S&P Global: Σε ισχυρή τροχιά επέκτασης παρέμεινε η μεταποίηση στην Ελλάδα τον Μάιο [διαγράμματα]

NEWSROOM
S&P Global: Σε ισχυρή τροχιά επέκτασης παρέμεινε η μεταποίηση στην Ελλάδα τον Μάιο [διαγράμματα]

Στη συνολική ανάκαμψη συνέβαλε η νέα μηνιαία αύξηση των νέων πωλήσεων που πραγματοποίησαν οι Έλληνες κατασκευαστές τον Μάιο.

Στις 54,9 μονάδες έκλεισε τον Μάιο ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της S&P Global για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers' Index - PMI), χαμηλότερα από τις 55,2 μονάδες του Απριλίου, παραμένοντας σε τροχιά ισχυρής επέκτασης για άλλο ένα μήνα, παρά την μικρή εύρους υποχώρηση.

Ο ρυθμός αύξησης παρέμεινε ιστορικά υψηλός, μολονότι εξασθένησε στον βραδύτερο που έχει καταγραφεί σε διάστημα τεσσάρων μηνών. Τα επίπεδα παραγωγής των Ελλήνων παραγωγών αγαθών αυξήθηκαν με έντονο, αν και ασθενέστερο, ρυθμό τον Μάϊο. Σύμφωνα με όσα επισημάνθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας, η συνεχιζόμενη αύξηση της ζήτησης και η περαιτέρω άνοδος των νέων παραγγελιών υποστήριξαν την ανοδική πορεία. Ωστόσο, ορισμένες εταιρείες ανέφεραν ότι τα προβλήματα στην παραγωγική ικανότητα παρεμπόδισαν την ανάπτυξη.

Στη συνολική ανάκαμψη συνέβαλε η νέα μηνιαία αύξηση των νέων πωλήσεων που πραγματοποίησαν οι Έλληνες κατασκευαστές τον Μάιο. Ο ρυθμός αύξησης μεταβλήθηκε ελάχιστα από τον Απρίλιο και ήταν σε γενικές γραμμές έντονος, παρότι ο βραδύτερος που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο.

Παράλληλα, ο ρυθμός αύξησης των νέων παραγγελιών εξαγωγών υποχώρησε επίσης. Ωστόσο, ο ρυθμός αύξησης ήταν σημαντικός και ταχύτερος από τον μακροχρόνιο μέσο όρο της έρευνας. Οι εταιρείες ανέφεραν ότι η ζήτηση από την πλευρά των πελατών στις βασικές αγορές της Ευρώπης έδωσε ώθηση στην ανάπτυξη.

Οι εφοδιαστικές αλυσίδες πηγή ανησυχίας

Οι διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού εξακολούθησαν να ανησυχούν τους Έλληνες κατασκευαστές, καθώς η απόδοση των προμηθευτών επιδεινώθηκε σε μεγαλύτερο βαθμό τον Μάιο. Οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις των εισροών λόγω των προβλημάτων στα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, παράλληλα με τα εγχώρια κυκλοφοριακά προβλήματα, ήταν οι βασικοί παράγοντες για τις καθυστερήσεις των προμηθευτών.

Τα μακρύτερα δρομολόγια εφοδιασμού και οι προκλήσεις στην προμήθεια υλικών οδήγησαν σε υψηλότερο κόστος εισροών κατά τη διάρκεια του Μαΐου. Σύμφωνα με αναφορές των μελών του πάνελ, οι τιμές των πρώτων υλών, συμπεριλαμβανομένων εκείνων του κακάο, των φρούτων και των πλαστικών, φέρεται να οδήγησαν στην άνοδο του κόστους. Ο ρυθμός αύξησης του κόστους επιταχύνθηκε σημαντικά στον δριμύτερο που έχει καταγραφεί από τον Δεκέμβριο του 2022.

Παρά την ταχύτερη αύξηση του κόστους εισροών, οι Έλληνες παραγωγοί αγαθών μετρίασαν τον ρυθμό αύξησης των τιμών πώλησης. Παρότι ηπιότερος από τον Απρίλιο, ο ρυθμός αύξησης των χρεώσεων ήταν αισθητά υψηλότερος από τον μέσο όρο της έρευνας, καθώς οι εταιρείες προσπάθησαν να μετακυλίσουν τις υψηλότερες τιμές εισροών στους πελάτες.

Αποθέματα ασφαλείας

Εν τω μεταξύ, οι εταιρείες αύξησαν και πάλι τις αγορές εισροών τον Μάιο, ώστε να ανταποκριθούν στην περαιτέρω αύξηση των νέων παραγγελιών. Ορισμένες εταιρείες επισήμαναν επίσης ότι οι μεγαλύτεροι χρόνοι παράδοσης και το υψηλότερο κόστος τις ώθησαν να δημιουργήσουν αποθέματα ασφαλείας. Ως εκ τούτου, τα αποθέματα προμηθειών αυξήθηκαν για πρώτη φορά από τον Φεβρουάριο του 2020. Ωστόσο, τα αποθέματα ετοίμων προϊόντων υποχώρησαν και πάλι.

Όπως παρατηρήθηκε και τον Απρίλιο, ο όγκος αδιεκπεραίωτων εργασιών μειώθηκε οριακά τον Μάιο, καθώς η μεγαλύτερη εισροή νέων παραγγελιών συνέπεσε με τις αναφορές για δυσκολίες στις παραδόσεις των εισροών. Στην προσπάθειά τους να ενισχύσουν την παραγωγική τους ικανότητα, οι Έλληνες κατασκευαστές προσέλαβαν επιπλέον εργαζομένους, ενώ τα επίπεδα απασχόλησης αυξήθηκαν με έντονο ρυθμό.

Τη δημιουργία θέσεων εργασίας στήριξε η βελτίωση των προοπτικών ως προς την παραγωγή μεταξύ των παραγωγών αγαθών, τον Μάιο. Ο βαθμός εμπιστοσύνης ήταν ιστορικά υψηλός και ο ισχυρότερος που έχει καταγραφεί σε διάστημα τριών μηνών.

Η Siân Jones, επικεφαλής οικονομολόγος της S&P Global Market Intelligence, σχολίασε:

«Οι Έλληνες κατασκευαστές εξακολούθησαν να υποδεικνύουν ισχυρή απόδοση σε όλο το εύρος του τομέα κατά τη διάρκεια του Μαΐου, καθώς η παραγωγή και οι νέες παραγγελίες αυξήθηκαν με περαιτέρω δριμείς ρυθμούς. Εν τω μεταξύ, η επιχειρηματική εμπιστοσύνη βελτιώθηκε και οι παραγωγοί αγαθών προσέλαβαν επιπλέον προσωπικό με έναν από τους ταχύτερους ρυθμούς των τελευταίων δύο και πλέον ετών.

Παρ’ όλα αυτά, οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού παρεμπόδισαν την παραγωγή, καθώς τα συνεχιζόμενα προβλήματα στα δρομολόγια μέσω της Ερυθράς Θάλασσας ώθησαν το κόστος εισροών υψηλότερα και άρχισαν να ασκούν κάποια πίεση στην παραγωγική ικανότητα. Στην πραγματικότητα, οι χρόνοι παράδοσης προμηθειών επιμηκύνθηκαν σε μεγαλύτερο βαθμό σε σύγκριση με τον Απρίλιο, καθώς η επιβάρυνση κόστους εκτοξεύτηκε στα ύψη –κυρίως λόγω των υψηλότερων τιμών σε ορισμένα είδη διατροφής– και αυξήθηκε με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Δεκέμβριο του 2022.

Η αύξηση των τιμών πώλησης παρέμεινε σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, ωστόσο ο ρυθμός αύξησης υποχώρησε ελαφρώς κατά τη διάρκεια του μήνα. Μετά τη μείωση των τιμών στα μέσα του 2023, ο ρυθμός αύξησης των χρεώσεων έχει υπερβεί τον μέσο όρο της έρευνας για εννέα συνεχείς μήνες, υποδεικνύοντας ότι ο πληθωρισμός ίσως παραμείνει υψηλός μέσα στους επόμενους μήνες. Σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις μας, ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) θα αυξηθεί κατά 2.8% το 2024».

ΣΧΕΤΙΚΑ