ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ιδρύει ειδική θυγατρική για παραχωρήσεις

Economista
ECONOMISTA
GEK_TERNA

Το δρόμο για την δημιουργία αυτόνομης θυγατρικής στον τομέα των παραχωρήσεων άνοιξε για τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης.

Η εισηγμένη επιδίωκε, εδώ και αρκετούς μήνες, την σύσταση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Παραχωρήσεις, προκειμένου να μεγιστοποιήσει την αξία του χαρτοφυλακίου έργων παραχώρησης που διαθέτει και να βελτιώσει την δυνατότητα πρόσβασης σε πηγές χρηματοδότησης, με ευνοϊκότερους όρους, συγκριτικά με σήμερα. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρούσε κρίσιμο το να “προικίσει” την νέα αυτή εταιρεία με όσο το δυνατόν περισσότερα έργα, επομένως κι έσοδα.

Στελέχη της εισηγμένης σημειώνουν ότι η δημιουργία αυτόνομης θυγατρικής εταιρείας παραχωρήσεων, διευκολύνει την άντληση χρηματοδότησης, είτε τραπεζικού δανεισμού, είτε έκδοση ομολόγου, καθώς είναι πολύ ελκυστικότερη για τους πιστωτές και τους επενδυτές, όντας απαλλαγμένη από τυχόν “βάρη” άλλων, λιγότερων κερδοφόρων δραστηριοτήτων του ομίλου. Έτσι, η εταιρεία μπορεί να εξασφαλίσει και χαμηλότερο κόστος δανεισμού.

Η προσθήκη του έργου στο Καστέλι της Κρήτης στην νέα θυγατρική είναι καθοριστική, καθώς πρόκειται για την σημαντικότερη σύμβαση παραχώρησης των τελευταίων ετών, η οποία προβλέπεται να προσδώσει σημαντική υπεραξία και έσοδα στον όμιλο σε βάθος χρόνου.

Στο ίδιο μήκος κύματος εντάσσεται και η πρόσφατη εξαγορά του υπολοίπου ποσοστού που διέθετε ο ισπανικός όμιλος της Ferrovial στις εταιρείες εκμετάλλευσης της Ιονίας Οδού (Νέα Οδός Α.Ε.) και του αυτοκινητόδρομου Ε65 (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Α.Ε.). Η εισηγμένη απέκτησε το 21,41% που διέθετε ο ισπανικός όμιλος στη Νέα Οδό και το 33,34% που είχε στην Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας.

Πλέον, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει το 100% και στις δύο εταιρείες εκμετάλλευσης, έχοντας επενδύσει συνολικά κεφάλαια άνω των 120 εκατ. ευρώ για την ενίσχυση του χαρτοφυλακίου των παραχωρήσεών της, καθώς το 2017 είχε προβεί σε νέες εξαγορές, αποκτώντας τότε τα αντίστοιχα ποσοστά της επίσης ισπανικής ACS στους δύο άξονες.

Σημειωτέον δε ότι η μελλοντική αξία των εν λόγω έργων παραχώρησης είναι πιθανόν να αυξηθεί περαιτέρω, δεδομένου ότι δρομολογείται η παράταση της διάρκειας των σχετικών συμβάσεων, με αντάλλαγμα την διατήρηση ή ακόμα και μείωση των τιμών των διοδίων και την εκτέλεση (με έξοδα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) συμπληρωματικών έργων. Με τον τρόπο αυτό, το δημόσιο θα εξοικονομήσει κεφάλαια, που θα μπορέσει να διαθέσει για άλλους σκοπούς. Ανάλογες κινήσεις σχεδιάζονται και για τα υπόλοιπα μεγάλα έργα παραχώρησης, όπως στο πέταλο του Μαλλιακού και στον άξονα Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα.

Εκτός από τα παραπάνω έργα, στην νέα θυγατρική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα προστεθεί επίσης και το 17% που ελέγχει ο όμιλος στην Ολυμπία Οδό, την εταιρεία παραχώρησης του τμήματος Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα.

Παράλληλα, η διοίκηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συνεχίζει να διεκδικεί κι άλλα έργα παραχώρησης, τα οποία προσφέρουν στους κατασκευαστικούς ομίλους την δυνατότητα να αποφύγουν την κυκλικότητα του τομέα των κατασκευών και μεγαλύτερη “ορατότητα” σε ό,τι αφορά τα μελλοντικά έσοδα/κέρδη.

Μεταξύ των έργων που διεκδικεί σήμερα ο όμιλος, περιλαμβάνονται οι παραχωρήσεις της Εγνατίας Οδού, ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) και η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος.

ΣΧΕΤΙΚΑ