BYD: Η κινεζική εταιρεία που είναι χορηγός στο Euro και θέλει να κυριαρχήσει στην Ευρώπη

NEWSROOM
Όχημα της BYD
Όχημα της BYD / Φωτογραφία shutterstock

Την προηγούμενη Παρασκευή δόθηκε η σέντρα στο Euro 2024 με το παιχνίδι ανάμεσα στη διοργανώτρια Γερμανία και τη Σκωτία. Το ματς διεξήχθη στο Μόναχο μια πόλη ιστορική για τους ντόπιους τόσο για ποδοσφαιρικούς όσο και για άλλους λόγους.

Το Μόναχο, μεταξύ άλλων, είναι η έδρα της BMW. Ωστόσο στις διαφημιστικές πινακίδες δεν εμφανίστηκε ποτέ το λογότυπο της εταιρείας, ούτε των ανταγωνιστών της όπως η Volkswagen ή η Mercedes – Benz. Αντίθετα, την εμφάνισή του έκανε, όπως και σε όλα τα παιχνίδια του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος, το σήμα της κινεζικής BYD, του μοναδικού χορηγού της διοργάνωσης από τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σύμφωνα με στοιχεία του Auto Trader που επικαλείται ο Guardian, η διαφημιστική εκστρατεία στο Euro είναι υπεύθυνη για την αύξηση κατά 69% των προβολών των μοντέλων της BYD στην ιστοσελίδα του, κατά τη διάρκεια του πρώτου Σαββατοκύριακου του τουρνουά.

Η BYD δεν είναι κάποια παντελώς άγνωστη εταιρεία, το αντίθετο. Είναι η εταιρεία που ανταγωνίζεται την Tesla για τη θέση της μεγαλύτερης κατασκευάστριας ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο και η Ευρώπη είναι ο βασικός εξαγωγικός της στόχος.

Βέβαια, ο δρόμος για την BYD δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Η εταιρεία είναι ανάμεσα σε αυτές που η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επιβάλει προσωρινούς δασμούς. Αν τελικά αυτοί μονιμοποιηθούν θα έρθει αντιμέτωπη με δασμούς 17,4%. Ωστόσο, πολλοί αναλυτές πιστεύουν ότι οι δασμοί από μόνοι τους δεν είναι αρκετοί για να επιβραδύνουν την πορεία της BYD στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων.

«Είμαστε αρκετά δυνατοί και μας φοβούνται»

Για τον ιδρυτή της BYD, οι δασμοί από τις ΗΠΑ και την ΕΕ είναι ένα σημάδι της δύναμης που έχει αποκτήσει η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας. Ο Wang Chuanfu, τον οποίο συχνά αποκαλούν Elon Musk της Κίνας, την περασμένη εβδομάδα φέρεται να δήλωσε ότι «αν δεν είστε αρκετά ισχυροί, δεν σας φοβούνται».

Ο Wang σπούδασε μεταλλουργία στην επαρχία Hunan, πριν ιδρύσει την BYD ως εταιρεία μπαταριών το 1995. Κατάφερε να κάνει πελάτες του την Motorola και τη Nokia, πριν εξαγοράσει ένα πτωχευμένο εργοστάσιο αυτοκινήτων το 2003 για την παραγωγή υβριδικών οχημάτων. Από τότε μέχρι σήμερα, ο Wang έκανε την BYD τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μπαταριών στον κόσμο, πίσω μόνο από την επίσης κινέζικη CATL και τη δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο. Μάλιστα, για ένα διάστημα στα τέλη του 2023 είχε καταφέρει να ξεπεράσει και την Tesla.

Επιδοτήσεις και δασμοί

Η BYD αντιμετωπίζει χαμηλότερο ποσοστό δασμών σε σχέση με άλλη εταιρείες από την Κίνα. Σύμφωνα με τον Guardian ο λόγος πίσω από αυτό είναι εν μέρει η συνεργασία της εταιρείας με την ΕΕ, αλλά και στο γεγονός ότι επωφελείται λιγότερο από τις επιδοτήσεις σε σχέση με τους ανταγωνιστές της. Αυτό θα αποτελούσε έκπληξη, καθώς προηγούμενες εκτιμήσεις των κινεζικών επιδοτήσεων από το ινστιτούτο Kiel για την παγκόσμια Οικονομία έδειξαν ότι η BYD «λαμβάνει ιδιαίτερα υψηλές επιδοτήσεις», συμπεριλαμβανομένων 2 δισεκατομμυρίων ευρώ μόνο το 2022, σύμφωνα με τα δημόσια αρχεία.

Ανεξάρτητα από το μέγεθος των κρατικών επιδοτήσεων, η έδρα της εταιρείας στο Pingshan, στα περίχωρα της Shenzhen, ανταγωνίζεται σε μέγεθος αυτή στο Wolfsburg της Volkswagen. Αναλυτές έχουν δηλώσει ότι η βοήθεια από την κυβέρνηση της πόλης έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της BYD.

Τα αυτοκίνητα που παράγει η BYD στο Pingshan δεν είναι κάτι καινοτόμο. Ωστόσο δεν δίνουν σε καμία περίπτωση την αίσθηση ότι ανήκουν σε υποδεέστερη κατηγορία σε σχέση με τους ανταγωνιστές από την Κορέα και τη Γερμανία. Μάλιστα, σε ορισμένα όλο και πιο κρίσιμα ψηφιακά χαρακτηριστικά, εμφανίζονται καλύτερα από τον πολύ ακριβό ευρωπαϊκό ανταγωνισμό.

Η φθηνότερη έκδοση του μοντέλου «Dolphin» κοστίζει στην Κίνα περίπου 12 χιλιάδες ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι ακόμα και με επιπλέον κόστος λόγω των δασμών η εταιρεία μπορεί να προσφέρει ένα όχημα σε αρκετά ανταγωνιστική τιμή. Ταυτόχρονα η εταιρεία σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα εργοστάσιο στην Ουγγαρία κάτι που θα την βοηθούσε να «μπει» στην Ευρωπαϊκή αγορά χωρίς επιπλέον δασμούς. Μάλιστα, ένα στέλεχος της BYD φέρεται να δήλωσε ότι η εταιρεία ήδη κάνει σχέδια για δεύτερο εργοστάσιο στη χώρα.

«Η όλη υπόθεση των δασμών δεν πρόκειται να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα», δήλωσε ο Rupert Mitchell, ο οποίος εργάστηκε για χρόνια στην κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία για τη χρεοκοπημένη πλέον WM Motor.

Οι φιλοδοξίες της BYD δεν περιορίζονται μόνο στα επιβατικά ηλεκτροκίνητα. Έχει ήδη μια ισχυρή θέση στην αγορά των ηλεκτρικών λεωφορείων σε πολλές χώρες, μεταξύ άλλων και στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Η κυριαρχία στις μπαταρίες

Η δραστηριοποίηση της BYD στον τομέα των μπαταριών ως κατασκευάστρια φαίνεται να της έχει δώσει ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Σύμφωνα με τους αναλυτές το γεγονός ότι δεν χρειάζεται να αγοράσει εξαρτήματα από αλλού, και ειδικότερα μπαταρίες, έχει παίξει σημαντικό ρόλο στο να προσφέρει οχήματα σε χαμηλές τιμές.

Σύμφωνα με τον Guardian, η δράση της BYD έχει αποδειχθεί ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια μετάβαση από τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα, συμπεριλαμβανομένων των φτωχότερων αλλά ταχέως αναπτυσσόμενων χωρών όπως η Βραζιλία και η Ινδονησία, όπου η εταιρεία ανοίγει εργοστάσια.

«Δεν θα είχαμε τόση επιτυχία χωρίς την BYD», δήλωσε ένας αναλυτής της Rhodium. «Η μόνη άλλη εταιρεία που είναι σε αυτή την κλίμακα είναι η Tesla», πρόσθεσε.

ΣΧΕΤΙΚΑ