Τα επιδόματα μπλοκάρουν τη νέα συλλογική σύμβαση του ΟΑΣΑ
Παροχές που δεν συνάδουν με το πλαίσιο που διέπει το ενιαίο μισθολόγιο έχουν εντοπίσει οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών στις νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας στον ΟΑΣΑ και σε μία από τις θυγατρικές εταιρείες του ομίλου, την ΟΣΥ, σύμφωνα με πληροφορίες.
Οι νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας για όλες τις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών, δηλαδή για τον ΟΑΣΑ και τις δύο θυγατρικές του (ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ), βρίσκονται εδώ και περίπου 15 ημέρες στο γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Γιώργου Χουλιαράκη, προκειμένου να εξεταστούν και να εγκριθούν.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, η έγκρισή τους έχει κολλήσει δεδομένου πως έχουν εντοπιστεί παροχές οι οποίες επιβαρύνουν το μισθολογικό κόστος.
Τα μισθολογικά ζητήματα στις ΔΕΚΟ, όπως και στο Δημόσιο, καθορίζονται από το ενιαίο μισθολόγιο. Ως εκ τούτου, οι διαπραγματεύσεις μεταξύ διοικήσεων και συνδικάτων εργαζομένων για την υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας αφορούν σε μη μισθολογικές παροχές, όπως επιδόματα.
Οι διοικήσεις του ΟΑΣΑ και των δύο θυγατρικών εταιρειών του ομίλου έχουν συμφωνήσει με τα περισσότερα συνδικάτα εργαζομένων σε νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας, οι οποίες θα έχουν διάρκεια έως το τέλος του 2019 και αναδρομική ισχύ από την πρώτη Ιανουαρίου.
Στην ΟΣΥ και τη ΣΤΑΣΥ διοικήσεις και σωματεία κατέληξαν σε συμφωνία μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις μηνών. Καταλυτικό ρόλο στην επίτευξη της συμφωνίας έπαιξε η βαριά ήττα του ΣΥΡΙΖΑ στις ευρωεκλογές και η προκήρυξη εθνικών εκλογών.
Τόσο οι διοικήσεις όσο και τα συνδικάτα, για διαφορετικούς λόγους, επιθυμούσαν ενόψει της ανάληψης της εξουσίας από τη Νέα Δημοκρατία να υπογραφούν νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας έως το τέλος του 2019.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μετά τις ευρωεκλογές πραγματοποιήθηκαν τουλάχιστον δύο συναντήσεις στα γραφείο του ΣΥΡΙΖΑ και στο υπουργείο Οικονομικών, με αποκλειστικό αντικείμενο την υπογραφή νέων συλλογικών συμβάσεων εργασίας στις αστικές συγκοινωνίες.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η επίτευξη συμφωνίας με τα συνδικάτα αποτέλεσε προτεραιότητα της κυβέρνησης προκειμένου να μην υπάρξουν κινητοποιήσεις μέσα στην προεκλογική περίοδο, οι οποίες θα μπορούσαν να προκαλέσουν πολιτική ζημιά στο ΣΥΡΙΖΑ και να μεγαλώσουν τη διαφορά με τη Νέα Δημοκρατία.
Εκτός από μισθολογικές παροχές που δεν συνάδουν με το ενιαίο μισθολόγιο, στο υπουργείο Οικονομικών προκαλούν προβληματισμό κι άλλες διατάξεις στις νέες συλλογικές συμβάσεις.
Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί πρόβλεψη στις συλλογικές συμβάσεις του ΟΑΣΑ και της ΟΣΥ για την χορήγηση δανείων στους εργαζόμενους με την προκαταβολή μισθών.
Ο μεγάλος αριθμός συνδικάτων εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες, καθιστά εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση την επίτευξη συμφωνίας για την υπογραφή συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Στη ΣΤΑΣΥ υπάρχουν εννέα διαφορετικά σωματεία και στην ΟΣΥ οκτώ, τα οποία έχουν τις δικές τους προτεραιότητες και είναι δύσκολο να συμφωνήσουν μεταξύ τους. Είναι χαρακτηριστικό πως η διοίκηση της ΟΣΥ συμφώνησε με δύο από τα οκτώ σωματεία ενώ η ΣΤΑΣΥ με πέντε.
Οι νέες συλλογικές συμβάσεις εργασίας τις οποίες εξετάζει λεπτομερώς το υπουργείο Οικονομικών, προβλέπουν μη μισθολογικό κόστους ύψους περίπου 8 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως στη ΣΤΑΣΥ και σχεδόν 2 εκατομμυρίων ευρώ στην ΟΣΥ.