Άδεια ταμεία στα ΕΛΤΑ, εξυγίανση με... ψαλίδι

Φωτο: Eurokinissi

Έντονο προβληματισμό στην κυβέρνηση και την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) προκαλούν τα οξύτατα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει ο όμιλος των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), ο οποίος χάνει περισσότερα από 5 εκατομμύρια ευρώ το μήνα.

Ενδεικτικό των διαστάσεων του προβλήματος είναι πως μέχρι πριν λίγες ημέρες η καταβολή της μισθοδοσίας Δεκεμβρίου στους εργαζόμενους ήταν αμφίβολη.

Για να μην υπάρξουν προβλήματα με την πληρωμή μισθών στους 6.000 εργαζόμενους του ομίλου, χρειάστηκε να κινητοποιηθούν τα υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Πολιτικής, αλλά και η ΕΕΣΥΠ, εξασφαλίζοντας 15 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία δικαιολογούνται ως Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ).

Το ποσό αυτό αποτελεί μέρος της αποζημίωσης που διεκδικούν τα ΕΛΤΑ από την καθολική υπηρεσία και μπορεί να εγκριθεί από το υπουργείο Οικονομικών γρήγορα, δεδομένου πως δεν χρειάζεται η σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Τα 15 εκατομμύρια ευρώ ωστόσο, αρκούν για την κάλυψη των αναγκών του ομίλου για λίγους μόλις μήνες. Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, ο όμιλος των ΕΛΤΑ θα βρεθεί πολύ σύντομα αντιμέτωπος με νέο οικονομικό αδιέξοδο εάν δεν τεθεί σε εφαρμογή ένα ευρύ σχέδιο αναδιάρθρωσης. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η νέα διοίκηση του ομίλου εργάζεται πυρετωδώς προκειμένου να έχει ετοιμάσει έως τα τέλη του έτους ένα business plan που θα επιτρέψει στα ΕΛΤΑ να επιβιώσουν.

Το τεράστιο οικονομικό πρόβλημα των ΕΛΤΑ, είναι ιδιαίτερα σύνθετο και δεν αποτυπώνεται με ακρίβεια στις οικονομικές καταστάσεις του ομίλου.

Στα οικονομικά αποτελέσματα οι ζημιές εμφανίζονται χαμηλότερες από ότι πραγματικά είναι, καθώς υπολογίζεται η αποζημίωση του καθαρού κόστους της καθολικής υπηρεσίας, την οποία ο όμιλος δεν έχει εισπράξει ακόμα. Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως η αποζημίωση έχει εγκριθεί από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), όχι όμως και από την Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η καθολική υπηρεσία αποτελεί ευρωπαϊκή υποχρέωση και ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία το 2012, όταν πραγματοποιήθηκε η απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς.

Τα ΕΛΤΑ ως αποκλειστικός πάροχος καθολικής υπηρεσίας εξασφαλίζουν ταχυδρομικές υπηρεσίες σε όλους τους κατοίκους της χώρας, όπου και αν βρίσκονται, χωρίς εξαιρέσεις και χωρίς διακρίσεις, σε σταθερή βάση, προσιτή τιμή και καθορισμένη ποιότητα. Για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας, τα ΕΛΤΑ λαμβάνουν αποζημίωση από το Δημόσιο, έπειτα από έγκριση της ΕΕΤΤ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Για την τριετία 2013-2015, η ΕΕΤΤ έχει εγκρίνει αποζημίωση ύψους 128 εκατομμυρίων ευρώ.

Το οξύτατο πρόβλημα ρευστότητας του ομίλου αντιμετωπίζεται εν μέρει με την παροχή ετήσιων αποζημιώσεων ΥΓΟΣ από το υπουργείο Οικονομικών, οι οποίες ανέρχονται σε 15 εκατομμύρια ευρώ, μέχρι να εγκρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή την αποζημίωση για την καθολική υπηρεσία.

Η οικονομική κρίση και η πλήρης απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς έχουν οδηγήσει τα ΕΛΤΑ σε εξαιρετικά δυσμενή θέση.

Ο κύκλος εργασιών του ομίλου μειώθηκε από τα 521 εκατομμύρια ευρώ το 2010 σε 340 εκατομμύρια ευρώ το 2017. Οι ζημιές προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων (ΕΒΙΤΔΑ) το 2017 ξεπέρασαν τα 12 εκατομμύρια ευρώ, με τις ζημιές μετά από φόρους να ανέρχονται σε 15,5 εκατομμύρια ευρώ για την ίδια περίοδο.

Το πιο ανησυχητικό στοιχείο αφορά στη μείωση των ιδίων κεφαλαίων του ομίλου τα τελευταία έτη, τα οποία από σχεδόν 18 εκατομμύρια ευρώ το 2016, έπεσαν στα 4,2 εκατομμύρια το 2017.

Πλασματικά είναι τα κέρδη και της θυγατρικής του ομίλου, των ΕΛΤΑ Courier, δεδομένου πως χρησιμοποιεί το δίκτυο της μητρικής εταιρείας για τη μεταφορά προϊόντων, περιορίζοντας σημαντικά το δικό της κόστος, αλλά επιβαρύνοντας τα ΕΛΤΑ.

Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, η λήψη μέτρων που θα αφορά στη μείωση του προσωπικού και στη διακοπή λειτουργίας αρκετών καταστημάτων αποτελεί μονόδρομο. Τώρα λειτουργούν 745 καταστήματα και μονάδες διανομής και περισσότερα από 650 πρακτορεία σε όλη τη χώρα.

Κατά τις ίδιες πηγές, είναι επιτατική ανάγκη να υπάρξουν αλλαγές και στις υπηρεσίες ενέργειας που προσφέρουν τα ΕΛΤΑ, καθώς ο όμιλος χάνει χρήματα και από αυτή τη δραστηριότητα.

ΣΧΕΤΙΚΑ