Οι φόροι... γονατίζουν τη συνδρομητική τηλεόραση
Tροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη της συνδρομητικής τηλεόρασης στην Ελλάδα αποτελούν οι φόροι που έχουν επιβληθεί στις εταιρείες, με αποτέλεσμα από το 2016 να παρατηρείται στασιμότητα στον κλάδο.
Σήμερα στην ελληνική αγορά Pay TV κυριαρχούν η Cosmote TV του ΟΤΕ και η Nova της Forthnet που είναι δορυφορικές (απαιτούν πιάτο), η Νetflix αλλά και οι Vodafone, Wind.
Kαι ενώ η διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης στην χώρα μας είναι της τάξης του 25%, ποσοστό σημαντικά χαμηλότερο αν υπολογιστεί ότι το αντίστοιχο στη Γερμανία είναι 67%, στην Βρετανία 64%, στην Πορτογαλία 91%, στην Αυστρία 54% και στην Γαλλία 77%, εντούτοις η υψηλή φορολογία εμποδίζει την διεύρυνση του συνδρομητικού κοινού.
Ειδικότερα οι συνδρομητές των επιχειρήσεων συνδρομητικής τηλεόρασης που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα επιβαρύνονται με φόρο 10% που επεβλήθη από τον Ιούλιο του 2016, ενώ ο ίδιος φόρος επιβαρύνεται με ΦΠΑ 24%. Πρόκειται δηλαδή για φόρο στο φόρο.
Επιπλέον από τον Ιανουάριο του 2017 επεβλήθη φόρος 5% στις υπηρεσίες Internet και σταθερής τηλεφωνίας, ο οποίος επιβαρύνει ακόμα περισσότερο τους συνδρομητές μιας ελληνικής επιχείρησης που συμπεριλαμβάνει τη συνδρομητική τηλεόραση σε πακέτο συνδυαστικών υπηρεσιών.
Ταυτόχρονα, οι επιχειρήσεις συνδρομητικής τηλεόρασης που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα:
- Αποδίδουν στην Πολιτεία ετήσιο αντάλλαγμα έως και 3% επί των εσόδων τους για την άδεια δορυφορικής εκπομπής.
- Καταβάλλουν όλους τους προβλεπόμενους φόρους επί των διαφημίσεων που προβάλλουν. Αποδίδουν ποσοστιαίες εισφορές της τάξεως αθροιστικά του 2% επί του τζίρου τους υπέρ των Κέντρων Αποκατάστασης και Εκπαίδευσης Τυφλών, υπέρ ελληνικών Κινηματογραφικών παραγωγών και καταβάλλουν πνευματικά και συγγενικά δικαιώματα υπέρ των Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων.
- Επιπλέον, και μόλις πριν από λίγους μήνες, επεβλήθη μια νέα επιβάρυνση υπέρ του ΕΔΟΕΑΠ, του ασφαλιστικού φορέα των δημοσιογράφων, ύψους 2% επί των συνολικών εσόδων της συνδρομητικής τηλεόρασης (και όχι μόνο επί των διαφημιστικών τους εσόδων).
Κανένας από τους παραπάνω φόρους προς καταναλωτές και επιχειρήσεις συνδρομητικής τηλεόρασης που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, δεν επιβάλλεται στην περίπτωση των εταιρειών που δραστηριοποιούνται εκτός Ελλάδος, αλλά παρέχουν υπηρεσίες σε Έλληνες καταναλωτές (Netflix, Amazon, Youtube, AppleTV κτλ).
Όπως γίνεται αντιληπτό, όλα τα παραπάνω δημιουργούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού υπέρ των επιχειρήσεων συνδρομητικής τηλεόρασης που δεν δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, καθώς σε αυτές δεν μπορεί να επιβληθούν οι προαναφερόμενοι φόροι και εισφορές, γεγονός που τους δίνει ένα σημαντικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.