Ανοίγει ο ανταγωνισμός στην κινητή τηλεφωνία

Φωτό: Shutterstock

Δυνατότητα εντατικοποίησης του ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας με όφελος στους καταναλωτές δίνει απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) για τη δραστηριοποίηση εικονικών παρόχων κινητής τηλεφωνίας.

Πρόκειται για ένα μοντέλο λειτουργίας που δεν είναι απολύτως ξένο στην Ελλάδα, καθώς έχει δοκιμαστεί στο παρελθόν χωρίς ωστόσο να ταράξει τα νερά όπως έχει συμβεί σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Περισσότερο γνωστή στο απώτερο παρελθόν είχε γίνει το 2006 η συνεργασία της Vodafone με την Carrefour Μαρινόπουλος για προγράμματα καρτοκινητής που πωλούντο υπό την επωνυμία της δεύτερης. Μία δεύτερη προσπάθεια, με σαφώς μεγαλύτερη διάρκεια και ένταση, έγινε από την Cyta, την εταιρεία του κυπριακού οργανισμού τηλεπικοινωνιών, που λειτουργούσε ως εικονικός πάροχος και η οποία πριν από λίγους μήνες εξαγοράστηκε από την Vodafone.

Στο μεταξύ, το 2016, ενδιαφέρον για τη δραστηριοποίησή της ως εικονικός πάροχος είχε εκδηλώσει η Forthnet που, θεωρώντας ότι οι τιμές χονδρικής που της έδιναν τα δίκτυα κινητής τηλεφωνίας ήταν αδικαιολόγητα υψηλές, προσέφυγε στην ΕΕΤΤ. Έκτοτε κύλησε αρκετό νερό στο αυλάκι και χρειάστηκε να περάσουν περίπου δύο χρόνια για τη ρυθμιστική Αρχή να καταλήξει σε απόφαση. Το πόρισμα της ΕΕΤΤ δικαίωνε την Forthnet και προωθήθηκε προωθήθηκε για έλεγχο στη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. η οποία το επέστρεψε εγκεκριμένο στις αρχές της προηγούμενης εβδομάδας.

Ουσιαστικά, η απόφαση της ΕΕΤΤ ανοίγει τον δρόμο για τη λειτουργία εικονικών παρόχων στην Ελλάδα, οι οποίοι μπορούν να αγοράζουν χρόνο και όγκο δεδομένων από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και να τις μεταπωλούν στο κοινό.

Εκτός της ίδιας της Forthnet, η οποία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για δραστηριοποίηση στον τομέα, το ενδεχόμενο παροχής υπηρεσιών ως εικονικοί πάροχοι φέρονται να εξετάζουν και αλυσίδες λιανικής.

Για το κατά πόσο όμως η δραστηριοποίηση νέων «παικτών» στην ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των τιμών οι απόψεις διίστανται.

Η πλευρά που θεωρεί πως οι εικονικοί πάροχοι μπορούν να συμβάλουν στη μείωση του κόστους των τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών για τους καταναλωτές, σημειώνει πως οι συγκεκριμένες εταιρείες δεν έχουν την υποχρέωση των δικτύων κινητής τηλεφωνίας που βαρύνονται από επενδύσεις σε υποδομές. Ουσιαστικά, λένε, μπορούν με σωστά σχεδιασμένες προωθητικές ενέργειες να δημιουργήσουν «ζωτικό χώρο» στην ελληνική αγορά κινητής τηλεφωνίας. Εταιρείες με ήδη ανεπτυγμένο πελατολόγιο μπορούν να το προσεγγίσουν και να προσφέρουν συμπληρωματικά την υπηρεσία κινητής τηλεφωνίας σε ανταγωνιστικές τιμές, προσθέτουν.

Η άλλη πλευρά, ωστόσο, σημειώνει πως το παιχνίδι είναι «για μεγάλα παιδιά» που έχουν πρόσβαση σε σημαντικά κεφάλαια. Προσθέτουν πως η ελληνική αγορά τηλεπικοινωνιών έχει αλλάξει δραστικά τα τελευταία χρόνια με τη σύγκλιση κινητής και σταθερής τηλεφωνίας και τις υπηρεσίες συνδρομητικής τηλεόρασης που προσφέρονται πια ως ολοκληρωμένα πακέτα. Υπό το πρίσμα αυτό, προσθέτουν, είναι δύσκολο για εταιρείες που δεν έχουν τηλεπικοινωνιακή εμπειρία να διεκδικήσουν με αξιώσεις μερίδιο από την αγορά.

Στελέχη των δικτύων κινητής τηλεφωνίας επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν, λέγοντας πως θα αναμείνουν να δουν το τελικό κείμενο. Ωστόσο θεωρείται βέβαιο πως με την επίδοση της απόφασης, τα νομικά τμήματα των εταιρειών θα κινήσουν διαδικασία προσφυγής στο Διοικητικό Εφετείο.

Σήμερα υπολογίζεται ότι σε όλη την Ευρώπη λειτουργούν 585 εικονικοί πάροχοι κινητής τηλεφωνίας που ελέγχουν μεταξύ 15% και 20% της συνολικής αγοράς. Μόνο στη Βρετανία δραστηριοποιούνται 100 εταιρείες με 13,5 εκατ. συνδρομητές, αν και το 90% αυτής της συνδρομητικής βάσης μοιράζονται μόλις έξι εταιρείες στις οποίες περιλαμβάνεται η αλυσίδα σουπερμάρκετ Tesco.

Τον περασμένο Μάιο η γαλλική Iliad τάραξε για τα καλά τα νερά της ιταλικής αγοράς, λανσάροντας ένα πακέτο που προσέφερε 30 GB δεδομένων και απεριόριστο χρόνο ομιλίας στην τιμή των 5,99 ευρώ τον μήνα. Χάρη σε αυτή την προσφορά η εταιρεία έσπασε το φράγμα του ενός εκατ. πελατών μέσα σε δύο μήνες, ενώ η δραστηριοποίησή της συνεχίζει να πιέζει τους βασικούς παίκτες της τοπικής αγοράς, Telecom Italia, Vodafone και Wind Tre.

ΣΧΕΤΙΚΑ