Καθυστερήσεις στον διαγωνισμό για τα ηλεκτρονικά διόδια

Φωτο: INTIME

Μεγάλες καθυστερήσεις σημειώνονται στο διαγωνισμό για την υλοποίηση του ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος χρέωσης διοδίων, το οποίο έχει προϋπολογισμό 450 εκατομμύρια ευρώ, παρά τις παλαιότερες εξαγγελίες του υπουργείου Υποδομών πως το σύστημα θα λειτουργούσε από τις αρχές του 2019.

Είναι ενδεικτικό πως ουδείς γνωρίζει πότε θα κληθούν τα πέντε υποψήφια σχήματα να υποβάλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές. Πηγές που παρακολουθούν τη διαδικασία αναφέρουν πως πρόθεση του υπουργείου Υποδομών είναι αυτό να συμβεί έως τα τέλη του έτους, ωστόσο δεν αποκλείεται η υποβολή να μετατεθεί για τις αρχές του 2019.

Σύμφωνα με πληροφορίες, μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες αναμένεται να έχουν οριστικοποιηθεί οι τεχνικές προδιαγραφές του λογισμικού που θα χρησιμοποιεί το νέο σύστημα.

Στη συνέχεια οι πέντε υποψήφιοι θα πρέπει να λάβουν γνώση των τεχνικών προδιαγραφών, δεδομένου πως ο ανάδοχος της διαγωνιστικής διαδικασίας θα εγκαταστήσει και θα λειτουργήσει το νέο σύστημα.

Το καινούργιο σύστημα θα έχει ένα διττό τρόπο λειτουργίας. Τα οχήματα επαγγελματικής χρήσης θα έχουν εγκατεστημένη μια συσκευή που θα επιτρέπει την παρακολούθηση και καταγραφή της θέσης και της πορείας τους, με τη βοήθεια δορυφόρων.

Τα οχήματα ιδιωτικής χρήσεως θα παρακολουθούνται με κάμερες και θα αναγνωρίζονται αυτόματα από τις πινακίδες κυκλοφορίας τους κατά την είσοδο και έξοδό τους από το οδικό δίκτυο.

Σε περίπτωση αδυναμίας αναγνώρισης πινακίδας κυκλοφορίας ΙΧ, το σύστημα θα επικοινωνεί αυτόματα με τις υπηρεσίες της Τροχαίας προκειμένου να επεμβαίνουν για την αναγνώριση του οχήματος.

Οι οδηγοί θα πληρώνουν με ειδική κάρτα ή με εφαρμογή στο κινητό τους, κατά την έξοδό τους από τον αυτοκινητόδρομο.

Υψηλόβαθμα στελέχη της αγοράς που έχουν άριστη γνώση της λειτουργίας των οδικών παραχωρήσεων, τονίζουν στο Economistas.gr πως είναι εξαιρετικά δύσκολο να λειτουργήσει το νέο σύστημα ακόμα και μέσα στο 2019.

Και αυτό, διότι τα βήματα που απομένουν για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού είναι πολλά και αφορούν εκτός από την υποβολή προσφορών, την εξέταση πιθανών ενστάσεων αλλά και τον προσυμβατικό έλεγχο.

Ένα ακόμα ακανθώδες ζήτημα αφορά στην επιθυμία του υπουργείου Υποδομών να αναλάβει την είσπραξη των διοδίων η Υπηρεσία Οδικών Τελών, που ιδρύθηκε πρόσφατα με πρωτοβουλία του υπουργού.

Για να συμβεί αυτό ωστόσο, θα πρέπει να συμφωνήσουν οι τράπεζες οι οποίες έχουν χρηματοδοτήσει την κατασκευή των αυτοκινητόδρομων που λειτουργούν με το καθεστώς των παραχωρήσεων.

Άλλωστε, τα χρήματα από τα διόδια κατατίθενται σε λογαριασμούς στους οποίους οι παραχωρησιούχοι δεν μπορούν να επέμβουν και διοχετεύονται σε συμφωνημένες πληρωμές.

Μεταξύ των πέντε σχημάτων που συνεχίζουν στο διαγωνισμό βρίσκονται και ορισμένες από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Ελλάδα αλλά και την Ευρώπη.

Μία από τις κοινοπραξίες αποτελείται από τις εταιρείεςVinci Highways και Vinci Concessions, του γαλλικού κατασκευαστικού ομίλου Vinci, οι οποίες συνεργάζονται με τον αυστριακό όμιλο KAPSCH TrafficCom και τον ελληνικό όμιλο ΤΕΡΝΑ.

Η Intrasoft International, μαζί με την ΑΚΤΩΡ και την Intrakat, συνεργάζονται με τον ιταλικό όμιλο Autostrade που είναι ένας από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη σε ό,τι αφορά τη διαχείριση αυτοκινητόδρομων.

Ο όμιλος επιχειρήσεων Μυτιληναίος έχει συμμετοχή στο διαγωνισμό μαζί με την εταιρεία Nusz από την Ουγγαρία, ενώ ο ΟΤΕ συμμετέχει μαζί με τη θυγατρική της Deutsche Telekom, T-Systems.

Οικονομική προσφορά αναμένεται να υποβάλει και το σχήμα που αποτελείται από τον ευρωπαϊκό όμιλο STRABAG SE, μαζί με την Skytoll από τη Σλοβακία.

ΣΧΕΤΙΚΑ