EENE: Η εξωστρεφής ελληνική επιχειρηματικότητα στην πρώτη γραμμή
Με ιδιαίτερη επιτυχία και κορυφαίες συμμετοχές ολοκληρώθηκε το 3o Workshop της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών που εστίασε μέσα από παραδείγματα επιτυχίας στην εξωστρέφεια του Ελληνικού επιχειρείν.
Στην εκδήλωση που φιλοξενήθηκε στην Αθηναϊκή Λέσχη την Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου, σειρά σημαντικών Ελληνικών Εταιριών με εξωστρεφή προσανατολισμό, μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους και περιέγραψαν τη στρατηγική της εταιρίας τους για το πώς κατάφεραν να διεισδύσουν σε αγορές του εξωτερικού, δίνοντας απτά παραδείγματα, εργαλεία, ιδέες και ερεθίσματα για τη μεγιστοποίηση της εξωστρέφειας των Ελληνικών επιχειρήσεων.
Ο Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Επιχειρηματιών (Ε.ΕΝ.Ε), κ. Κρίστιαν Χατζημηνάς κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών του Workshop, ευχαρίστησε θερμά τις εταιρίες για τη συμμετοχή τους και την πολύ σημαντική εμπειρία που κομίζουν στη συζήτηση στρογγυλής τράπεζας, τονίζοντας ότι η Ε.ΕΝ.Ε πήρε την πρωτοβουλία για αυτά τα workshops γιατί πιστεύει στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας και εμπειριών μεταξύ των ελληνικών επιχειρήσεων. «Στην πορεία διαπιστώσαμε ότι υπάρχει ιδιαίτερο και ευρύτερο ενδιαφέρον για το ποιες είναι οι στρατηγικές που υιοθέτησαν για να γίνουν πιο εξωστρεφείς, επιτυχημένες εταιρίες, ακόμη και όχι τόσο γνωστές», ανακοινώνοντας την πρόθεση της Ε.ΕΝ.Ε να «ανοίξει» τα workshops σε ευρύτερο κοινό, και ειδικότερα σε σχολεία και κυρίως πανεπιστήμια.
«Η αγορά της Ελλάδας είναι μικρή, για αυτό και επιτυχημένα παραδείγματα εταιριών που τόλμησαν όχι μόνο να αυξήσουν τις εξαγωγές τους αλλά και να αποβιβαστούν σε χώρες του εξωτερικού, θα πρέπει να εμπεδωθούν σε ευρύτερο κοινό, και ειδικά στους πολίτες του αύριο». Παράλληλα, ενημέρωσε για τις προσεχείς εκδηλώσεις εξωστρέφειας που προγραμματίζει η Ε.ΕΝ.Ε στο Παρίσι, Βερολίνο και Ουάσιγκτον με σκοπό των ενίσχυση των σχέσεων της Ελλάδας στον τομέα της επιχειρηματικότητας, με έμφαση στη βιομηχανική παρουσία των ελληνικών επιχειρήσεων σε Γαλλία, Γερμανία και Αμερική.
Ο Γενικός Διευθυντής της Ε.ΕΝ.Ε, κ. Παύλος Ευθυμίου, συντόνισε τη συζήτηση, εστιάζοντας στην καταγραφή των διαφορετικών μοντέλων εξωστρέφειας και στρατηγικών που συνέβαλαν στην ανάπτυξη των συγκεκριμένων εταιριών.
Επίτιμος καλεσμένος της εκδήλωσης ήταν ο κ. Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, Πρόεδρος & CEO του Inspiring Earth, o οποίος τόνισε ότι η εξωστρέφεια για τις ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να είναι ένας τρόπος ζωής και όχι απλά επιχειρηματική δραστηριότητα. «Πρέπει να γίνει μέρος της καθημερινότητάς τους η επικαιρότητα και ο τρόπος ζωής στις χώρες στις οποίες θέλουν να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους. Να ζούμε με τον ρυθμό του πλανήτη. Η Ελλάδα μπορεί να αποτελέσει το επιχειρηματικό κέντρο στην περιοχή της Νοτιο-Ανατολικής Ευρώπης και Μεσογείου, μπορεί να αναπτύξει και πάλι τους δεσμούς της με τη διεθνή κοινότητα και να αναδειχθεί σε πολλούς κλάδους της οικονομίας».
Εξέφρασε την πεποίθηση ότι οι Έλληνες επιχειρηματίες πρέπει να στραφούν στις αγορές του εξωτερικού και να κινηθούν με στρατηγική και όραμα μέσα από μια μεγάλη φαρέτρα ενεργειών (συνεργασίες για μεταπώληση των προϊόντων, συνέργειες με άλλες επιχειρήσεις, εξεύρεση φορέων χρηματοδότησης κλπ), με γνώμονα πάντα το καλό προϊόν, τη σωστή τιμή και τη συνέπεια στις παραδόσεις και τους χρόνους, καταλήγοντας ότι «όταν κάνουμε διείσδυση σε μία ήπειρο, αυτό αυτόματα θα πρέπει να μετατρέπεται σε hub».
Αναφέρθηκε επίσης ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα πρέπει να «εκμεταλλευτούν» την καινοτομία και τις φρέσκες ιδέες των start ups επιχειρήσεων, εφόσον οι ίδιες λόγω του μεγέθους τους δεν έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν μεγάλα κεφάλαια στην Έρευνα και την Ανάπτυξη (R&D), στο βαθμό που μπορούν οι μεγάλες επιχειρήσεις. «Η Ελλάδα διαθέτει αξιόλογο ανθρώπινο δυναμικό που μπορεί να υποστηρίξει όλη αυτή την προσπάθεια. Η σημερινή εκδήλωση με τα case studies επιτυχούς εξωστρέφειας αποτελεί ένα ταξίδι με κοινό παρανομαστή την ελληνική επιχειρηματικότητα».
Ο κ. Κώστας Παπαδημητρίου, Πρόεδρος της Χ. Κ. ΑΒΕΤ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, αναφέρθηκε στη συνταγή της επιτυχίας των branded προϊόντων στο εξωτερικό, που δεν είναι άλλη από το να υπάρχει ένα ποιοτικό προϊόν, προσεκτικά επιλεγμένοι συνεργάτες και στοχευμένη προώθηση. Ο εκπρόσωπος της ελληνικής οικογενειακής επιχείρησης Χ.Χ. ΑΒΕΤ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ που θεωρείται leader στην κατηγορία του βαλσάμικου ξυδιού με μερίδιο 39% στην κλασική εκδοχή του και 55% στις κρέμες βαλσαμικού, και εξαγωγές σε πάνω από 35 χώρες, τόνισε τη σημασία να υπάρχει σοβαρή εξαγωγική πολιτική που θα δημιουργεί τάσεις (όπως π.χ. με την πολιτική και επένδυση της Ιταλίας να καθιερώσει το “Prosecco” ως αφρώδη οίνο με τεράστια δημοτικότητα και ζήτηση). Στον αντίποδα ανέφερε δυσκολίες που συνάντησε η εταιρία σε χώρες όπως η Γαλλία, όπου οι Γάλλοι συνήθως προτιμούν τα εγχώρια προϊόντα, ακόμη και αν αυτά είναι πιο ακριβά από τα εισαγόμενα.
Ο κ. Κωνσταντίνος Κατσαρός, Εντεταλμένο Μέλος Δ.Σ. της ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, που αποτελεί Ελληνική Βιομηχανία Χαλκού & Αλουμινίου με κορυφαία βιομηχανική παραγωγή διεθνώς, εστίασε στο γεγονός ότι η εξωστρέφεια για την ΕΛΒΑΛΧΑΚΟΡ αποτελεί αναπόφευκτη φιλοσοφία ζωής, καθότι «η ελληνική αγορά είναι πολύ μικρή για τη δική μας παραγωγή. Όταν φθάνουμε σήμερα να παράγουμε 300.000 τόνους χαλκό & αλουμίνιο, με τζίρο περίπου 2 δις το χρόνο και εξαγωγές σε 104 χώρες, η εξωστρέφεια δεν μπορεί παρά να είναι στο DNA της εταιρίας μας. Εξαγωγές κάναμε από το 1974 όταν η παραγωγή μας έφθανε τους 20.000 τόνους».
Εξήγησε πως η εταιρία προχώρησε κατά τη διάρκεια της διαδρομής της σε πολλών εκατομμυρίων επενδύσεις για να κάνει customized τα προϊόντα της βάσει των αναγκών των πελατών της. Χαρακτηριστικό παράδειγμα υπήρξαν τα συστήματα δαπέδου αλουμινίου στα ψυγεία των μεγάλων φορτηγών, όπου η ανάγκη του πελάτη ήταν να καθαρίζονται εύκολα και να είναι αθόρυβα κατά τη φόρτωση-εκφόρτωση των προϊόντων τους. «Έμφαση στην ποιότητα, πολύ κοντά στον πελάτη και συνεχή ταξίδια, ακόμη και εάν αυτά είναι πολύ μακρινά, όπως στην περίπτωση της Αυστραλίας που την προμηθεύουμε με δικό μας αλουμίνιο για να κατασκευάσει τα καταμαράν της, και της Αμερικής για να κατασκευάσουν τα σκάφη του Αμερικανικού Ναυτικού».
Στις πολύ σημαντικές επενδύσεις στην Έρευνα & Ανάπτυξη εστίασε και ο κ. Κώστας Αποστολίδης, Πρόεδρος ΔΣ της RAYCAP, ως ένα από τους κυριότερους λόγους της εξωστρέφειας της εταιρίας που δραστηριοποιείται στον τομέα παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών στους τομείς τηλεπικοινωνιών, ηλεκτρικής προστασίας (από κεραυνικά ρεύματα και κρουστικές υπερτάσεις) και ενέργειας, με κύκλο εργασιών 250 εκατομμύρια το 2019 και 1.500 άτομα προσωπικό.
«Η εταιρία επενδύει το 6% του τζίρου της στο R&D, όταν στην Ελλάδα ο μέσος όρος είναι το 1%. Ως αποτέλεσμα, έχουμε εξασφαλίσει πάνω από 300 πατέντες, που μας επέτρεψαν να κάνουμε customized τα προϊόντα μας και να εγκαθιδρύσουμε φερεγγυότητα και εμπιστοσύνη στους πελάτες μας. Οι πελάτες μας άλλωστε, και τα προβλήματά τους, είναι στο επίκεντρο των δραστηριοτήτων μας. Δεν έχουμε προϊόντα, έχουμε πελάτες που μας οδήγησαν στο να διευρύνουμε την παλέτα των προϊόντων μας. Στην περίπτωση μάλιστα της Αμερικής προχωρήσαμε στη διαδικασία εξαγοράς 2 εταιριών προκειμένου να διευρύνουμε το πελατολόγιό μας». Η συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις, η επένδυση σε εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό και η βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων είναι μερικά από τα συστατικά των επιτυχημένων εξαγωγών τους, 68% των οποίων βρίσκονται στην Αμερική, 27% στην Ευρώπη, και 5% στην Ελλάδα και υπόλοιπες χώρες.
Στην υψηλή ποιότητα, σωστή τιμή και άμεσο service, αλλά και στη συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις εστίασε και ο κ. Σταύρος Κωνσταντινίδης, Πρόεδρος και CEO της EURIMAC, ελληνικής εταιρίας ζυμαρικών (Μάκβελ, Bellini, Latino, Famiglia κλπ). Με συνολική παραγωγή πάνω από 58.000 τόνους το 2019, το 42% της παραγωγής να εξάγεται σε όλο τον πλανήτη και συγκεκριμένα σε πάνω από 50 χώρες, με σημαντικότερες την Αγγλία και την Ιαπωνία, κατατάσσεται ως ο μεγαλύτερος παραγωγός και εξαγωγέας ζυμαρικών στην Ελλάδα. «Η εταιρία επενδύει στην εξωστρέφεια, αλλά και στην 100% πράσινη ενέργεια στην παραγωγική μας μονάδα στο Κιλκίς».
Υβριδικό μοντέλο στρατηγικής για τη διείσδυση στις ξένες αγορές υιοθετεί η εταιρία ΔΩΔΩΝΗ, όπως εξήγησε ο Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής της, κ. Μιχαήλ Παναγιωτάκης. «Ανάλογα με την περίπτωση, άλλοτε διεισδύσαμε μέσω προσεκτικών συνεργασιών, και άλλοτε προχωρήσαμε σε ίδρυση θυγατρικής (όπως στην περίπτωση της Γερμανίας), εγχείρημα που έχει περισσότερο κόστος και μεγαλύτερο ρίσκο». Τα προϊόντα Δωδώνη, με ναυαρχίδα τη φέτα Δωδώνη είναι διαθέσιμα σε 52 χώρες, με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν το 40% του συνολικού τζίρου της. Ισχυρό brand, καλά οργανωμένη παραγωγική δομή, 3 σύγχρονα εργοστάσια, έμφαση στην πρώτη ύλη (αποκλειστικά 100% ελληνικό γάλα από 5.500 παραγωγούς) αποτελούν τις συνταγές της επιτυχίας.
Το ασημένιο μετάλλιο στο διαγωνισμό European Beer Stars που πραγματοποιήθηκε στη Βαυαρία με ανταγωνισμό 1.613 μπύρες από 42 χώρες, αποτέλεσε το ευρωπαϊκό διαβατήριο για την είσοδο της μπύρας ΝΗΣΟΣ στις διεθνείς αγορές, ανέφερε ο Ιδρυτής και Ιδιοκτήτης της ΝΗΣΟΣ Μπύρα, κ.Αλέξανδρος Κουρής. «Η βράβευση αυτή ήταν η μεγαλύτερη διάκριση που πήρε ποτέ ελληνική μπύρα. Έκτοτε, και κατόπιν και άλλων βραβεύσεων, αυτό που εξάγουμε είναι η φήμη μας, όχι το προϊόν». Μικρής παραγωγής, 100% φυσικές και χειροποίητες, χωρίς συντηρητικά και θερμική επεξεργασία, οι ΝΗΣΟΣ μπύρες σταθεροποιούνται με ψυχρούς τρόπους νέας γενιάς, που εξασφαλίζουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και σταθερότητα στη γεύση. «Κάνουμε 10% πωλήσεις στο εξωτερικό και, επενδύοντας σε κορυφαία ποιότητα, τιμή και εξυπηρέτηση, σύντομα και σε νέο εργοστάσιο μπύρας, ανταγωνιζόμαστε 4 κολοσσούς που κατέχουν το 77% της παγκόσμιας αγοράς μπύρας. Είναι οι ίδιοι που κρατούν το 80% της ελληνικής αγοράς».
Ο κ. Θεόδωρος Πασχαλίδης, CEO της GRANTEX, κατασκευάστριας εταιρίας φρένων για βαριά οχήματα, μηχανήματα ορυχείων και καράβια, εξήγησε ότι η εταιρία εξάγει από το 1960 και αποτελεί τη μοναδική εταιρία στην Ελλάδα και μία από τις ελάχιστες στην Ευρώπη. «Η παραγωγή μας ξεπερνά τα 3,5 εκατομμύρια τμχ ετησίως – η Ελλάδα είναι μικρή αγορά, για αυτό το λόγο το 80% της παραγωγής μας το εξάγουμε, με 30% από τις εξαγωγές μας να επικεντρώνονται στη Γαλλία». Ευελιξία, συνέπεια στις παραδόσεις, πιστοποιήσεις και διεθνή standards, καλή σχέση τιμής- ποιότητας, επένδυση στις νέες τεχνολογίες/ρομποτική (πρόσφατα η εταιρία προχώρησε σε επένδυση 3 εκατομμυρίων στην Αμερική) αποτελούν τα κλειδιά της εξωστρέφειάς της.
Ακολούθησε η μαρτυρία της εταιρίας SKAG που κατέχει ηγετική θέση στα σχολικά και χαρτικά είδη γραφής και είδη αρχειοθέτησης, με τη Διευθύντρια Marketing κα Πόπη Σκαγιά να εξηγεί ότι η συνεχής αναβάθμιση του τεχνολογικού εξοπλισμού της εταιρίας, η επένδυση σε ψηφιακές μηχανές και σε τεχνολογία robotics, για αγορές όπως η Ρωσία, η ανάπτυξη του δικτύου διανομής συνέβαλαν όχι μόνο στη διεύρυνση των μεριδίων στην εγχώρια αγορά, αλλά και σε περαιτέρω εξαγωγική δραστηριότητα σε 28 χώρες.
Στη συνέπεια της μάρκας και στην αναγνωρισιμότητα της εικόνας της ως μία εταιρία με οικολογική συνείδηση, παραγωγή στην Ελλάδα και χειροποίητη κατασκευή στρωμάτων με φυσικά υλικά, έκανε λόγο ο κ. Παύλος Ευμορφίδης, CEO της COCO MAT, «δικαιολογώντας» τη λειτουργία 120 καταστημάτων σε όλο τον κόσμο και την εξωστρέφεια της εταιρίας σε πάνω από 20 χώρες με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 50% του τζίρου της.
Το ενδιαφέρον αυτό workshop με επιτυχημένα παραδείγματα εξωστρέφειας από ελληνικές εταιρίες ολοκληρώθηκε με 2 εταιρίες από τον κλάδο της πληροφορικής:
Εντύπωση προκάλεσε η SOFTWARE COMPETITIVENESS INTERNATIONAL, boutique εταιρία σχεδίασης και ανάπτυξης βιομηχανικού λογισμικού για κλάδους όπως αυτοκινητοβιομηχανία, τηλεπικοινωνίες, διάστημα και αεροναυπηγική, που ξεκίνησε τη δράση της το 2010, στην καρδιά της κρίσης. Η CEO Δρ. Ζωή Αικατερινίδη ανέφερε ότι «η εταιρία έδωσε ευκαιρίες απασχόλησης σε πολύ εξειδικευμένο προσωπικό, έχτισε στρατηγικές συνεργασίες με key players εταιρίες, πρότεινε καινοτόμα μοντέλα σε χώρες όπως η Γερμανία και σε μία περίοδο που η χώρα δυσφημιζόταν. Το 98% του τζίρου της εταιρίας προέρχεται από, τις πάνω από 100, συνεργασίες με το εξωτερικό».
Κλείνοντας τις εργασίες της εκδήλωσης, ο κ. Αναστάσιος Σπανίδης, CEO και Συνιδρυτής της GENERATION Y αναφέρθηκε ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός των εταιριών είναι σήμερα προϋπόθεση επιτυχίας και εξωστρέφειας και το όχημα που θα τους επιτρέψει να έχουν περισσότερες πωλήσεις, λιγότερα λειτουργικά έξοδα, αποδοτικότερους εργαζόμενους, περισσότερους και πιο αφοσιωμένους πελάτες. «Αν και digital εταιρία, αυτό που μας βοήθησε στην εξέλιξή μας, αλλά και στην εξωστρέφειά μας είναι ο ανθρώπινος παράγοντας, το word of mouth των ίδιων των πελατών μας. Γιατί "διαβάζουμε" την κάθε επιχείρηση, γινόμαστε παράγοντας υλοποίησης του στόχου της, έχουμε την επιχειρηματική γωνία της επένδυσης του συνεργάτη μας. Με συνεχή ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών και custom εφαρμογών υψηλής απόδοσης, στοχευμένες συνεργασίες στο εξωτερικό, έχουμε εξαγωγική δραστηριότητα σε 24 χώρες, γραφεία σε 11 χώρες, ενώ απασχολούμε συνολικά 230 επαγγελματίες».