Μονόδρομος η μετάβαση από τις αναλογικές στις ψηφιακές αλυσίδες αξίας στη βιομηχανία της μόδας
Να κάνουν έγκαιρα το … αναπόφευκτο και να επισπεύσουν την μετάβαση από τις αναλογικές στις ψηφιακές αλυσίδες αξίας, προκειμένου να εξασφαλίσουν τη βιωσιμότητα και την επιβίωση της επιχείρησής τους, πετυχαίνοντας την ίδια στιγμή αύξηση των πωλήσεών τους και συνεισφέροντας στον μετριασμό των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής, κάλεσαν τους ανθρώπους της βιομηχανίας της μόδας οι καθηγήτριες στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ της Μ. Βρετανίας, Dr, Jo Conlon και Charlene Gallery.
Η βιομηχανία της μόδας, σε όλα τα στάδιά της, από τη σχεδίαση, μέχρι και την προμήθεια υλικών και την πώληση των τελικών προϊόντων «έχει ήδη εισέλθει σε μια νέα εποχή, αυτήν την ψηφιοποίησης, και όσοι δεν ακολουθήσουν, αναπόφευκτα θα κατεβάσουν "ρολά", λόγω της αδυναμίας τους να ανταπεξέλθουν στη νέα πραγματικότητα», είπε χαρακτηριστικά η κ. Conlon στη διάρκεια σημερινής εκδήλωσης που διοργάνωσε το Tμήμα Δημιουργικού Σχεδιασμού & Ένδυσης του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδας (ΔΙΠΑΕ), με θέμα Καινοτομία στον Σχεδιασμό και την Τεχνολογία.
«Κάντε το άλμα πίστης και θα ανταμειφθείτε», επισήμανε η ίδια, προσθέτοντας ότι λόγω της μετάβασης στις ψηφιακές αλυσίδες αξίας και της χρήσης των νέων εργαλείων που προσφέρει η αλματώδης ανάπτυξη της τεχνολογίας έχει αποτραπεί «το λουκέτο σε πολλές μεγάλες πολυεθνικές».
Επιχειρηματολογώντας επί της θέσης της, η κ. Conlon αναφέρθηκε στα πολλαπλά οφέλη που προσφέρονται μέσω της ψηφιοποίησης και της υιοθέτησης των νέων τεχνολογιών και της καινοτομίας από τις επιχειρήσεις του κλάδου. Ενδεικτικά μίλησε για τη μείωση του κόστους παραγωγής, την επιτάχυνση των διαδικασιών για τη διαμόρφωση του τελικού προϊόντος σε όλη την αλυσίδα της βιομηχανίας και την μεγαλύτερη διείσδυση στην παγκόσμια αγορά. Επίσης, αναφέρθηκε στις νέες δυνατότητες που προσφέρονται για συνεργασίες και συνέργειες παγκοσμίως, ενώ δεν παρέλειψε να μιλήσει για την καινοτομία και την πρωτοπορία που μπορεί κάποιος σχεδιαστής να εισαγάγει στα νέα του έργα και την ταχύτητα με την οποία μπορεί να το πετύχει.
Λέγοντας δε ότι η βιομηχανία της μόδας συμβάλλει σε ποσοστό 30% στην μόλυνση του περιβάλλοντος, τόνισε ότι «με την ψηφιοποίηση και τη χρήση της τεχνολογίας αυτό το ποσοστό μπορεί να μειωθεί σημαντικά και γρήγορα, καθιστώντας έτσι τις επιχειρήσεις συμβατές με τις επιταγές του νόμου, προτού αυτός καταρτιστεί και θεσπιστεί».
Αναγνωρίζοντας και εκφράζοντας πάντως την κατανόησή της στον ψηφιακό δισταγμό που υπάρχει, η ίδια τόνισε ότι κανείς πρέπει να αλλάξει τη νοοτροπία του και τον τρόπο που σκέφτεται και έχει μάθει να δουλεύει όλα αυτά τα χρόνια, προτού τελικά αναλάβει το ρίσκο και να κάνει το άλμα προς τον ψηφιακό κόσμο. «Αναλάβετε το ρίσκο, η στιγμή είναι τώρα, αν όχι νωρίτερα», κάλεσε η ίδια, προσθέτοντας: «τα αποτελέσματα που θα δείτε στην πορεία της επιχείρησής σας θα σας ανταμείψουν, κάνοντάς σας μάλιστα να αναρωτηθείτε γιατί δεν το πράξατε νωρίτερα».
«Η τεχνολογία αποτελεί την κινητήριο δύναμη για την ευημερία του κλάδου της βιομηχανίας της μόδας και την κοινωνική αλλαγή», επισήμανε από την πλευρά της η καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο του Μάτσεστερ, Charlene Gallery και λέγοντας ότι οι φοιτητές του χώρου δεν προετοιμάζονται για την πραγματικότητα που θα αντικρύσουν όταν βγουν στην αγορά, υπογράμμισε την ανάγκη να εμπλουτιστεί το γνωστικό πεδίο στα εκπαιδευτικά ιδρύματα. «Πρέπει οι φοιτητές της μόδας να εκπαιδευτούν και να καταρτιστούν στη νέα πραγματικότητα που επιτάσσει η ψηφιακή εποχή που διανύουμε, ώστε να βγουν έτοιμοι επαγγελματίες στην αγορά», τόνισε χαρακτηριστικά.
Στο χαιρετισμό του ο πρύτανης του Διεθνούς Πανεπιστημίου τη Ελλάδας, Σταμάτης Αγγελόπουλος, επισήμανε ότι το Tμήμα Δημιουργικού Σχεδιασμού & Ένδυσης στο ΔΙΠΑΕ είναι το μοναδικό στην Ελλάδα και εκφράζοντας τη στήριξή του σε αυτό, σημείωσε ότι ο κλάδος της ένδυσης/κλωστοϋφαντουργίας είναι ταχέα αναπτυσσόμενος σε όλη την Ευρώπη, με τις εξαγωγές της βιομηχανίας να αυξάνουν διαρκώς, ακόμη και εν μέσω δύσκολων περιόδων, όπως της πανδημίας του κορονοϊού, αλλά και του πολέμου στην Ουκρανία. Στο πλαίσιο αυτό, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την διοργάνωση της σημερινής εκδήλωσης, λέγοντας ότι η περαιτέρω προώθηση και διείσδυση των έρευνας και καινοτομία στο χώρο της βιομηχανίας της ένδυσης, θα συμβάλλει καθοριστικά στην περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου προς όφελος και των καταναλωτών.
Για την ψηφιακή πλατφόρμα που αφορά στον σχεδιασμό και την πρωτοτυποποίηση ρούχων, την i-mannequin μίλησε ο καθηγητής στο Πολυτεχνείο της Κρήτης, Νίκος Μπιλάλης, λέγοντας ότι πρόκειται για ένα ψηφιακό εργαλείο που μπορεί να βοηθήσει τον σχεδιαστή στα πρώτα στάδια δημιουργίας ενός νέου προϊόντος, «δίνοντάς του ανάδραση από υπάρχοντα σχέδια και επιτρέποντάς του να κάνει ένα βήμα περαιτέρω, ενοποιώντας την μετατροπή τους για να προκύψει το νέο ρούχο», υπογράμμισε.
Επισήμανε ότι η προαναφερόμενη ψηφιακή πλατφόρμα χρησιμοποιείται πιλοτικά και αυτή τη στιγμή «βρισκόμαστε σε αναζήτηση πόρων προκειμένου να κάνουμε τις προσαρμογές και αλλαγές που απαιτούνται», ενώ εκτίμησε ότι θα είναι έτοιμη για χρήση εντός της επόμενης διετίας.
Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν τα ψηφιακά εργαλεία «science4fashion», για τον εννοιολογικό σχεδιασμό προϊόντων μόδας με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και «eTryOn» για την εικονική δοκιμή ενδυμάτων που επιτρέπουν καινοτόμες μορφές αλληλεπίδρασης με την μόδα, ενώ τονίστηκε ότι «οι δημιουργοί τους βρίσκονται σε συζητήσεις με πιθανούς αγοραστές τους».
Για το συγκριτικό πλεονέκτημα που έχει ένας σχεδιαστής που έχει σπουδάσει το αντικείμενο του ρούχου σε σχέση με κάποιον που απλώς λειτουργεί τα ψηφιακά εργαλεία χωρίς να έχει ολοκληρωμένες γνώσεις, μίλησε η επίκουρη καθηγήτρια ΔΣΕ, Δρ. Ευριδίκη Παπαχρήστου, σημειώνοντας ότι «ο γνώστης θα δημιουργήσει στοχευμένα προϊόντα έτοιμα για την τελική κατανάλωση, ενώ ο απλώς χρήστης των ψηφιακών εργαλείων θα φτιάξει ρούχα που το πιο πιθανόν είναι να μείνουν στον ψηφιακό κόσμο».
Πηγή:ΑΠΕ-ΜΠΕ