Το κρυολόγημα φέρνει... χρυσές πωλήσεις
Χάπια, σιρόπια, αποσυμφορητικά αποτελούν τα βασικά σκευάσματα ενός οικιακού φαρμακείου και τα οποία πληθαίνουν κυρίως την περίοδο των χειμερινών μηνών. Τα σκευάσματα αυτά, προϊόντα παραγωγής ξένων πολυεθνικών και ανήκουν στη λεγόμενη κατηγορία των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ), αυξάνουν σημαντικά τις πωλήσεις τους το τελευταίο διάστημα, καθώς οι καιρικές συνθήκες …βοηθούν στη ζήτηση από τις αλυσίδες των φαρμακείων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ), τα οποία παρουσιάστηκαν χθες, ο τζίρος των ΜΗΣΥΦΑ συνολικά, έφτασε στα 265 εκατ. ευρώ σε τιμές λιανικής το 2018. Κορυφαίες κατηγορίες των σκευασμάτων αυτών αποτελούν τα φάρμακα για το αναπνευστικό και το νευρικό σύστημα. Είναι δύο κατηγορίες που καλύπτουν το 48% των συνολικών πωλήσεων το οποίο εκτιμάται στα 120 εκατ. ευρώ. Μιλάμε για πωλήσεις οι οποίες φέρνουν άμεση ρευστότητα για τα φαρμακεία αλλά και τις προμηθεύτριες εταιρείες, αφού ο καταναλωτής τα αγοράζει από την τσέπη του οποιαδήποτε στιγμή, χωρίς να χρειάζεται συνταγή.
Ειδικότερα ο κλάδος για το αναπνευστικό σύστημα που αφορά κυρίως σε σκευάσματα ρινικά, δηλαδή τα κλασικά αποσυμφορητικά που πραγματοποιούν τζίρο της τάξης των 30 εκατ. ευρώ. Επίσης στα 18 εκατ. ευρώ εκτιμάται δε ο τζίρος …για το βήχα ενώ στα 15 εκατ. ευρώ για το λαιμό. Εδώ μάλιστα η Reckit & Benckizer με γνωστές καραμέλες κατέχει το 50% της αγοράς.
Μεγάλες οι πωλήσεις για τα ΜΗΣΥΦΑ του νευρικού συστήματος όπου κατά βάση μιλάμε για αναλγητικά και αντιπυρετικά, τα οποία πραγματοποιούν τα 52 εκατ. ευρώ από το συνολικό τζίρο των 58 εκατ. ευρώ της κατηγορίας. Εδώ και πάλι σκευάσματα με παρακεταμόλη –τύπου Depon- πραγματοποιούν πωλήσεις της τάξης των 48 εκατ. ευρώ. To προαναφερθέν σκεύασμα σε όλες τις μορφές του, το οποίο διακινεί ο όμιλος Βιανέξ, φαίνεται να κυριαρχεί με μερίδιο της τάξης του 50%.
Τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα φαίνεται να αποτελούν και τη διέξοδο φαρμακευτικών εταιρειών και φαρμακείων προκειμένου να εξασφαλίζουν άμεση ρευστότητα. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι πέρυσι οι προωθητικές ενέργειες και κυρίως η τηλεοπτικές διαφημίσεις κόστισαν περί τα 45 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα δε με τα στοιχεία μελέτης της Pharmacy Insights, η οποία τοποθετεί την αγορά στα επίπεδα των 264 εκατ. ευρώ (μικρή απόκλιση από τα νούμερα του ΣΦΕΕ), το 2018 τα συγκεκριμένα σκευάσματα παρουσίασαν μέση αύξηση τιμής της τάξης του 14%. Το γεγονός αυτό οδήγησε σε αύξηση του τζίρου της κατηγορίας από πλευράς αξίας αλλά σε διακίνηση λιγότερων τεμαχίων.
Ειδικότερα, το 2018 ο τζίρος σε τιμές λιανικής για τα ΜΗΣΥΦΑ από το δίκτυο των ιδιωτικών φαρμακείων, ανήλθε στα 264 εκατ. ευρώ έναντι 244 εκατ. ευρώ το 2017 σημειώνοντας αύξηση περίπου 7,8% . Την ίδια στιγμή τα διακινηθέντα τεμάχια υποχώρησαν στα 67,96 εκατομμύρια έναντι 71,77 εκατομμύρια στο 2017 σημειώνοντας υποχώρηση κατά 5,3%.