόσεις των κροκοκαλλιεργητών Κοζάνης, ο κ. Μητσόπουλος σημείωσε ότι «εντός του 2020 θα "τρέξει" πρόγραμμα προώθησης στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στο Βιετνάμ και στη Σιγκαπούρη», ενώ στα σχέδια βρίσκεται η ανάκτηση των «χαμένων» αγορών στη Σκανδιναβία- κυρίως σε Σουηδία και Φιλανδία.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις ασιατικές αγορές, ο κ. Μητσόπουλοςς υπενθύμισε ότι το 2019 οι κροκοπαραγωγοί Κοζάνης άνοιξαν δίαυλο συνεργασίας και στέλνουν από το 2019 προϊόν στο Βιετνάμ, όπου το χρησιμοποιούν για προϊόντα υγείας. Επιπλέον, οι κροκοκαλλιεργητές Κοζάνης στρέφουν έντονα πλέον την προσοχή τους στην αγορά της Ευρώπης, «όπου ναι μεν έχουμε παρουσία, η οποία όμως πλέον θα γίνεται με στοχευμένες- επιλεγμένες συνεργασίες», σημειώνει ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού.
Οι εξαγωγές είναι μεν μονόδρομος για τους κροκοπαραγωγούς Κοζάνης, αλλά μεγάλη σημασία δίνουν και στην τόνωση της εσωτερικής ζήτησης, κυρίως στις τουριστικές περιοχές. «Ψάχνουμε να διευρύνουμε το κανάλι διανομής σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ώστε από φέτος κιόλας να προσεγγίσουμε τις τουριστικές περιοχές στη χώρα μας», σημείωσε και διερωτήθηκε γιατί οι τουρίστες να μην φεύγουν από την Ελλάδα με λίγο «από τον μοναδικής αξίας και ποιότητας κρόκο Κοζάνης».
«Πουλώντας χύμα προϊόν, αδικούμε εμείς οι ίδιοι το προϊόν μας και τη δουλειά μας, χάνοντας την ευκαιρία και δυνατότητα να καρπωθούμε την υπεραξία του και ταυτόχρονα να φέρουμε υψηλότερο συνάλλαγμα στην εθνική οικονομία», επισήμανε ο κ. Μητσόπουλος.
Στο πλαίσιο αυτό, εξέφρασε τη στήριξή του στη συσκευασμένη διάθεση του κρόκου Κοζάνης, επισημαίνοντας πως «προβαίνουμε σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες ώστε να αλλάξουμε την αναλογία χύμα διάθεσης/συσκευασμένης από 75%-25%, στο 50%-50%».
Στα σχέδια των κροκοπαραγωγών, όπως ανέφερε, είναι ο διπλασιασμός της πιστοποιημένης βιολογικής καλλιέργειας στην επόμενη διετία, με την παροχή «γενναίου» χρηματικού κινήτρου. «Σήμερα πληρώνεται 100 ευρώ/κιλό περισσότερο η βιολογική παραγωγή και προσανατολιζόμαστε ακόμη και να το διπλασιάσουμε, ώστε να αφυπνίσουμε περισσότερους καλλιεργητές και να έρθουν στον συνεταιρισμό για να λάβουν την πιστοποίηση, με τα έξοδα δικά μας», υπογράμμισε ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού.
Υπενθύμισε, δε, ότι τα βιολογικά καλλιεργούμενα στρέμματα ανέρχονται σε 1.000 και διευκρίνισε ότι «όλη η καλλιέργεια στην Κοζάνη γίνεται με βιολογικό τρόπο, απλώς δεν έχουν όλοι οι παραγωγοί την απαραίτητη έγγραφη πιστοποίηση».
Στο μεταξύ, πάνω από 5.000 είναι σήμερα τα καλλιεργούμενα στρέμματα, με την ετήσια παραγωγή να διαμορφώνεται σε 2.500 με 3.000 κιλά, εκ των οποίων το 75% εξάγεται και το 25% απορροφάται στην ελληνική αγορά.
Για την παραγωγή του 2019, ο κ. Μητσόπουλος επισήμανε ότι αναμένεται σημαντικά μειωμένη -ίσως και άνω του 50%- λόγω της παρατεταμένης ξηρασίας, τονίζοντας ότι «έχει γίνει γραπτό αίτημα στον ΕΛΓΑ για να αποζημιωθούμε μέσω ΠΣΕΑ, αλλά περιμένουμε την απαραίτητη έγκριση».
Πάντως, «παρά τη μειωμένη παραγωγή του 2019, οι πελάτες μας θα εξυπηρετηθούν κανονικά, εντός και εκτός ελληνικών συνόρων, αφού έχουμε το απαραίτητο απόθεμα στις εγκαταστάσεις μας», τόνισε ο πρόεδρος του «Αναγκαστικού Συνεταιρισμού Κροκοπαραγωγών Κοζάνης», ενώ επανέφερε και το θέμα της συνδεδεμένης ενίσχυσης στον κρόκο.
Αφού υπενθύμισε ότι την τελευταία 5ετία η τιμή πώλησης του κρόκου/κιλό έχει μειωθεί 20% και η ποσότητα κατά 40%, σημείωσε πως οι κροκοπαραγωγοί προτίθενται να θέσουν το εν λόγω θέμα στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, με την ελπίδα και την αισιοδοξία ότι το αίτημά τους θα γίνει αποδεκτό.
Υπογραμμίζοντας ότι εκπαίδευση και κατάρτιση βρίσκεται πολύ ψηλά στην ατζέντα του Συνεταιρισμού, ο κ. Μητσόπουλος σημείωσε ότι στο αμέσως επόμενο διάστημα ξεκινά το ολοκληρωμένο πρόγραμμα κατάρτισης για την καλλιέργεια του κρόκου, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας.
Πρόκειται για πρόγραμμα του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (ΟΑΕΔ), η υλοποίηση του οποίου αποφασίστηκε έπειτα από σχετικό αίτημα του Συνεταιρισμού. Το πρόγραμμα αφορά έξι τμήματα των 25 ατόμων, θα είναι διάρκειας 60 ωρών συνολικά, ενώ θα διεξαχθεί σε χώρο « κοντά στα σπίτια των καλλιεργητών, για να έχουν έτσι εύκολη και γρήγορη πρόσβαση», όπως διευκρίνισε ο κ. Μητσόπουλος.