Αστέρι των εξαγωγών το ελληνικό γιαούρτι
Υψηλά περιθώρια ανάπτυξης τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας καταγράφει ο κλάδος του γιαουρτιού, οι πωλήσεις του οποίου για φέτος αναμένεται να σημειώσουν αύξηση 10%.
Το ελληνικό γιαούρτι έχει αναδειχτεί στο πλέον δυναμικό εξαγωγικό προϊόν της χώρας, μετά το ελαιόλαδο και τα ψάρια, με τις μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες της χώρας να επενδύουν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ για αύξηση της παραγωγικής τους δυναμικότητας ή για είσοδο σε νέες αγορές.
Σήμερα η Ελλάδα βρίσκεται στην τέταρτη θέση παγκοσμίως με μερίδιο της τάξης του 7% σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές γιαουρτιού, οι οποίες την 8ετία 2009 – 2017, καταγράφουν τριψήφια ποσοστά ρυθμών ανάπτυξης.
Είναι ενδεικτικό ότι μέσα σε αυτά τα χρόνια η ζήτηση από την Ιταλία αυξήθηκε κατά 646% και πλέον η γειτονική χώρα αποτελεί το βασικό προορισμό του ελληνικού γιαουρτιού (42% των εξαγωγών του συγκεκριμένου προϊόντος καταλήγουν εκεί).
Στο Ηνωμένο Βασίλειο εξάγεται το 22% του ελληνικού γιαουρτιού, στην Αυστρία το 6%, ενώ υπάρχουν και ανερχόμενες αγορές, όπως αυτή της Νορβηγίας.
Ηγετική θέση στην εγχώρια αγορά γιαουρτιού κατέχει η ΦΑΓΕ, ενώ σημαντική είναι και η παρουσία της στις αγορές του εξωτερικού.
Πρόσφατα, η θυγατρική της ΦΑΓΕ στην Αμερική προχώρησε στη δημιουργία νέας γραμμής παραγωγής στο εργοστάσιο του Johnstown, η οποία αυξάνει σημαντικά την παραγωγική δυναμικότητα της μονάδας, που υπολογίζεται ότι φτάνει τους 160.000 τόνους γιαουρτιού ετησίως, από περίπου 120.000 τόνους.
Η γαλακτοβιομηχανία έχει σχεδιάσει εδώ και αρκετούς μήνες μονάδα παραγωγής γιαουρτιού στο Λουξεμβούργο, προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, η οποία όμως έχει «κολλήσει» στην εξασφάλιση των περιβαλλοντικών αδειών από τις αρχές της χώρας.
Στην Ελλάδα, οι πωλήσεις της εταιρείας υποχώρησαν κατά 7,4%, ενώ στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 15,9%. Αντίθετα στην Ιταλία, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 3,3%.
Το περασμένο καλοκαίρι, η Δέλτα, θυγατρική της Vivartia, παρουσίασε το διπλοστραγγιστό γιαούρτι. Πρόκειται για μια δική της κατοχυρωμένη πατέντα, ενώ για τον τεχνολογικό εξοπλισμό υλοποιήθηκε επένδυση 5,5 εκατ. ευρώ. Με το συγκεκριμένο προϊόν η εταιρεία επιδιώκει να γίνει market leader στον κλάδο γιαούρτης από τη δεύτερη θέση στην οποία βρίσκεται σήμερα.
Η ΔΕΛΤΑ κατέχει τη δεύτερη θέση σε μερίδια αγοράς με βάση την αξία (17%) και την τρίτη θέση (15%) με βάση τον όγκο στην κατηγορία του γιαουρτιού. Ειδικά το στραγγιστό γιαούρτι, κατηγορία στην οποία ανήκει και το νέο προϊόν, αποτελεί το 63% του όγκου της συνολικής αγοράς γιαουρτιού στην Ελλάδα και το 57% της αξίας της.
Τον κώδωνα του κινδύνου, για το ενδεχόμενο επιβολής τελωνειακών ελέγχων, λόγω Brexit, κρούει η διοίκηση της σερραϊκής γαλακτοβιομηχανίας Κρι Κρι, καθώς οι πωλήσεις της προς το Ηνωμένο Βασίλειο αντιπροσωπεύουν το 1/5 των συνολικών της πωλήσεων - αγγίζουν τα 17,2 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο στην παρούσα φάση δεν θα πρέπει να θεωρείται τίποτα δεδομένο καθώς οι παράμετροι του Βrexit δεν έχουν ακόμη καθοριστεί.
Το 2018, οι πωλήσεις της Κρι Κρι ενισχύθηκαν κατά 18,9% στα 94,234 εκατ. ευρώ, με τις εξαγωγές της να σημειώνουν αύξηση 41,7%, οι οποίες αποτελούν πλέον το 36,3% των συνολικών πωλήσεων της.
Στην ελληνική αγορά γιαούρτης, κατέχει τη δεύτερη θέση σε όγκο, και οι πωλήσεις της ενισχύθηκαν κατά 8,3%.
Στην ελληνική αγορά, οι πωλήσεις εμφανίζουν αύξηση +8,3%. Στον τομέα αυτό, η εταιρεία εστιάζει στη μεγάλη κατηγορία του στραγγιστού γιαουρτιού καταφέρνοντας μία αύξηση μεριδίου στην κατηγορία κατά +1.2%.
Επίσης, ενίσχυσε τη θέση της και στις υπόλοιπες προϊοντικές κατηγορίες, οι οποίες παρουσιάζουν ιδιαίτερη δυναμική, όπως είναι οι κατηγορίες των γιαουρτιών αγελάδος, των λειτουργικών γιαουρτιών, αλλά και των παιδικών, όπου κατέχει την πρώτη θέση με μερίδιο σε όγκο 38,6%. Συνολικά το μερίδιο της Κρι Κρι σε όγκο αυξήθηκε από 14,2% στο 15,2% (στοιχεία IRI, Δεκ. 2018).
Όσον αφορά στις επενδύσεις, η Κρι Κρι έχει εκπονήσει και υλοποιεί σχέδια, με σκοπό την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας, αλλά και την τεχνολογική αναβάθμιση, των εργοστασίων γιαουρτιού και παγωτού. Σχέδια συνολικού προϋπολογισμού €18 εκ. έχουν ενταχθεί στις διατάξεις του αναπτυξιακού νόμου.
Νέο στραγγιστό γιαούρτι έβγαλε στην αγορά η βορειοελλαδίτικη γαλακτοβιομηχανία ΜΕΒΓΑΛ με στόχο τον τριπλασιασμό των πωλήσεων της συγκεκριμένης κατηγορίας σε ορίζοντα τριετίας.
Το ύψος της επένδυσης έφτασε τα 5,3 εκατ. ευρώ, ενώ τα μεγέθη του 2018 έτρεξαν με περίπου 10% ανάπτυξη. Εκτιμάται ότι ο κύκλος εργασιών ανήλθε στα 121,5 εκατ. ευρώ, τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) σε 9,5 εκατ. ευρώ ενώ ο κύκλος εργασιών του εξωτερικού τα 36,7 εκατ. ευρώ.
Οι πωλήσεις εκτός Ελλάδας αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά με την είσοδο της ΜΕΒΓΑΛ στην αγορά του Ισραήλ, με επώνυμη φέτα και με γιαούρτι ιδιωτικής ετικέτας, με την επέκταση της συνεργασίας της στην Ολλανδία αλλά και η επαναδιείσδυση στη βρετανική αγορά με γιαούρτια ιδιωτικής ετικέτας για λογαριασμό μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ.
Σημειώνεται ότι η ΜΕΒΓΑΛ έχει ήδη παρουσία σε 36 χώρες ενώ το μερίδιό της στο σύνολο των γαλακτοκομικών που εξάγει η Ελλάδα είναι 18,07%.
Σε 50 χώρες του εξωτερικού εξάγει σήμερα η Δωδώνη, με την Αυστραλία να είναι η πρώτη εξαγωγική χώρα της γαλακτοβιομηχανίας.
Το 2018 η εταιρεία έκλεισε με πωλήσεις 130 εκατ. ευρώ (περιλαμβάνεται και η αγορά της Κύπρου) έναντι 115 εκατ ευρώ το 2017, ενώ ο τζίρος που αποκομίζει από τις εξαγωγές ανέρχεται στα 35 εκατ. ευρώ με 38 εκατ ευρώ, με στόχο να αυξηθούν για το 2019 κατά 3% -5%.
Σήμερα η ΔΩΔΩΝΗ κατέχει την τρίτη θέση στην αγορά γιαουρτιού με μερίδιο αγοράς 10%.
Πρόσφατα η Δωδώνη προχώρησε στην επένδυση ύψους 2 εκατ ευρώ, ώστε να προχωρήσει παραγωγή του νέου της προϊόντος, ΔΩΔΩΝΗ Ηπειρώτικο Στραγγιστό.
Το τελευταίο γαλακτοκομικό προϊόν της βιομηχανίας της Ηπείρου παράγεται από 100% ηπειρώτικο φρέσκο γάλα, το οποίο συλλέγει καθημερινά η ΔΩΔΩΝΗ από 60 επιλεγμένες φάρμες της Ηπείρου, τις οποίες υποστηρίζει τεχνικά καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.