Ελλάκτωρ: Τα οφέλη της εξαγοράς του 6,5% της Αττικής Οδού
Με τη μεταβίβαση ποσοστού ύψους 9,88% του μετοχικού κεφαλαίου της Αττικής Οδού στους υφιστάμενους μετόχους, έναντι περίπου 57 εκατομμυρίων ευρώ, ολοκληρώθηκε η διαδικασία πώλησης των μετοχών που διατηρούσε η Τράπεζα Πειραιώς στην εταιρεία.
Οι μέτοχοι της εταιρείας, Άκτωρ Παραχωρήσεις και J&P Άβαξ, αποφάσισαν να ασκήσουν το δικαίωμα πρώτης προτίμησης που διατηρούν, εξαγοράζοντας το 6,5% και το 3,38% των μετοχών της Αττικής Οδού αντίστοιχα.
Για την εξαγορά του 6,5% των μετοχών, η Άκτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρική του ομίλου Ελλάκτωρ, κατέβαλε 37,5 εκατομμύρια ευρώ. Πλέον ελέγχει το 65,749% των μετοχών της εταιρείας από το 59,249% που διατηρούσε πριν την εξαγορά, ενώ η J&P Άβαξ αύξησε το ποσοστό της στο 34,18%, από 30,8%.
Ο διεθνής διαγωνισμός για την πώληση του 9,88% της Αττικής Οδού ξεκίνησε τον περασμένο Απρίλιο, στο πλαίσιο του προγράμματος αναδιάρθρωσης της Τράπεζας Πειραιώς.
Οι υφιστάμενοι μέτοχοι αποφάσισαν να ασκήσουν το δικαίωμά τους, ενισχύοντας τη συμμετοχή τους στη μετοχική σύνθεση της Αττικής Οδού, όταν η Τράπεζα Πειραιώς τους ενημέρωσε πως το hedge fund Davidson Kempner υπέβαλε πρόταση για την απόκτηση του ποσοστού.
Για απόφαση η οποία είναι απόλυτα ευθυγραμμισμένη με τη νέα στρατηγική του ομίλου Ελλάκτωρ έκανε λόγο ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης.
«Είναι μία επένδυση με σημαντικότατα επιχειρηματικά, στρατηγικά και οικονομικά οφέλη για την Ελλάκτωρ τόσο σε βραχυπρόθεσμο όσο και σε μεσοπρόθεσμο επίπεδο. Η Αττική Οδός αποτελεί το πιο αντιπροσωπευτικό αποτύπωμα του Ομίλου μας, αφού από τη μία είναι δημιούργημα της θυγατρικής μας στις κατασκευές Άκτωρ και από την άλλη είναι ένα χαρακτηριστικό έργο παραχώρησης, της θυγατρικής μας Άκτωρ Παραχωρήσεις», τόνισε ο κος Καλλιτσάντσης.
Το έργο της κατασκευής του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της Αττικής ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του ’90, με τη διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού από το Δημόσιο.
Το Μάρτιο του 1996 ο ελληνικός όμιλος «Κοινοπραξία Αττική Οδός» κηρύχθηκε ανάδοχος και δύο μήνες αργότερα μπήκαν οι υπογραφές στη σύμβαση παραχώρησης, η οποία λήγει στις 5 Οκτωβρίου του 2024.
Η χρηματοδότηση του έργου, το οποίο κόστισε στη φάση κατασκευής 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ, εξασφαλίστηκε σε ποσοστό 65% από την παραχωρησιούχο εταιρεία «Αττική Οδός Α.Ε.», από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από εμπορικές τράπεζες και σε ποσοστό 35% από το Δημόσιο.
Οι μέτοχοι της Αττικής Οδού επένδυσαν συνολικά κεφάλαια ύψους 822 εκατομμυρίων ευρώ για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου, ενώ για τη συντήρησή του έχουν επενδυθεί 118 εκατομμύρια ευρώ τα τελευταία 14 έτη.
Η πρώτη διανομή μερίσματος στους μετόχους πραγματοποιήθηκε το 2013. Από τότε έως και το 2018 η διανομή μερισμάτων στους μετόχους ανέρχεται σε 477 εκατομμύρια ευρώ.
Για τη χρήση του 2017, τα έσοδα από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου έφθασαν τα 176,8 εκατομμύρια ευρώ, αυξημένα κατά περίπου 5,5 εκατομμύρια ευρώ συγκριτικά με το 2016. Τα καθαρά κέρδη της Αττικής Οδού το 2017 παρουσίασαν αύξηση ύψους 24 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς ανήλθαν σε 68,9 εκατομμύρια ευρώ από 44,7 εκατομμύρια το 2016.
Το Δημόσιο έχει εισπράξει σε φόρους και άλλες επιβαρύνσεις 864 εκατομμύρια ευρώ από την Αττική Οδό και την εταιρεία Αττικές Διαδρομές, ενώ σε περισσότερα από 62 εκατομμύρια ανέρχεται το ποσό που έχουν πληρώσει οι δύο εταιρείες σε εργοδοτικές εισφορές.
Η μέση ημερήσια κυκλοφορία στον αυτοκινητόδρομο μήκους 70 χιλιομέτρων έχει σημειώσει σημαντική πτώση την τελευταία δεκαετία, ιδιαίτερα από το 2009 και έπειτα. Είναι ενδεικτικό πως η μέση κυκλοφορία το 2017 ανήλθε σε 217 χιλιάδες οχήματα, από 307 χιλιάδες οχήματα το 2009.
Το αντίτιμο των διοδίων στην Αττική Οδό έχει παραμείνει αμετάβλητο τα τελευταία 12 έτη, παρά το γεγονός πως θα μπορούσε να έχει αυξηθεί και να διαμορφωθεί στα 3,8 ευρώ βάσει της σύμβασης παραχώρησης.