Υπογράφτηκε το προσύμφωνο ΔΕΠΑ- Energean για τον EastMed
«Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed μπορεί να είναι όνειρο για ορισμένους και εφιάλτης για κάποιους άλλους, σήμερα όμως τίθενται οι βάσεις για την υλοποίησή του».
Αυτό επεσήμανε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σήμερα στην τελετή υπογραφής του προσυμφώνου συνεργασίας (Letter of Intent) μεταξύ της ΔΕΠΑ και της Energean Oil & Gas για την προμήθεια 2 δισ. κυβικών μέτρων αερίου ετησίως μέσω του EastMed. Το προσύμφωνο υπεγράφη λίγες ώρες πριν την υπογραφή Διακυβερνητικής Συμφωνίας για την υποστήριξη του αγωγού που θα γίνει το απόγευμα στο Ζάππειο, παρουσία του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, του Πρωθυπουργού του Ισραήλ, κ. Μπενιαμίν Νετανιάχου και του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, κ. Νίκου Αναστασιάδη.
Αναφερόμενος στο προσύμφωνο, ο κ. Χατζηδάκης έκανε λόγο για ορόσημο για τη βιωσιμότητα του αγωγού, «που έχει χαρακτηρισθεί συχνά ως αγωγός - όνειρο από πολλούς αναλυτές που θεωρούσαν αδύνατη την πραγματοποίησή του. Λυπάμαι που θα τους απογοητεύσουμε», ανέφερε χαρακτηριστικά ενώ υπογράμμισε ακόμη, μεταξύ άλλων ότι:
-Έχουμε όραμα συνεργασίας ανάμεσα σε κράτη και εταιρείες που συνασπίζονται για την υπεράσπιση του διεθνούς δικαίου στη Νοτιοανατολική Μεσόγειο και την προώθηση της συνεργασίας στον ενεργειακό τομέα. Ο δρόμος για την υλοποίηση του οράματος θα είναι ανηφορικός και δύσκολος, αλλά έχουμε την αποφασιστικότητα να τον διαβούμε με υπομονή και επιμονή.
-Η συμφωνία του Ζαππείου δεν στρέφεται εναντίον οποιασδήποτε χώρας. Στρέφεται υπέρ της ειρήνης και της συνεργασίας στην νοτιοανατολική Μεσόγειο. Είναι συνασπισμός δυνάμεων για την ειρήνη και την πρόοδο στην ευρύτερη περιοχή. Βλέπουμε την ενέργεια όχι ως αιτία συγκρούσεων αλλά ως καταλύτη ειρηνικής συνύπαρξης όλων των κρατών και λαών της ευρύτερης περιοχής.
-Ο αγωγός αποτελεί την καλύτερη στρατηγική επιλογή για τη μεταφορά φυσικού αερίου από την νότιοανατολική Μεσόγειο και γι' αυτό υποστηρίζεται σθεναρά από την Ευρωπαϊκή Ένωση που τον έχει εντάξει τα έργα κοινού ενδιαφέροντος. Ο EastMed είναι τεχνικά και εμπορικά υλοποιήσιμος και ανταγωνιστικότερος σε σχέση με άλλες επιλογές. Ενδυναμώνει την ενεργειακή ασφάλεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ανοίγοντας ένα νέο ενεργειακό διάδρομο που διαφοροποιεί τις πηγές και οδεύσεις του φυσικού αερίου, όπως είναι η στρατηγική της ΕΕ. Με την συμμετοχή της Ιταλίας το έργο θα λάβει την τελική του μορφή ως η πλέον δυναμική επιλογή για την διασφάλιση της ενεργειακής ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τα αποθέματα της ανατολικής Μεσογείου.
Ο αγωγός EastMed προβλέπεται να έχει αρχική δυναμικότητα μεταφοράς 10 δισ. κυβικών μέτρων αερίου το χρόνο, από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς την Ευρώπη μέσω Κρήτης και ηπειρωτικής Ελλάδας. Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, τα υπόλοιπα 8 δισεκ. (πέρα από τα 2 που προβλέπει το προσύμφωνο ΔΕΠΑ - Energean) μπορούν να προκύψουν από άλλα πεδία που βρίσκονται ή θα βρεθούν σε φάση ανάπτυξης, όπως τα κοιτάσματα Λεβιάθαν (Ισραήλ) και Γλαύκος (Κύπρος).
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση της Energean, η ΔΕΠΑ συμμετέχει με 50% στο μετοχικό κεφάλαιο της IGI Poseidon, της κοινοπραξίας με την Edison S.p.A, η οποία αναπτύσσει τον υποθαλάσσιο Διασυνδετήριο Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας – Ιταλίας. Επιπλέον, κατέχει ηγετική θέση στην εμπορία φυσικού αερίου στην Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς και την ανάπτυξη υποδομών φυσικού αερίου, με στόχο τη διαφοροποίηση των πηγών ανεφοδιασμού και την ενεργειακή ασφάλεια της Ελλάδας και της ευρύτερης περιοχής.
Περισσότερες λεπτομέρειες, μεταξύ των οποίων οι όροι, τα σημεία διάθεσης, η σύσταση του φυσικού αερίου, o ναυλωτής κλπ. θα συμφωνηθούν και θα καταγραφούν στη Συμφωνία για την Πώληση και Αγορά Αερίου (GSPA).
Αμέσως μετά τη Συμφωνία, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ, κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς, δήλωσε:
«Με τη συμφωνία που υπογράψαμε σήμερα – την πρώτη συμφωνία για την εμπορική αξιοποίηση του αγωγού EastMed – κάναμε ένα αποφασιστικό βήμα για τη διασφάλιση της εμπορικής βιωσιμότητας και, κατ΄ επέκταση, την υλοποίηση του έργου. Με την παρούσα Δήλωση Προθέσεων η ΔΕΠΑ προτίθεται να αγοράζει 2 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως, που αντιστοιχούν στο 20% της αρχικής δυναμικότητας του αγωγού. Η Energean και η ΔΕΠΑ - ένας μεγάλος παραγωγός του φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου και ένας κρίσιμος διανομέας του καυσίμου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη - ενώνουν τις δυνάμεις τους για να εξασφαλίσουν την επιτυχία του αγωγού.
Η ΔΕΠΑ επεκτείνει σταθερά τις εμπορικές δραστηριότητες της και, σε συνεργασία με διεθνείς εταίρους, αναπτύσσει τις υποδομές που εγγυώνται τη διαφοροποίηση των πηγών και την ενεργειακή ασφάλεια τόσο της Ελλάδας, όσο και της Ευρώπης. Ενισχύοντας συστηματικά τη διεθνή της παρουσία, η εταιρεία μας πρωταγωνιστεί στις ενεργειακές εξελίξεις της Ανατολικής Μεσογείου.»
Ο κ. Μαθιός Ρήγας, Διευθύνων Σύμβουλος της Energean, δήλωσε:
«Η συμφωνία με τη ΔΕΠΑ συνιστά ορόσημο στην ανάπτυξη του αγωγού EastMed, o οποίος πλέον δεν έχει μόνο την υποστήριξη των κυβερνήσεων και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά συγκεντρώνει και το ενδιαφέρον σημαντικών πωλητών και αγοραστών φυσικού αερίου στην περιοχή. O αγωγός EastMed προσφέρει στην Energean μια πρόσθετη, σημαντική δυνατότητα για την πλήρη αξιοποίηση του FPSO «Energean Power», ετήσιας δυναμικότητας 8 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου, και μας επιτρέπει να συνεχίσουμε την έρευνα και ανάπτυξη των εννέα αδειών μας στην ΑΟΖ του Ισραήλ.
Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι για τη συμφωνία, η οποία είναι και η πρώτη εμπορική συμφωνία για την αξιοποίηση του αγωγού EastMed, και δηλώνουμε έτοιμοι να στηρίξουμε ακόμη περισσότερο το κρίσιμο αυτό έργο, που θα ενισχύσει σημαντικά τις τοπικές οικονομίες, τους καταναλωτές και την ενεργειακή ασφάλεια των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου και της Ευρώπης.»
Ο αγωγός EastMed εκτείνεται σε μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, με σχεδιαζόμενη δυναμικότητα 10 δισ. κ.μ. φ.α. ετησίως, και αποτελείται από τα παρακάτω επιμέρους τμήματα:
• 165 χλμ, περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο.
• 732 χλμ περίπου υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη.
• 421 χλμ. περίπου Υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο.
• 292 χλμ περίπου μέχρι τα παράλια του Πατραϊκού κόλπου
• 17 χλμ. περίπου υποθαλάσσιου αγωγού για τη διάσχιση του Πατραϊκού κόλπου.
• 245 χλμ για τη διάσχιση της Δυτικής Ελλάδας μέχρι το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας.