Ο μεγαλύτερος εξαγωγέας τυριού στην Ελλάδα
Είναι η μεγαλύτερη ελληνική εξαγωγική βιομηχανία τυριού, εξάγοντας το ήμισυ σχεδόν της παραγωγής της σε χώρες του εξωτερικού.
Δεύτερης γενιάς τυροκόμος, ο Κωνσταντίνος Καράλης κατάφερε να μετεξελίξει ένα μικρό οικογενειακό τυροκομείο σε μια από τις πιο σύγχρονες ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες. Έκανε γνωστά τα παραδοσιακά τυριά της Ηπείρου σε όλο τον κόσμο και έγινε ο μεγαλύτερος εξαγωγέας παραδοσιακής κεφαλογραβιέρας.
Όπως ο ίδιος λέει, «αν βάζαμε το ένα δίπλα στο άλλο τα τυριά που παράγουμε κάθε χρόνο, θα μπορούσαμε να πάμε στην Αμερική περπατώντας πάνω τους».
Η οικογενειακή επιχείρηση Καράλης, μετρά 62 χρόνια ιστορίας, όταν μετά την Κατοχή δημιουργήθηκε το πρώτο τυροκομείο της οικογένειας στο χωριό Βαθύπεδο Ιωαννίνων.
Βλάχος στην καταγωγή, ο επιχειρηματίας μεγάλωσε μέσα στο μικρό «μπατζαριό» (τυροκομείο) που είχε δημιουργήσει από το 1947 ο πατέρας του, Σπύρος.
Η αλλαγή, που έμελλε να καθορίσει το μέλλον της επιχείρησης, έγινε το 1969, όταν ανέλαβε ο ίδιος το μικρό οικογενειακό τυροκομείο. Η έδρα του μεταφέρθηκε στην Πέτρα της Πρέβεζας και άρχισε να παράγει αποκλειστικά και μόνο κεφαλοτύρι, χρησιμοποιώντας το πρόβειο γάλα των κτηνοτρόφων των γύρω χωριών.
Έτσι από το 1970 άρχισε να παράγει την παραδοσιακή κεφαλογραβιέρα, που έγινε το κύριο προϊόν του τυροκομείου μέχρι το 1982 και έμελλε να εξελιχθεί σε «διαβατήριο» για τις διεθνείς αγορές.
Το 1982 διαπιστώνει μετά από έρευνα, ότι τα προϊόντα του έχουν μεγάλη ζήτηση στο εξωτερικό, κυρίως στους Έλληνες ομογενείς. «Ήταν η εποχή που αναζητούσα τρόπους να εξασφαλίσω καλύτερες τιμές για τα τυριά μου» λέει ο Κ. Καράλης. «Βρήκα τελικά έναν συνεργάτη στην Αμερική και αρχίσαμε εξαγωγές κεφαλογραβιέρας στις ΗΠΑ και τον Καναδά». Η διείσδυση στην αγορά της Αμερικής τον υποχρέωσε να παράγει και φέτα, την οποία ζητούσαν ιδιαίτερα οι Έλληνες ομογενείς.
Η αγορά της Βόρειας Αμερικής αποτέλεσε το πρώτο βήμα για να επεκταθούν στη συνέχεια οι εξαγωγές στους ομογενείς της Αυστραλίας (Μελβούρνη και Σίδνεϊ) και τα τελευταία χρόνια σε αρκετές χώρες της Ε.Ε. (Αγγλία, Γαλλία, Γερμανία, Σουηδία, Βέλγιο).
Το 1998 η γαλακτοβιομηχανία απέκτησε νέες υπερσύγρονες εγκαταστάσεις 5.000 τ.μ. στη Φιλοθέη της Άρτας. Η νέα μονάδα έχει τη δυνατότητα να επεξεργάζεται 80.000 κιλά πρόβειο γάλα την ημέρα.
Η εταιρεία εξελίχθηκε με τα χρόνια σε έναν από τους στυλοβάτες της κτηνοτροφίας σε Ήπειρο και Αιτωλοακαρνανία. Το 2009 έπαιρνε πρόβειο γάλα από 1.260 κτηνοτρόφους, από τους οποίους 60% προέρχονταν από την Ήπειρο και 40% από το Ξηρόμερο της Αιτωλοακαρνανίας.
Σήμερα, η επιχείρηση συνεργάζεται με 2.000 παραγωγούς από την Ήπειρο και την Αιτωλοακαρνανία και το τυροκομείο μπορεί να επεξεργαστεί 130-140 τόνους γάλα σε ημερήσια βάση για την παραγωγή όλων των παραδοσιακών τυριών από πρόβειο γάλα, όπως γραβιέρα, κεφαλογραβιέρα, κεφαλοτύρι, φέτα βαρελίσια και δοχείου, μυζήθρα, ανθότυρο και την άνοιξη κάποια από γίδινο. Περίπου 45% της συνολικής παραγωγής εξάγεται κυρίως σε Αμερική, Καναδά και Αυστραλία, σε χώρες της Ε.Ε. αλλά και το Χονγκ Κονγκ, ενώ το υπόλοιπο 55% διοχετεύεται στην εγχώρια αγορά.
Οι στόχοι που θέτει η εταιρεία είναι η σκληρή δουλειά για τη διατήρηση της ποιότητας των προϊόντων, η επιλογή των κατάλληλων συνεργατών αλλά και η στήριξη της ελληνικής οικονομίας. «Εμείς προτιμούμε να μείνουμε εδώ και να παλέψουμε όλοι για να βγούμε από την κρίση, ώστε να επιβιώσουμε και να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί σε σχέση με τις γείτονες χώρες», έχει αναφέρει κατά καιρούς ο κ. Καράλης.
Τα τελευταία χρόνια έχει κάνει επενδύσεις άνω των 20 εκατ. ευρώ, ενώ μέσα στο 2018 προχώρησε στην προσθήκη μίας νέας σύγχρονης πτέρυγας στο εργοστάσιο της, το οποίο και θα αυξήσει σημαντικά την παραγωγική δυνατότητα της τυροκομικής εταιρείας. Το ύψος της νέας επένδυσης ανήλθε σε 1,1 εκατ. ευρώ.
Στόχος της Καράλης είναι να διατηρήσει την έντονη εξωστρέφειά της και στο μέλλον, ενισχύοντας αφενός την παρουσία της στις αγορές όπου ήδη βρίσκεται και αφετέρου να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για τη διείσδυση σε νέες, πολλά υποσχόμενες.
Το 2017 ο τζίρος της εταιρείας ανήλθε στα 33,2 εκατ. ευρώ έναντι 29,7 εκατ. ευρώ το 2016 καταγράφοντας άνοδο 11,8%, ενώ τα καθαρά της κέρδη διαμορφώθηκαν στα 2,8 εκατ. ευρώ από 2,5 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με την διοίκηση της εταιρείας «καταγράφεται τα τελευταία χρόνια προσπάθεια να επεκταθούμε σε όλη την ελληνική αγορά, η οποία στο παρελθόν δεν παρουσίαζε για την εταιρεία μας μεγάλο ενδιαφέρον. Οι προσπάθειες μας μέχρι σήμερα έχουν στεφθεί με απόλυτη επιτυχία και είμαστε βέβαιοι ότι τα ίδια αποτελέσματα θα έχουμε και στο μέλλον».