Οι εκλογές μπλοκάρουν τα σχέδια για την Εγνατία
Δεν αναμένεται άμεση λύση στο πρόβλημα παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η οποία αποτελεί μεταμνημονιακή υποχρέωση, καθώς η προεκλογική περίοδος στην οποία έχει εισέλθει η χώρα μεταθέτει τις όποιες σχετικές αποφάσεις για το μέλλον.
Το σημαντικότερο αγκάθι στο δρόμο της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού είναι το θέμα των διοδίων και το ύψος της τιμολογιακής πολιτικής που θα ακολουθηθεί, προκειμένου ο οδικός άξονας να γίνει ελκυστικός προς τους επενδυτές αλλά και να χρηματοδοτηθούν τα έργα που απαιτούνται να υλοποιηθούν, προκειμένου να ληφθούν όλες οι απαραίτητες πιστοποιήσεις.
Πριν από μερικούς μήνες ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε απόφαση, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται η τοποθέτηση κατά μήκος της Εγνατίας Οδού 18 νέων μετωπικών σταθμών διοδίων και 43 πλευρικών, από τα οποία μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί μόνο δύο, λόγω και έντονων αντιδράσεων που υπάρχουν από φορείς και κατοίκους των πόλεων, από τις οποίες διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος.
Προκλήθηκε σωρεία αντιδράσεων και ήδη έχουν κατατεθεί προσφυγές στο ΣτΕ για την ακύρωση των νέων σταθμών τόσο στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, όσο και στους κάθετους άξονες.
Υπενθυμίζεται πως στην Κοινή Υπουργική Απόφαση - την οποία υπογράφουν οι υπουργοί Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης - προβλέπονται αυξήσεις στις τιμές των διοδίων από 66% έως 150%, όπως στα διόδια των Μαλγάρων, όπου το κόστος διέλευσης θα αυξηθεί από το 1,20 ευρώ που είναι σήμερα στα 2,98 ευρώ.
Οι θεσμοί στην έκθεση τους αναφερόμενοι στην Εγνατία Οδό, πέρα από τις σημαντικές καθυστερήσεις που διαπιστώνουν στη διαδικασία, τονίζουν ότι αν υπάρχει μία παραχώρηση μεγάλης διάρκειας και ικανοποιητικά/υψηλά διόδια, το έργο μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τις τράπεζες.
Η χρηματοδότηση από τις τράπεζες είναι απαραίτητη αφού τα έργα που απαιτούνται να γίνουν στην Εγνατία Οδό προκειμένου να πάρει τις σχετικές ευρωπαϊκές πιστοποιήσεις, είναι πολλά.
Υπενθυμίζεται ότι μετά το τραγικό δυστύχημα του 1999 στη σήραγγα του Μον-Μπλάν που συνδέει τη Γαλλία με την Ιταλία και είχε ως αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 39 άνθρωποι όταν ξέσπασε φωτιά σε βελγικό φορτηγό, η Ευρωπαϊκή Ένωση προχώρησε στην θεσμοθέτηση νέων αυστηρών κριτηρίων για την ασφάλεια των σηράγγων. Οι νέοι αυτοί κανόνες είναι απαραίτητοι να τηρούνται για την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών.
Η Εγνατία Οδός, η οποία είναι από τα μεγαλύτερα έργα της χώρας, κατασκευάστηκε μεταξύ 1994 και 2009. Ως εκ τούτου δεν τηρεί τις νέες αυστηρές προδιαγραφές που έχει θέσει η ΕΕ και αφορά τις 33 σήραγγες του ελληνικού αυτοκινητοδρόμου.
Για να γίνουν οι επιπλέον πρόσθετες εργασίες, απαιτούνται πολλά εκατομμύρια ευρώ, που οι υποψήφιοι επενδυτές δεν φέρονται να διατεθειμένοι να δώσουν, ενώ και το κράτος δεν έχει τα χρήματα για τα επιπλέον πρόσθετα έργα αναβάθμισης.
Ως εκ τούτου η μόνη λύση, όπως ξεκάθαρα αναφέρουν και οι θεσμοί στην έκθεση τους είναι η εγκατάσταση πολλών και υψηλών διοδίων κατά μήκος του οδικού άξονα, θέμα ωστόσο που συναντά την έντονη αντίδραση στελεχών της κυβέρνησης καθώς εκτιμούν ότι θα την πληγώσει δημοσκοπικά, εν μέσω προεκλογικής περιόδου.
Για το θέμα της ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας έχει προγραμματιστεί συνάντηση στις 5 Μαρτίου μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων φορέων, ενώ η μελλοντική επικοινωνία με την Κομισιόν θα διεξαχθεί με τη σύμφωνη γνώμη ΤΑΙΠΕΔ και υπουργείου Υποδομών.
Έπτά κοινοπρακτικά σχήματα από τα εννέα που δήλωσαν αρχικά ενδιαφέρον πέρασαν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ για τη παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης της Εγνατίας Οδού.
Εκτός της διεκδίκησης έχει μείνει το σχήμα της Deutsche Invest και της εταιρείας του ομίλου Σαββίδη Dimera καθώς και η κοινοπραξία Northern Greece Corridor Consortium στην οποία συμμετείχε η J&P Άβαξ και ξένα funds.
Τα σχήματα που έχουν περάσει στην επόμενη φάση είναι ο Άκτωρ με την ισπανική ROADIS, η Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου με την κινεζική SCIG, ο όμιλος Μυτιληναίου με την γαλλική Vinci, η ΓΕΚ Τέρνα με την Egis Projects, η ANAS International Enterprise S.p.A., η FREYJA HOLDINGS SARL και η Διολκός Κατασκευαστική.
Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Θεσπρωτίας (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια του Έβρου (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, πΓΔΜ και Βουλγαρία).
Η σύμβασης παραχώρησης για την «χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων στον Προτιμητέο Επενδυτή αφορά σε χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 40 έτη.