Ο άγνωστος… πόλεμος για τις άδειες στο Μετρό

Φωτο: Shutterstock

Ερωτήματα για την επαρκή συντήρηση των συρμών του μετρό προκαλεί απόφαση του μεγαλύτερου σωματείου εργαζομένων (Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό - ΣΕΛΜΑ), σύμφωνα με την οποία τα μέλη του που απασχολούνται στην τεχνική βάση θα πρέπει να εργάζονται για μόλις 4 ώρες σε κάθε βάρδια αντί για 8.

Η ιδιότυπη αυτή επίσχεση εργασίας ξεκίνησε πριν από 2 ημέρες και αναμένεται να συνεχιστεί έως το τέλος της εβδομάδας. Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΣΕΛΜΑ που έχει διακινηθεί εσωτερικά, την Πέμπτη αλλά και την Παρασκευή, 21 και 22 Φεβρουαρίου αντίστοιχα, τα μέλη του σωματείου που εργάζονται στη διεύθυνση τροχαίου υλικού θα σταματήσουν να δουλεύουν στις 10 το πρωί, προκειμένου να συμμετέχουν σε τοπικές συνελεύσεις στο αμαξοστάσιο των Σεπολίων.

Αυτό σημαίνει πως δεν θα είναι δυνατό να πραγματοποιηθεί καμία εργασία στους συρμούς του μετρό μετά τις 10 το πρωί, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εύρυθμη λειτουργία του μέσου, το οποίο χρησιμοποιείται καθημερινά από περίπου 1 εκατομμύριο πολίτες. Η βάρδια των εργαζομένων στην τεχνική βάση αρχίζει στις 6 το πρωί και ολοκληρώνεται κανονικά στις 2 το απόγευμα.

Οι επικεφαλής συνδικαλιστές του ΣΕΛΜΑ έλαβαν την απόφαση αυτή διότι η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ δεν τους έχει χορηγήσει εδώ και 3 χρόνια μέσα ατομικής προστασίας, όπως φόρμες, παπούτσια και άλλα αναλώσιμα απαραίτητα για την εργασία τους.

Ωστόσο, η απόφαση του σωματείου συμπίπτει με τη διαπραγμάτευση που διεξάγεται για την υπογραφή νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας δεδομένου πως η προηγούμενη έληξε στο τέλος του 2018.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συνδικαλιστές του ΣΕΛΜΑ, στο οποίο υπάγονται περίπου 1.000 από το σύνολο των 2.500 εργαζομένων στη ΣΤΑΣΥ, έλαβαν την απόφαση της διενέργειας τοπικών συνελεύσεων, όταν η διοίκηση της εταιρείας ζήτησε να υπάρξει εξορθολογισμός στις άδειες των εργαζομένων στη νέα συλλογική σύμβαση εργασίας.

Οι εργαζόμενοι στη ΣΤΑΣΥ, εκτός από τις άδειες που δικαιούνται από το νόμο, έχουν τη δυνατότητα να λάβουν δεκάδες ακόμα ημέρες το χρόνο.

Τα παραδείγματα είναι πολλά: προβλέπεται η χορήγηση 5 ημερών γονικής άδειας για κάθε παιδί στους εργαζόμενους της ΣΤΑΣΥ, ενώ στον ιδιωτικό τομέα είναι 4. Άδεια 3 ημερών προβλέπεται για αιμοδοσία και 4 ημερών για δότες αιμοπεταλίων. Ένας εργαζόμενος μπορεί να δώσει 4 φορές το χρόνο αίμα και άλλες τόσες αιμοπετάλια, δηλαδή να λάβει 28 ημέρες άδεια ετησίως επιπλέον.

Όσοι εργάζονται με κυλιόμενο ωράριο σε μόνιμη βάση δικαιούνται επιπλέον 2 ημέρες άδεια το χρόνο, ενώ όσοι έχουν συμπληρώσει 23 χρόνια υπηρεσίας στην εταιρεία λαμβάνουν μία ακόμα ημέρα άδειας. Οι υπάλληλοι της ΣΤΑΣΥ που θα αποφασίσουν να αρχίσουν σπουδές δικαιούνται 10 ημέρες άδεια επιπλέον το χρόνο, ενώ υπάρχει και η λεγόμενη άδεια μακράς υπηρεσίας. Η τελευταία ανέρχεται σε 3 επιπλέον ημέρες το χρόνο και τη λαμβάνουν όσοι έχουν υπερβεί τα 25 έτη εργασίας στην εταιρεία.

Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν πως οι συνδικαλιστές που διαμαρτύρονται δεν εργάζονται με αποτέλεσμα να παραβιάζεται η νομοθεσία. Σύμφωνα με το νόμο 4472/2017, ο πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος και ο γενικός γραμματέας των πρωτοβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων με πάνω από 500 μέλη δικαιούνται 5 ημέρες άδεια το μήνα.
Οι συνδικαλιστές ωστόσο της ΣΤΑΣΥ δεν εργάζονται καμία ημέρα το μήνα. Κατά τις ίδιες πηγές μάλιστα, στις καταστάσεις της εταιρείας φαίνεται πως εργάζονται σε κυλιόμενες βάρδιες, στις οποίες περιλαμβάνονται νύχτες και Σαββατοκύριακα, λαμβάνοντας τις αντίστοιχες αποδοχές. Η επιβάρυνση για την εταιρεία είναι διπλή, δεδομένου πως στη θέση των συνδικαλιστών απασχολούνται άλλοι εργαζόμενοι.

ΣΧΕΤΙΚΑ