Bloomberg: Στα όρια «λουκέτου» πολλές αεροπορικές εταιρείες

NEWSROOM
Σε δίνη προβλημάτων οι αεροπορικές εταιρείες / Φωτογραφία: AP Images
Σε δίνη προβλημάτων οι αεροπορικές εταιρείες / Φωτογραφία: AP Images

Ο κλάδος που πλήττεται βαρύτερα από κάθε άλλον από την πανδημία του κορωνοϊού είναι αυτός των αεροπορικών εταιρειών.

Η φράση με την οποία ξεκινά το σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg είναι χαρακτηριστική: «Η βιομηχανία των αεροπορικών εταιρειών δεν τα είχε βρει ποτέ τόσο σκούρα. Ούτε και μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου».

Οπως αναφέρει το αμερικανικό δίκτυο, «οι αεροπορικές εταιρείες μπορεί να χάσουν ακόμη 750 δισ. Δολάρια αυτόν τον χρόνο, σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών, καθώς οι χώρες μπαίνουν σε lockdown και μετακινήσεις έχουν “παγώσει”».

Το CAPA (Centre of Aviation) της Αυστραλίας επισημαίνει ότι οι περισσότερες αεροπορικές εταιρείες θα οδηγηθούν σε χρεωκοπία μέχρι τα τέλη Μαΐου, αν δεν βρουν υποστήριξη. O CEO της Qatar Airways, Ακμπαρ Αλ Μπακέρ ήταν ακόμη πιο σαφής: «Σε αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο, θα επιβιώσουν μόνο οι πιο "υγιείς"»

Το ερώτημα στο οποίο επιχειρεί να δώσει απάντηση το Bloomberg είναι το ποιες επιχειρήσεις διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο. «Οπως και με τον κορωνοϊό, η κρίση δεν κάνει διακρίσεις, επηρεάζοντας τους πάντες, από τις low cost εταιρείες, μέχρι εθνικούς αερομεταφορείς. Τεράστιες πιέσεις δέχονται οι κατασκευαστές αεροσκαφών και οι προμηθευτές τους, με τη Boeing να ζητά στήριξη δισεκατομμυρίων δολαρίων και την Airbus να ψάχνει μεγαλύτερα δάνεια» σημειώνει το Bloomberg.

Για να προβλεθούν τυχόν χρεωκοπίες αεροπορικών εταιρειών, στο ρεπορτάζ χρησιμοποιείται η βαθμολόγηση τύπου Z-score, που δημιουργήθηκε από τον Εντουαρντ Αλτμαν στη δεκαετία του '60 και έχει ποσοστά επιτυχημένης πρόβλεψης ανάμεσα σε 80% και 90%.

Στον παρακάτω πίνακα εμφανίζονται οι αεροπορικές εταιρείες που απειλούνται με «λουκέτο» σε διάστημα δυο ετών, αν δεν στηριχθούν οικονομικά από κυβερνήσεις, τράπεζες ή άλλες πηγές:


Το Bloomberg τονίζει ότι παρότι η λίστα επικεντρώνεται σε ασιατικές αεροπορικές, που έχουν ήδη μεγάλα χρέη, «ούτε οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς έχουν... ανοσία, όπως απέδειξε η κατάρρευση της βρετανικής Flybe Group Plc. Σύμφωνα με τα κριτήρια του Αλτμαν, όσες αεροπορικές συγκεντρώνουν βαθμολογία από 1,8 και κάτω κινδυνεύουν να χρεωκοπήσουν, ενώ από 3 και πάνω δείχνει σταθερό βηματισμό. Στην επικίνδυνη ζώνη βρίσκονται η Νορβηγική Air Shuttle ASA, η Air France – KLM, η American Airlines Group και η Sky West».

Στο εκτενές ρεπορτάζ για τον κορωνοϊό και την επίδρασή του στις αερομεταφορές, υπογραμμίζεται ότι «οι κυβερνήσεις του κόσμου βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τις αεροπορικές εταιρείες για το ζήτημα της οικονομικής υποστήριξης και εκείνες με βαθιές “τσέπες”, όπως η Delta Air Lines του δισεκατομμυριούχου Ουόρεν Μπάφετ, θα έχουν πρόσβαση σε άλλες διόδους για μετρητά».

Ο CEO της Qatar Airways προειδοποίησε για «λουκέτα» σε πολλές αεροπορικές:
«Αυτοί που “κοκορεύονταν” για το γεγονός ότι είναι ανεξάρτητοι και δεν λαμβάνουν κρατική βοήθεια, πλέον γυρνούν όλο τον κόσμο ζητώντας για κρατική βοήθεια».

Σύμφωνα με το Bloomberg, προβλήματα, μεταξύ πολλών άλλων, αντιμετωπίζουν η Pakistan International Airlines, η Virgin Australia, η Asiana Airlines, η Avianca Holdings (έβγαλε 21.000 εργαζόμενους σε άδεια άνευ αποδοχών).

Μετρητά που αρκούν για λίγες μόνο εβδομάδες, κατά το Bloomberg, έχουν οι: Korean Air, Asiana, China Southern Airlines Co και China Eastern Airlines. Επιπλέον, η IndiGo έχει αρκετά αποθέματα για ένα χρόνο, λαμβάνοντας όμως υπόψιν μια μείωση κατά 30% του εργατικού κόστους.

Ο πίνακας με τους μήνες «ζωής» αεροπορικών, αν δεν λάβουν χρηματοδοτήσεις:

ΣΧΕΤΙΚΑ