Οι ναυτιλιακές αναζητούν χρηματοδότηση από funds
Αυξάνεται η επιρροή των επενδυτικών funds στον κλάδο της παγκόσμιας ναυτιλίας, αλλά και των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, καθώς ο κλάδος καλείται να αναπτυχθεί σε ένα περιβάλλον, όπου οι παραδοσιακές τράπεζες και οι συνήθεις μορφές χρηματοδότησης τείνουν πλέον να εκλείψουν.
Η μία μετά την άλλη, οι τράπεζες που ανέκαθεν αποτελούσαν τους βασικούς χρηματοδότες των ναυτιλιακών εταιρειών περιορίζουν την έκθεσή τους στον κλάδο και στρέφονται σε άλλες αγορές. Έτσι, οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται να τροφοδοτήσουν την ανάπτυξή τους και την επέκταση του στόλου τους με εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης.
Η Star Bulk Carriers του κ. Πέτρου Παππά είναι ένας εκ των πρωτοπόρων στον τομέα αυτό, χάρη και στη στρατηγική και μετοχική συνεργασία με τον επενδυτικό όμιλο Oaktree, γνωστό στην Ελλάδα και για τις επενδύσεις του στον τουρισμό, όπου έχει συστήσει κοινοπρακτικό σχήμα με τον ξενοδοχειακό όμιλο Σάνη.
Στην περίπτωση της Star Bulk, η συμμαχία με την Oaktree την έχει καταστήσει έναν από τους ισχυρότερους «παίκτες» στον κλάδο του ξηρού φορτίου και των φορτηγών πλοίων. Μάλιστα, η επέκταση αυτή έχει χρηματοδοτηθεί με ιδιαίτερα καινοτόμους τρόπους για τα δεδομένα της ναυτιλίας, γεγονός που καταδεικνύει και την επίδραση της ενεργότερης εμπλοκής των επενδυτικών funds στον κλάδο.
Μια τέτοια περίπτωση ήταν η πρόσφατη συμφωνία μεταξύ της Star Bulk και της Delphi Shipping, η οποία ελέγχεται από το επενδυτικό fund Kelso & Company. Βάσει αυτής, η Star Bulk απέκτησε 11 φορτηγά πλοία, ναυπηγηθέντα στην Κίνα το διάστημα 2012-2014, με το ύψος του τιμήματος να ανέρχεται σε 139,5 εκατ. δολάρια. Το ενδιαφέρον στοιχείο έγκειται στην χρηματοδότηση της συναλλαγής αυτής.
Όπως έγινε γνωστό, η Star Bulk θα καταβάλλει 80 εκατ. δολάρια με την μορφή μετρητών, ενώ για τα υπόλοιπα σχεδόν 60 εκατ. δολάρια, θα εκδώσει 4,503 εκατ. μετοχές, τις οποίες θα αποκτήσουν εταιρείες συμφερόντων της Kelso. Οι νέες μετοχές αντιστοιχούν στο 4,6% των κοινών μετοχών της Star Bulk. Η συμφωνία θα ολοκληρωθεί εντός του τρέχοντος μήνα, με την ελληνική εταιρεία να ελέγχει πλέον ένα στόλο αποτελούμενο από 120 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 13,1 εκατ. dwt και μέσου όρου ηλικίας τα 7,8 χρόνια.
Πρόκειται για την τέταρτη συναλλαγή τέτοιου είδους που πραγματοποιεί η Star Bulk από τις αρχές του 2018 μέχρι σήμερα. Πέρσι, είχε προβεί σε μια ανάλογη κίνηση με την ER Capital Holding για συνολικά επτά πλοία, όπως επίσης και με το κοινό σχήμα των York Capital Management και Augustea Altantica, για επιπλέον 16 φορτηγά πλοία. Άλλα 15 πλοία αποκτήθηκαν από την Songa Bulk ASA. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, προκρίθηκε το μοντέλο «μετρητά έναντι μετοχών».
Ανάλογες κινήσεις έχουν κάνει και άλλες εταιρείες του κλάδου. Σύμφωνα με χρηματιστηριακούς αναλυτές, αυτού του τύπου οι συμφωνίες προκρίνονται κυρίως όταν οι πωλητές των πλοίων, είναι εταιρείες που ελέγχονται μετοχικά από επενδυτικά funds. Αντίστοιχα παραδείγματα αφορούν την πώληση του στόλου της Quintana στην Golden Ocean, την πώληση του στόλου της CarVal στην Goodbulk και την πώληση του στόλου της Navig8 Product Tankers στην Scorpio Tankers.
Όπως τονίζουν χαρακτηριστικά, τα επενδυτικά funds ιδιωτικής τοποθέτησης (private equity funds) επένδυσαν σημαντικά κεφάλαια στον ναυτιλιακό κλάδο την περίοδο 2012-2015, ποντάροντας σε μελλοντικές υπεραξίες από την άνοδο της αξίας των πλοίων, ώστε να έχουν την απαιτούμενη στρατηγική εξόδου, κατά κανόνα μέσω δημόσιας εγγραφής των μετοχών της εκάστοτε εταιρείας.
Ωστόσο, το «παράθυρο» αυτό έχει παραμείνει κλειστό, λόγω της αστάθειας των κεφαλαιαγορών, με αποτέλεσμα αρκετά funds να προχωρούν στην πώληση των πλοίων σε ήδη εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες, λαμβάνοντας ως αντάλλαγμα μετοχές και σε ορισμένες περιπτώσεις και μετρητά για ένα μέρος της αξίας της συναλλαγής.