Ηλεκτροκίνηση: Η μάχη για την κατασκευή μπαταριών εκτός Κίνας διαρκώς «φουντώνει»

NEWSROOM
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Ηλεκτρικά αυτοκίνητα/ Φωτογραφία AP

Η μάχη για την παραγωγή μπαταριών για τα ηλεκτρικά οχήματα εκτός Κίνας όχι μόνο παραμένει εν ισχύ, αλλά κλιμακώνεται. Δεν είναι μόνο η απεξάρτηση από την Κίνα που επιδιώκει πλέον η Δύση, είναι και οι επιδοτήσεις που προσφέρουν οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο προκειμένου να προσελκύσουν τις εταιρείες που κατασκευάζουν μπαταρίες για την ηλεκτροκίνηση.

Ενδεικτικό της κινητικότητας που επικρατεί στην εν λόγω αγορά, είναι η άντληση κεφαλαίων με τη μορφή χρέους και επιδοτήσεων ύψους 3,4 δισ. δολαρίων από μία από τις πιο πολύτιμες startups του κλάδου.

Η σουηδική Northvolt (περί αυτής ο λόγος), εξασφάλισε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από μια ομάδα τραπεζών, επιθυμώντας με τα αντληθέντα κεφάλαια να αυξήσει την παραγωγή μπαταριών σε ένα εργοστάσιο στη βόρεια Σουηδία, για πελάτες όπως η Volkswagen και η BMW. Σχεδιάζει επίσης να επεκτείνει μια διπλανή εγκατάσταση ανακύκλωσης, η οποία θα μετατρέπει παλιοσίδερα και παλιές μπαταρίες σε επαναχρησιμοποιήσιμα υλικά μπαταριών.

Η χρηματοδότηση είναι μία από τις μεγαλύτερες συναλλαγές για μια εταιρεία που δραστηριοποιείται στην καθαρή ενέργεια τα τελευταία χρόνια. Επίσης υποδεικνύει την προθυμία των επενδυτών και των φορέων χάραξης πολιτικής να διοχετεύσουν δισεκατομμύρια δολάρια στην κατασκευή μπαταριών που τροφοδοτούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ή αποθηκεύουν ενέργεια όταν δεν φυσάει ο άνεμος και δεν λάμπει ο ήλιος, ούτως ώστε να επιταχυνθεί η απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα.

Η Κίνα ελέγχει τμήματα της αλυσίδας εφοδιασμού, από την επεξεργασία μετάλλων έως τη συναρμολόγηση των κυψελών, γεγονός που ανησυχεί τις χώρες της Δύσης, οι οποίες χορηγούν δισεκατομμύρια δολάρια σε φορολογικές πιστώσεις, δάνεια και επιχορηγήσεις σε εταιρείες για να ξεκινήσουν τις δικές τους αλυσίδες εφοδιασμού. Ο αμερικανικός νόμος για το κλίμα του 2022, ανάγκασε άλλες τις κυβερνήσεις άλλων χωρών να ενισχύσουν τις δικές τους επιδοτήσεις για να προσελκύσουν επενδύσεις στην καθαρή ενέργεια.

«Πολλές χώρες έχουν αναγνωρίσει ότι πρόκειται για ένα κρίσιμο κομμάτι των υποδομών στην πράσινη μετάβαση», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Πίτερ Κάρλσον, διευθύνων σύμβουλος της Northvolt και πρώην διευθυντής της εφοδιαστικής αλυσίδας της Tesla.

Ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Η επενδυτική τράπεζα της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει πλέον συνεισφέρει σχεδόν 1 δισ. δολάρια για το εργοστάσιο της Northvolt στη Σουηδία. Η startup αναχρηματοδοτεί επίσης χρέος ύψους 1,6 δισ. δολαρίων που είχε αντλήσει στο παρελθόν. Η εταιρεία θέλει να επιταχύνει την παραγωγή μπαταριών στο εργοστάσιό της κοντά στον Αρκτικό Κύκλο τα επόμενα χρόνια με σκοπό να κατασκευάζει ετησίως αρκετές μπαταρίες για την τροφοδοσία αρκετών εκατοντάδων χιλιάδων αυτοκινήτων. Ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματα της Northvolt είναι ότι λειτουργεί τα εργοστάσιά της με ανανεώσιμη ενέργεια, κάτι που έχει συμβάλει στο να δεχθεί παραγγελίες για μπαταρίες ύψους περίπου 55 δισ. δολαρίων από τις μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Η Northvolt, που ιδρύθηκε το 2016, κατασκευάζει νέα εργοστάσια μπαταριών στη Γερμανία και το Μόντρεαλ. Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε πρόσφατα ένα πακέτο στήριξης ύψους σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων για το εργοστάσιο στη Γερμανία, ενώ οι κυβερνήσεις του Καναδά και του Κεμπέκ θα χρηματοδοτήσουν με περίπου 2 δισ. δολάρια το έργο στο Μόντρεαλ.

Η ανακύκλωση των υλικών των μπαταριών προκειμένου να μειωθούν οι εκπομπές, έχει καταστεί επίσης ένας κλάδος που προσελκύει το επενδυτικό ενδιαφέρον. Οι εταιρείες ανακύκλωσης, όπως μια startup που ιδρύθηκε από έναν πρώην επικεφαλής τεχνολογίας της Tesla-, έχουν αντλήσει δισεκατομμύρια δολάρια τα τελευταία χρόνια.


ΣΧΕΤΙΚΑ