Ο εμπορικός «πόλεμος» με το Πεκίνο μεταφέρεται στην αυτοκινητοβιομηχανία - Οι κινεζικές εταιρείες πιέζουν για αντίποινα στην Ερώπη
Οι Κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες προέτρεψαν το Πεκίνο να αυξήσει τους δασμούς στα εισαγόμενα ευρωπαϊκά βενζινοκίνητα αυτοκίνητα σε αντίποινα όσων ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση για τις εξαγωγές των ηλεκτροκίνητων της Κίνας, σύμφωνα με την κρατικά υποστηριζόμενη εφημερίδα Global Times.
Σε μια κεκλεισμένων των θυρών συνάντηση την Τρίτη, στην οποία συμμετείχαν και ευρωπαϊκές εταιρείες, η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας «κάλεσε την κυβέρνηση να λάβει αποφασιστικά αντίμετρα, προτείνοντας να εξεταστεί το ενδεχόμενο να μπουν προσωρινοί δασμοί στα βενζινοκίνητα μεγάλου κυβισμού» που προέρχονται από την Ευρώπη, σύμφωνα με το δημοσίευμα.
Σύμφωνα με το Reuters, η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο Πεκίνο και όπως προκύπτει διοργανώθηκε από το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας. Το ίδιο ρεπορτάζ αναφέρει ότι στη συνάντηση συμμετείχαν οι SAIC, BYD, BMW, Volkswagen και Porsche. Ο στόχος της συνάντησης ήταν να ασκηθεί πίεση στην Ευρώπη κατά των δασμών που ανακοινώθηκαν, αναφέρει το δημοσίευμα.
Οι φόβοι της Ευρώπης
Η εμπορική πολιτική της ΕΕ γίνεται όλο και πιο προστατευτική, καθώς αυξάνεται η ανησυχία ότι οι χώρες του μπλοκ των 27 μπορεί να κατακλειστούν από φθηνά αγαθά που προέρχονται από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των ηλεκτρικών οχημάτων. Οι κινεζικές επιχειρήσεις επιδιώκουν να αυξήσουν τις πωλήσεις τους στο εξωτερικό λόγω της αδύναμης ζήτησης στο εσωτερικό.
Η ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις 12 Ιουνίου, ότι από τον Ιούλιο θα επιβάλει δασμούς έως και 38,1% στα εισαγόμενα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, ήταν μια κίνηση που ακολούθησε αυτή των Ηνωμένων Πολιτειών τον Μάιο και άνοιξε ένα νέο μέτωπο στον χρόνιο εμπορικό πόλεμο της Δύσης με το Πεκίνο.
Οι Global Times ανέφεραν για πρώτη φορά στα τέλη του περασμένου μήνα ότι ένα ερευνητικό κέντρων αυτοκινήτων που συνδέεται με την κινεζική κυβέρνηση, πρότεινε στο Πεκίνο να αυξήσει τους εισαγωγικούς δασμούς στα βενζινοκίνητα σεντάν και σπορ οχήματα με κινητήρες μεγαλύτερους από τα 2,5 λίτρα στο 25% από το σημερινό ποσοστό του 15%. Οι κινεζικές αρχές έχουν αφήσει να εννοηθεί πολλές φορές στο παρελθόν ότι θα προχωρήσουν σε αντίποινα.
Η ίδια εφημερίδα τον περασμένο μήνα άφησε επίσης να εννοηθεί ότι οι κινεζικές εταιρείες σχεδίαζαν να ζητήσουν από τις αρχές να ξεκινήσουν έρευνα αντιντάμπινγκ για τα ευρωπαϊκά προϊόντα με χοιρινό κρέας, την οποία τελικά ανακοίνωσε το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας τη Δευτέρα.
Τι λένε τα νούμερα
Οι εξαγωγές αυτοκινήτων της ΕΕ στην Κίνα είχαν αξία 19,4 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023, ενώ τα κράτη μέλη αγόρασαν ηλεκτρικά οχήματα αξίας 9,7 δισεκατομμυρίων ευρώ από την Ασιατική χώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία της στατιστικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Κίνα αντιπροσωπεύει περίπου το 30% των πωλήσεων των Γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών και η Γερμανία είναι μακράς ο μεγαλύτερος εξαγωγέας οχημάτων με κινητήρες 2,5 λίτρων και άνω. Από την αρχή του έτους έχει στείλει στην Κίνα οχήματα αξίας 1,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με τα στοιχεία των κινεζικών τελωνείων.
Η Σλοβακία είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος προμηθευτής αυτοκινήτων με μεγάλους κινητήρες στην Κίνα και δεύτερος μεγαλύτερος στην ΕΕ. Φέτος έχει εξαγάγει σπορ αυτοκίνητα αξία 803 εκατομμυρίων δολαρίων.
Οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιαπωνία εξαγάγουν επίσης μεγάλο αριθμό αυτοκινήτων με κινητήρες άνω των 2,5 λίτρων και πιθανώς θα επωφεληθούν περισσότερο από μια ενδεχόμενη αύξηση δασμών της Κίνας για τα οχήματα της ΕΕ.