Επενδύσεις ρεκόρ το ’18 από την Star Bulk Carriers
Επενδύσεις - ρεκόρ πραγματοποίησε κατά την διάρκεια του 2018 η ελληνικών συμφερόντων Star Bulk Carriers του κ. Πέτρου Παππά, με αποτέλεσμα να αναδειχθεί σε παγκόσμιο ηγέτη, σε ό,τι αφορά την επέκταση του στόλου της πέρσι. Έχοντας ως ενεργό μέτοχο και στρατηγικό εταίρο τον επενδυτικό όμιλο της Oaktree, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο ρευστότητας και πρόσβασης σε αυτήν, η εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης εταιρεία, προχώρησε στην αγορά ενός ολόκληρου στόλου, αποτελούμενο από 38 φορτηγά πλοία, δαπανώντας συνολικά κεφάλαια της τάξεως των 940 εκατ. δολαρίων.
Οι κινήσεις αυτές αντικατοπτρίζουν το μέγεθος των επενδυτικών ευκαιριών που παρουσιάστηκαν τον προηγούμενο χρόνο, καθώς στην αγορά βρέθηκαν ολόκληροι στόλοι σε ιδιαίτερα ελκυστικές τιμές, κυρίως από ναυτιλιακές εταιρείες που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες. Η Star Bulk Carriers απέκτησε 15 φορτηγά από την Songa Bulk αντί 145 εκατ. δολαρίων, ενώ μέρος της συμφωνίας ήταν και η αύξηση κεφαλαίου για την είσοδο των πωλητών στο μετοχικό κεφάλαιο της εισηγμένης. Αντίστοιχα, έξι Capesize φορτηγά πλοία αποκτήθηκαν από την ER Shiffarhrt, επίσης με μια συμφωνία που περιλάμβανε μετρητά και μετοχές, ενώ 3,4 εκατ. μετοχές πήρε και η Oceanbulk για την πώληση άλλων 3 Capesize φορτηγών πλοίων.
Εκτός από την Star Bulk Carriers, σημαντικές αγορές έκανε το 2018 κι άλλη μια εισηγμένη, η Navios Maritime Containers της κας. Αγγελικής Φράγκου, η οποία απέκτησε συνολικά 10 πλοία αξίας 345 εκατ. δολαρίων. Άλλα 300 εκατ. δολάρια δαπάνησε η Delta Tankers του κ. Διαμαντή Διαμαντίδη, η οποία απέκτησε συνολικά 10 πλοία, κυρίως δεξαμενόπλοια.
Στην δεύτερη θέση παγκοσμίως, όσον αφορά την λίστα με τους μεγαλύτερους αγοραστές πλοίων πέρσι, βρέθηκε η νορβηγική Borr Drilling, η οποία προχώρησε στην απόκτηση πέντε θαλάσσιων πλατφορμών άντλησης πετρελαίου, ανεβάζοντας τον στόλο της σε 36 τέτοια εξειδικευμένα πλοία. Το συνολικό ύψος της επένδυσής της ανήλθε σε 720 εκατ. δολάρια. Σημαντικές επενδύσεις συνολικής αξίας 620 εκατ. δολαρίων πραγματοποίησε πέρσι και η επίσης νορβηγική Ocean Yield, η εισηγμένη εταιρεία του δισεκατομμυριούχου, κ. Kjell Inge Rokke. Η εταιρεία απέκτησε συνολικά 17 πλοία, το σύνολο των οποίων συνοδεύεται από συμβόλαια ναύλωσης, αποφέρουν δηλαδή εξασφαλισμένα έσοδα.
Την τέταρτη θέση της παγκόσμιας λίστας καταλαμβάνει μια τράπεζα από την Κίνα. Η Bank of Communications αγόρασε πέρσι 13 πλοία συνολικής αξίας 603 εκατ. δολαρίων. Εξ αυτών, 379 εκατ. δολάρια δαπανήθηκαν για την αγορά δύο πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Στην Κίνα έχει διαδοθεί πολύ μια μορφή εναλλακτικής μορφής χρηματοδότησης, όπου η τράπεζα αγοράζει το πλοίο για λογαριασμό του πελάτη-πλοιοκτήτη, o οποίος στη συνέχεια μισθώνει το πλοίο από την τράπεζα και το λειτουργεί, σε μια μορφή leasing πλοίων.