Κόστος μεταφοράς και απάτες «φρενάρουν» το e-commerce

Φωτό: Shutterstock

Ευκολότερες έχουν γίνει οι αγορές προϊόντων και υπηρεσιών μέσω διαδικτύου στην Ευρώπη, καθώς οι πρόσφατες παρεμβάσεις σε επίπεδο Ε.Ε. έχουν καταργήσει μία σειρά από περιορισμούς που υπήρχαν στο παρελθόν.

Ουσιαστικά το μόνο που έχει να σκεφτεί ο Έλληνας καταναλωτής που επιθυμεί να αγοράσει ένα προϊόν από ένα online κατάστημα της Γαλλίας ή της Ισπανίας είναι το κόστος μεταφοράς, το οποίο μπορεί να... εξαχνώσει το όποιο όφελος. Πέρα όμως από το μεταφορικό κόστος, το οποίο αποτελεί βραχνά και για τις ελληνικές επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου με εξαγωγικό χαρακτήρα, οι περιορισμοί που καλείται σήμερα να αντιμετωπίσει ο Έλληνας καταναλωτής είναι ελάχιστοι. Ενας καταναλωτής μπορεί να κάνει χρήση των διασυνοριακών δυνατοτήτων που προσφέρει το διαδίκτυο και να επωφεληθεί από τον χαμηλότερο ΦΠΑ ή και τις προσφορές που μπορεί να συναντήσει σε ένα online κατάστημα μιας άλλης χώρας της Ε.Ε.

Ήδη σήμερα το 19% των καταναλωτών στην Ευρώπη πραγματοποιεί διαδικτυακές αγορές από άλλη χώρα της Ε.Ε. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να μεγαλώσει σημαντικά, καθώς το νέο πλαίσιο που έχει εγκριθεί σε επίπεδο Ε.Ε. καταργεί τον γεωγραφικό αποκλεισμό, δηλαδή το να μην μπορεί κανείς να αγοράσει ένα προϊόν από άλλη χώρα της Ε.Ε.

Ήδη από τις 3 Δεκεμβρίου 2018 έχουν αρθεί περιορισμοί όπως η υποχρέωσης πληρωμής με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα που έχει εκδοθεί σε συγκεκριμένη χώρα. Επίσης έχει καταργηθεί η υποχρεωτική ανακατεύθυνση σε ιστότοπο συγκεκριμένης χώρας, δηλαδή το να πρέπει οπωσδήποτε να διεκπεραιώσετε στο ελληνικό κατάστημα μίας αλυσίδας την αγορά του προϊόντος που επιθυμείτε.

Ειδικά για το οπτικοακουστικό υλικό (ταινίες, βιβλία, μουσική) ήδη από τον Απρίλιο του 2018 δεν υπάρχει περιορισμός στο πού θα κάνετε χρήση των συνδρομών σας. Αν, δηλαδή, έχετε μία online συνδρομή σε ισχύ στην Ελλάδα και βρεθείτε για μερικές ημέρες στην Αυστρία, θα εξακολουθείτε να έχετε δυνατότητα χρήσης της συνδρομής σας.

Ειδικότερα για το «αγκάθι» των παραδόσεων των παραγγελιών, η Ε.Ε. διαπιστώνει πως οι τιμές είναι κατά μέσο όρο 3 ως 5 φορές υψηλότερες από τις τιμές παράδοσης εντός της χώρας χωρίς να συντρέχουν σαφείς λόγοι. Συντασσόμενες με τους Έλληνες που επιθυμούν να στραφούν στο εξωτερικό για να πουλήσουν τα προϊόντα τους, το 62% των επιχειρήσεων στην Ε.Ε. θέλει μεν να πραγματοποιήσει διασυνοριακές πωλήσεις όμως δεν το πράττει ακριβώς λόγω των υψηλών μεταφορικών.

Αν και το χαμηλό κόστος λειτουργεί ως μαγνήτης για τους καταναλωτές, η Ε.Ε. προειδοποιεί πως ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός. Σε μία έρευνα που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 2016 με τη βοήθεια υπηρεσιών σύγκρισης τιμών, διαπιστώθηκε πως τα δύο τρίτα των ιστοτόπων που ελέγχθηκαν εμφάνιζαν παραπλανητικές τιμές.

Επίσης, 70 εκατ. πολίτες της Ε.Ε., σχεδόν το 30% των χρηστών του διαδικτύου στην Ευρώπη, αντιμετώπισε προβλήματα που άπτονται του δικαίου των συμβάσεων κατά την πρόσβαση σε διαδικτυακό περιεχόμενο. Από αυτούς, μόνο το 10% έτυχε αποκατάστασης και μάλλον αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές που... επιμένουν διαδικτυακά.

ΣΧΕΤΙΚΑ