Coca Cola HBC: Βουτιά 20,6% των πωλήσεων στην Ελλάδα το 2020
H Coca-Cola HBC AG, ένας Όμιλος παραγωγής καταναλωτικών προϊόντων και στρατηγικός εταίρος εμφιάλωσης της The Coca-Cola Company, παρουσιάζει τα οικονομικά αποτελέσματα για το σύνολο του οικονομικού έτους που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2020.
Ετήσια βασικά μεγέθη
- Προσαρμοστήκαμε γρήγορα στην αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών ως αποτέλεσμα των περιορισμών λόγω του COVID-19, επιτυγχάνοντας ισχυρά οικονομικά αποτελέσματα που αντανακλούν τη δύναμη του χαρτοφυλακίου των προϊόντων, τη λειτουργική ευελιξία και την επιτυχημένη εφαρμογή της εμπορικής μας στρατηγικής στην αγορά
- Βελτιωμένες επιδόσεις του όγκου πωλήσεων στο δεύτερο εξάμηνο, με μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 0,7% για το τέταρτο τρίμηνο σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης και με περιορισμό της μείωσης του όγκου πωλήσεων στο 4,6% για ολόκληρο το έτος σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης1
- Τέσσερις από τις μεγαλύτερες αγορές μας παρουσίασαν αύξηση του όγκου πωλήσεων σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης: η Νιγηρία, η Ρωσία, η Πολωνία και η Ουκρανία
- Αύξηση του όγκου πωλήσεων στο κανάλι της εντός σπιτιού κατανάλωσης κατά μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό το δεύτερο εξάμηνο
- Τα έσοδα από πωλήσεις ανά κιβώτιο σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση σταθεροποιήθηκαν κατά το δεύτερο εξάμηνο και μειώθηκαν κατά 4,1% σε ετήσια βάση, σημειώνοντας βελτιωμένη επίδοση σε σχέση με την μείωση κατά 6,1% στο πρώτο εξάμηνο
- Αρνητικό μείγμα συσκευασίας λόγω χαμηλότερου όγκου πωλήσεων συσκευασιών άμεσης κατανάλωσης
- Ισχυρό θετικό μείγμα κατηγορίας προϊόντων, με ετήσια αύξηση +0,2% στα ανθρακούχα αναψυκτικά, +3,2% στα ανθρακούχα αναψυκτικά για ενήλικες και +17.9% στα ποτά ενέργειας
- Τα έσοδα από πωλήσεις σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση μειώθηκαν κατά 8,5% σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης1, ενώ τα δημοσιευμένα έσοδα μειώθηκαν κατά 12,7%
- Ισχυρή αύξηση μεριδίων αγοράς το 2020, με αύξηση στα μερίδια αξίας κατά 40 μονάδες βάσης στην κατηγορία των έτοιμων προς κατανάλωση μη αλκοολούχων ποτών και κατά 30 μονάδες βάσης στην κατηγορία των ανθρακούχων αναψυκτικών
- Οι επιδόσεις ανά τομέα επηρεάζονται κυρίως από τη σχετική έκθεσή του στο κανάλι της εκτός σπιτιού κατανάλωσης αλλά και από τη χρονική στιγμή επιβολής και το επίπεδο αυστηρότητας των περιοριστικών μέτρων κατά τη διάρκεια του έτους
- Έχουμε δημιουργήσει έναν πιο ευέλικτο οργανισμό. Το συγκρίσιμο περιθώριο λειτουργικών κερδών έφτασε το 11,0%, με αύξηση 20 μονάδων βάσης σε ετήσια βάση ή το 10,6% σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης, με μείωση 20 μονάδων βάσης σε ετήσια βάση. Τα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν κατά 7,6% σε €660,7 εκατ.
- Διαρθρωτικές βελτιώσεις επί σειρά ετών στη βάση κόστους, με μετατόπιση κόστους από σταθερό σε μεταβλητό, οδηγώντας σε αυξημένη αποδοτικότητα
- Αύξηση 20 μονάδων βάσης στο μεικτό περιθώριο κέρδους χάρη στην καλή διαχείριση του κόστους των πρώτων υλών και της εφοδιαστικής αλυσίδας και στην αντιστάθμιση του κινδύνου από συναλλαγματικές ισοτιμίες
- Η έγκαιρη λήψη αποφασιστικών μέτρων ελέγχου των δαπανών που μπορούμε να επηρεάσουμε, οδήγησε σε εξοικονόμηση €120 εκατ.
- Συγκρίσιμα βασικά κέρδη ανά μετοχή €1,19, πτώση 17,5%, λόγω υψηλότερου μέσου φορολογικού συντελεστή και μικρής αύξησης στις δαπάνες χρηματοδότησης. Τα βασικά κέρδη ανά μετοχή μειώθηκαν κατά 14,9%
- Το Διοικητικό Συμβούλιο προτείνει μέρισμα ανά μετοχή ύψους €0,64, αυξημένο κατά 3,2% σε ετήσια βάση
- Καθαρές ταμειακές ροές ύψους €497 εκατ., αυξημένες κατά €54,4 εκατ. σε ετήσια βάση
- Χάρη στη χρηματοοικονομική πειθαρχία και τον ισχυρό ισολογισμό, οι αναπτυξιακές επενδύσεις συνεχίζονται
- Συνεχείς επενδύσεις σε βιώσιμες λύσεις για τη συσκευασία των προϊόντων, όπως η εσωτερική παραγωγή ανακυκλωμένου PET (rPET) και οι μελέτες των συστημάτων εγγυοδοσίας (DRS).
Ο κ. Zoran Bogdanovic, Διευθύνων Σύμβουλος της Coca-Cola HBC AG, σχολίασε:
«Τα νούμερα που παρουσιάσαμε σήμερα αποδεικνύουν τη μεγάλη πρόοδο του ομίλου μας στη διαμόρφωση λειτουργικής ευελιξίας αλλά και την αντοχή των περιθωρίων κέρδους σε βάθος χρόνου. Είμαι υπερήφανος για την ταχύτητα, ευελιξία και φροντίδα με την οποία ανταποκρίθηκαν οι άνθρωποί μας κατά τη διάρκεια της πανδημίας και για τα αποτελέσματα που έχουμε επιτύχει. Είμαι επίσης ευγνώμων στους πελάτες και τους προμηθευτές μας για την πολύτιμη συνεργασία τους, η οποία είναι ακόμη περισσότερο ζωτικής σημασίας σε αυτές τις δύσκολες στιγμές.
Η βελτιωμένη επίδοση κατά το δεύτερο εξάμηνο οφείλεται στην αύξηση της κατανάλωσης στο σπίτι και τη μεγαλύτερη ανθεκτικότητα της κατανάλωσης εκτός σπιτιού, παρά την επανεμφάνιση κρουσμάτων σε πολλές από τις αγορές μας προς το τέλος του έτους. Ο καθορισμός αυστηρών προτεραιοτήτων για τις επενδύσεις στην αγορά, πάντα σε στενή συνεργασία με την ομάδα της The Coca-Cola Company, σε συνδυασμό με την άμεση προσαρμογή της στρατηγικής διείσδυσης στην αγορά και την εξαιρετική εφαρμογή της εμπορικής μας στρατηγικής, είχαν ως αποτέλεσμα μεγάλη αύξηση του μεριδίου αγοράς σε αξία τόσο στα έτοιμα προς κατανάλωση μη αλκοολούχα ποτά όσο και στα ανθρακούχα αναψυκτικά στις περισσότερες αγορές μας.
Με την αβεβαιότητα στις οικονομικές προοπτικές να παραμένει, είμαστε σίγουροι για τις ευκαιρίες και κατευθύνσεις που παρουσιάζονται για τον Όμιλο και επενδύουμε για να ενισχύσουμε τις ικανότητές μας, οι οποίες θα καθορίσουν, σε συνδυασμό με την περαιτέρω πρόοδο στο κομμάτι της βιωσιμότητας, την μακροπρόθεσμη απόδοσή μας. Το 2021, θα συνεχίσουμε να προσαρμοζόμαστε γρήγορα σε μια δυναμική αγορά και θα συνεργαστούμε με τους πελάτες μας για να επιτύχουμε σημαντική ανάκαμψη στα έσοδα από πωλήσεις σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση, μαζί με μια μικρή αύξηση στο λειτουργικό περιθώριο κέρδους. Σε αναγνώριση της δύναμης του οργανισμού και των μελλοντικών ευκαιριών, το Διοικητικό Συμβούλιο έχει προτείνει μέρισμα ανά μετοχή ύψους €0,64, αυξημένο κατά 3,2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Προχωράμε με αισιοδοξία και γνωρίζοντας ότι θα συνεχίσουμε να προσαρμοζόμαστε για να κερδίσουμε.»
Πλήρες έτος
Μεταβολή
20201
2019
Όγκος πωλήσεων (εκατ. κιβώτια)
2.135,6
2.264,5
-5,7%
Καθαρά έσοδα από πωλήσεις (€ εκατ.)
6.131,8
7.026,0
-12,7%
Καθαρά έσοδα από πωλήσεις ανά κιβώτιο (€)
2,87
3,10
-7,5%
Καθαρά έσοδα από πωλήσεις σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση2
(€ εκατ.)
6.131,8
6.781,7
-9,6%
Καθαρά έσοδα από πωλήσεις σε ουδέτερη συναλλαγματική βάση
ανά κιβώτιο2 (€)
2,87
2,99
-4,1%
Λειτουργικά έξοδα / Καθαρά έσοδα από πωλήσεις (%)
27,4
27,5
—
Συγκρίσιμα λειτουργικά έξοδα / Καθαρά έσοδα από πωλήσεις (%)
27,3
26,9
40bps
Λειτουργικά κέρδη (€ εκατ.)
660,7
715,3
-7,6%
Συγκρίσιμα λειτουργικά κέρδη2 (€ εκατ.)
672,3
758,7
-11,4%
Λειτουργικό περιθώριο κέρδους (%)
10,8
10,2
60bps
Συγκρίσιμο λειτουργικό περιθώριο κέρδους2 (%)
11,0
10,8
20bps
Καθαρά κέρδη3 (€ εκατ.)
414,9
487,5
-14,9%
Συγκρίσιμα καθαρά κέρδη2,3 (€ εκατ.)
431,4
522,2
-17,4%
Βασικά κέρδη ανά μετοχή (€ εκατ.)
1,140
1,340
-14,9%
Συγκρίσιμα κέρδη ανά μετοχή2 (€ εκατ.)
1,185
1,436
-17,5%
Καθαρές ταμειακές ροές2 (€ εκατ.)
497,0
442,6
12,3%
1 Εάν δεν αναφέρεται διαφορετικά, οι επιδόσεις επηρεάζονται αρνητικά από την αλλαγή στην ταξινόμηση της Multon, της επιχείρησής μας πώλησης χυμών στη Ρωσία, από κοινή επιχείρηση σε κοινοπραξία, λόγω της αναδιοργάνωσής της, ενώ επηρεάζονται θετικά από τη συμπερίληψη των αποτελεσμάτων της Bambi κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020, η εξαγορά της οποίας αποτυπώνεται πλήρως στα αποτελέσματά μας σε ετήσια βάση κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020. Επιπλέον, η κερδοφορία επηρεάζεται θετικά από την επιλογή του Ομίλου να ταξινομήσει τα αποτελέσματα από τις κύριες συμμετοχές που λογιστικοποιούνται με τη μέθοδο της καθαρής θέσης, στα λειτουργικά κέρδη. Οι επιδόσεις σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης αφορούν και τα τρία γεγονότα. Για να δείτε έναν πίνακα με τις μετρήσεις των επιδόσεων, μη συμπεριλαμβανομένων των συγκεκριμένων γεγονότων, ανατρέξτε στην ενότητα «Συμπληρωματική πληροφόρηση».
2 Για λεπτομέρειες επί των Εναλλακτικών Δεικτών Μέτρησης Απόδοσης («ΕΔΜΑ») ανατρέξτε στις ενότητες «Εναλλακτικοί Δείκτες Μέτρησης Απόδοσης» και «Ορισμοί και συμφωνίες Εναλλακτικών δεικτών μέτρησης απόδοσης («ΕΔΜΑ»).
3Τα καθαρά κέρδη και τα συγκρίσιμα καθαρά κέρδη αναφέρονται στα καθαρά κέρδη και συγκρίσιμα καθαρά κέρδη μετά φόρων αναλογούντα σε ιδιοκτήτες της μητρικής εταιρείας.
Ο όγκος στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 20,6% κατά τη διάρκεια του έτους, καθιστώντας την μία από τις χώρες που έχει πληγεί περισσότερο στον τομέα των αναπτυγμένων αγορών, δεδομένης της υψηλής έκθεσης στο κανάλι της κατανάλωσης εκτός σπιτιού και στον τουρισμό. Η επίδοση του όγκου πωλήσεων κατά το τέταρτο τρίμηνο σημείωσε σημαντική βελτίωση παρά την ιδιαίτερα υψηλή συγκριτική βάση.
Συμπληρωματική πληροφόρηση
Με ισχύ από τον Μάιο του 2020, μετά την αναδιοργάνωση της Multon, το σχήμα υπό κοινό έλεγχο αναταξινομήθηκε από κοινή επιχείρηση σε κοινοπραξία. Επίσης, κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020 αποτυπώθηκε πλήρως στα αποτελέσματά μας σε ετήσια βάση η εξαγορά της Bambi. Από την 1η Ιανουαρίου 2020, ο Όμιλος επέλεξε να ταξινομήσει τα αποτελέσματα από τις κύριες συμμετοχές που λογιστικοποιούνται με τη μέθοδο της καθαρής θέσης, στα λειτουργικά κέρδη. Ο παρακάτω πίνακας παρουσιάζει τον αντίκτυπο αυτών των γεγονότων στον ρυθμό ανάπτυξης του Ομίλου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι:
Καθαρά έσοδα από πωλήσεις ανά κιβώτιο σε
2020 vs 2019
Όγκος πωλήσεων
ουδέτερη συναλλαγματική βάση
δημοσιευμένη βάση
Μεταβολή (%)
Όμιλος
Εξαιρ. της Bambi
Συμπερ.
της Multon
Όμιλος σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης
Όμιλος
Εξαιρ. της Bambi
Συμπερ.
της Multon
Όμιλος σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης
Όμιλος
Εξαιρ. της Bambi
Συμπερ.
της Multon
Όμιλος σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης
Σύνολο Ομίλου
-5,7
-6,3
-3,9
-4,6
-4,1
-4,1
-4,1
-4,1
-7,5
-7,5
-7,4
-7,4
Αναπτυγμένες αγορές
-14,0
-14,0
-14,0
-14,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,5
0,5
0,5
0,5
Αναπτυσσόμενες αγορές
-4,4
-4,4
-4,4
-4,4
-6,2
-6,2
-6,2
-6,2
-9,4
-9,4
-9,4
-9,4
Αναδυόμενες αγορές
-1,8
-3,0
1,5
0,3
-3,6
-3,9
-2,8
-3,1
-10,1
-10,3
-9,4
-9,6
Καθαρά έσοδα από πωλήσεις σε
2020 vs 2019
ουδέτερη συναλλαγματική βάση
δημοσιευμένη βάση
Μεταβολή (%)
Όμιλος
Εξαιρ. της Bambi
Συμπερ.
της Multon
Όμιλος σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης
Όμιλος
Εξαιρ. της Bambi
Συμπερ.
της Multon
Όμιλος σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης
Σύνολο Ομίλου
-9,6
-10,2
-7,9
-8,5
-12,7
-13,3
-11,1
-11,7
Αναπτυγμένες αγορές
-14,1
-14,1
-14,1
-14,1
-13,6
-13,6
-13,6
-13,6
Αναπτυσσόμενες αγορές
-10,3
-10,3
-10,3
-10,3
-13,4
-13,4
-13,4
-13,4
Αναδυόμενες αγορές
-5,4
-6,8
-1,4
-2,8
-11,7
-13,1
-8,0
-9,4
Λειτουργικά κέρδη σε
2020 vs 2019
δημοσιευμένη βάση
συγκρίσιμη βάση
Μεταβολή (%)
Όμιλος
Εξαιρ. της Bambi
Συμπερ.
της Multon
Εξαιρ. της αλλαγής των αποτελ.των κύριων συμμετοχών1
Όμιλος σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης
Όμιλος
Εξαιρ. της Bambi
Συμπερ.
της Multon
Εξαιρ. της αλλαγής των αποτελ.των κύριων συμμετοχών1
Όμιλος σε αντίστοιχη βάση σύγκρισης
Σύνολο Ομίλου
-7,6
-9,5
-7,3
-8,3
-9,9
-11,4
-13,1
-11,1
-12,1
-13,5
Αναπτυγμένες αγορές
-13,9
-13,9
-13,9
-13,3
-13,3
-18,4
-18,4
-18,4
-17,9
-17,9
Αναπτυσσόμενες αγορές
-30,2
-30,2
-30,2
-30,0
-30,0
-30,3
-30,3
-30,3
-30,1
-30,1
Αναδυόμενες αγορές
5,9
2,1
6,6
4,0
0,3
1,4
-2,3
2,0
-0,4
-3,5