Ανακατατάξεις στην αγορά ηλεκτρικών ειδών
Χρονιά ανακατατάξεων αναμένεται να είναι το 2019 για την ελληνική αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών και η κινητικότητα στον χώρο δείχνει πως -εκτός απροόπτου βεβαίως- τα χειρότερα είναι, πια, πίσω.
Κωτσόβολος, Media Markt, Πλαίσιο, Olympia Development και μικρότερες δυνάμεις διεκδικούν μεγαλύτερα μερίδια στην αγορά των περίπου 2 δισ. ευρώ, η οποία δοκιμάστηκε στην τελευταία δεκαετία και σημαδεύτηκε και αυτή από «λουκέτα» με πιο εμβληματικό εκείνο της Ηλεκτρονικής Αθηνών.
Ο Κωτσόβολος, μέλος του βρετανικού ομίλου της Dixons, απολαμβάνει τη μοναξιά της κορυφής με μερίδιο αγοράς της τάξης του 30% και βλέπει από απόσταση την Media Markt η οποία κατέχει το 12-13% της εγχώριας αγοράς και βρίσκεται σε περίοδο ανακατατάξεων. Οι ελληνικές δραστηριότητες της Media Markt υπάγονται πλέον στον «ανατολικό τομέα» της γερμανικής εταιρείας, που περιλαμβάνει επίσης την Τουρκία και τη Σουηδία με καθήκοντα εκτελεστικού αντιπροέδρου να ασκεί ο Yenal Gökyildirim. Η συγκεκριμένη κίνηση ενδέχεται να αποτελεί προάγγελο άλλων εξελίξεων στο επόμενο διάστημα, δεδομένου ότι η γερμανική εταιρεία φέρεται να επανεξετάζει την παρουσία της στο σύνολο των αγορών όπου δεν κατέχει την πρώτη θέση της αγοράς.
Η θρυαλίδα που θα πυροδοτήσει τις εξελίξεις είναι η διαφαινόμενη είσοδος της Πλαίσιο, εντός το 2019, στις λευκές οικιακές συσκευές (ψυγεία, πλυντήρια, κουζίνες κ.τ.λ.), που μπορεί να πυροδοτήσει περαιτέρω κινήσεις στην αγορά. Αν και τίποτε δεν είναι οριστικό θεωρείται ως περισσότερο πιθανό πως τα νέα προϊόντα θα μπουν σε πρώτη φάση σε περιορισμένο αριθμό καταστημάτων της εταιρείας και αν όλα πάνε καλά θα ακολουθήσουν τα σχέδια της επέκτασης της δραστηριότητας.
Το σενάριο μίας συνεργασίας μεταξύ Πλαισίου και Media Markt δεν μπορεί να αποκλειστεί αν και υπάρχει μία διαφορά φιλοσοφίας μεταξύ των δύο εταιρειών, καθώς η πρώτη επιλέγει σχετικά μικρούς χώρους ενώ η δεύτερη επιλέγει μεγαλύτερα ακίνητα. Ωστόσο, όπως σημειώνουν και αναλυτές του κλάδου, τίποτα δεν μπορεί να θεωρείται δεδομένο.
Η Olympia Development του Πάνου Γερμανού εμφανίστηκε επίσης να... πρωταγωνιστεί σε σενάρια σύμπραξης με την Media Markt τα οποία όμως διαψεύστηκαν από στελέχη της εταιρείας. Δεδομένη, ωστόσο, είναι η διείσδυση της Westnet, εταιρείας του ομίλου της Olympia στην χονδρική αγορά λευκών συσκευών μετά από σχετική συμφωνία συνεργασίας που έχει υπογράψει με την Sharp. Σήμερα η Westnet δραστηριοποιείται σε προϊόντα πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, ωστόσο δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα σχέδιο για διάθεση των συσκευών της Sharp από τα καταστήματα Public που ανήκουν επίσης στον όμιλο της Olympia.
Ανακατατάξεις, συμπράξεις και αλλαγές μπορεί να δούμε και στις λιγότερο προβεβλημένες θέσεις της κατάταξης των λιανεμπόρων. Εταιρείες όπως η Electronet και η Expert έχουν σήμερα μονοψήφια ποσοστά, ενώ ρόλο μπορεί να διεκδικήσουν και τα δίκτυα λιανικής των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών, τα οποία υπολογίζεται πως ελέγχουν αθροιστικά γύρω στο 5-8% της λιανικής αγοράς ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Αν και αυτή τη στιγμή δεν διαφαίνεται πιθανότητα να δούμε ψυγεία ή στεγνωτήρια στα δίκτυα λιανικής του ΟΤΕ, της Vodafone και της Wind δεν μπορεί να αποκλειστεί κάποια επέκταση στις «μαύρες» συσκευές (τηλεοράσεις, ηχοσυστήματα) ή ενδεχομένως σε επιλεγμένες μικροσυσκευές.
Εκτός από τις συμπράξεις στο επιχειρηματικό επίπεδο ρόλο στη διαμόρφωση της αγοράς παίζουν και οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες. Είναι για παράδειγμα σαφής η σύγκλιση μεταξύ της παραδοσιακής πώλησης στα καταστήματα και της online πώλησης, καθώς ο καταναλωτής μπορεί να κάνει μία έρευνα αγοράς μέσω διαδικτύου και να πάει κατευθείαν στο κατάστημα που έχει εντοπίσει πως έχει τη χαμηλότερη τιμή στο προϊόν που τον ενδιαφέρει. Το μοντέλο λειτουργεί και αντιστρόφως, όπου για παράδειγμα ο καταναλωτής επισκέπτεται ένα οποιοδήποτε κατάστημα για να δει από κοντά μία συσκευή (συνήθως μία λευκή συσκευή μεγάλων διαστάσεων όπως η κουζίνα ή το ψυγείο) και ακολούθως αναζητά μέσω διαδικτύου τον έμπορο που προσφέρει τη συσκευή της επιλογής του στους καλύτερους δυνατούς όρους. Σε αυτό το νέο περιβάλλον το οποίο τείνει να γίνει κανόνας και στην Ελλάδα, η τιμή δεν είναι ο μόνος παράγοντας που βαρύνει την τελική επιλογή, καθώς υπεισέρχονται και άλλες παράμετροι όπως η τεχνική εξυπηρέτηση, η επέκταση εγγύησης και άλλες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας. Σε αυτό το περιβάλλον υπάρχει χώρος και για μικρότερες δυνάμεις που θα μπορέσουν να διαφοροποιηθούν από τα «βαριά» ονόματα του λιανεμπορίου και να προσελκύσουν έναν αξιόλογο αριθμό καταναλωτών.
Το βέβαιο είναι πως μετά από μία δύσκολη δεκαετία με πολλές απώλειες η ελληνική αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών μπαίνει σε μια περίοδο αναδιάρθρωσης με όλες τις ενδείξεις να δείχνουν πως σε 12 μήνες από σήμερα θα βρισκόμαστε σε μια αρκετά διαφορετική αγορά.