Τα φιλόδοξα σχέδια ανάπτυξης του ΟΛΘ
Μπορεί τα τελευταία χρόνια ο ΟΛΠ να μονοπωλεί την επικαιρότητα σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις του και την αναρρίχησή του στην λίστα με τα μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια παγκοσμίως και πανευρωπαϊκά, ωστόσο, το τελευταίο διάστημα σημαντικά βήματα προς τα μπροστά πραγματοποιεί και ο ΟΛΘ, με αποτέλεσμα να μην είναι λίγοι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι σύντομα, θα μπορούσε να αποτελέσει, αν όχι το αντίπαλο δέος του Πειραιά, τουλάχιστον ένα ικανό ανταγωνιστή. Μετά λοιπόν την κόντρα στο επίπεδο του ποδοσφαίρου, Πειραιάς και Θεσσαλονίκη είναι πιθανό να κονταροχτυπηθούν και σε επίπεδο λιμανιών, ιδίως μάλιστα αν συνυπολογιστεί ότι μεγάλο ρόλο στην ανάπτυξη του λιμανιού της Βόρειας Ελλάδας έχει και ο όμιλος Σαββίδη.
Πρόσφατα, ο ΟΛΘ ανακοίνωσε την επίσημη έναρξη της Πρώτης Επενδυτικής Περιόδου για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η οποία προβλέπει την υλοποίηση υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 180 εκατ. ευρώ. Σε αυτές περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η επέκταση της λιμενικής υποδομής του 6ου Προβλήτα και συγκεκριμένα, η κατασκευή νέου πρόσθετου κρηπιδώματος μήκους τουλάχιστον 440 μέτρων, η κατασκευή πρόσθετης χερσαίας ζώνης, πλάτους τουλάχιστον 300 μέτρων κατά μήκος του παραπάνω νέου κρηπιδώματος, προμήθεια εξοπλισμού του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων και του Σταθμού Χύδην Φορτίου στον 6ο Προβλήτα, επενδύσεις γενικής ανάπτυξης του λιμανιού (π.χ. έργο αποκατάστασης του Κτιρίου του Παλαιού Τελωνείου) και κατασκευή όλων των συμπληρωματικών έργων υποδομής που είναι απαραίτητα για τη διασφάλιση της πλήρους λειτουργικότητας του νέου κρηπιδώματος και της αντίστοιχης χερσαίας ζώνης. Βασική πρόθεση με τα νέα έργα, είναι να παρασχεθεί η δυνατότητα στο λιμάνι να φιλοξενεί την μεγαλύτερη κατηγορία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με δυναμικότητα μεταφοράς μέχρι και 18.000 TEUs έκαστο!
Στόχος της διοίκησης, που μάλιστα έχει εκφραστεί και με μορφή δέσμευσης, είναι το παραπάνω πλάνο να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2022. Παράλληλα, σύμφωνα με τα όσα υποστήριξε πριν από λίγες ημέρες, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, κ. Σωτήρης Θεοφάνης, μιλώντας σε εκδήλωση της Ελληνικής Επιτροπής του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου, «περιμένουμε και το ελληνικό Δημόσιο να ανταποκριθεί σε όσα ανέλαβε και να εκτελέσει τα έργα συνδέσεων του ΟΛΘ με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο».
Πάντως, ήδη τα πρώτα δείγματα είναι θετικά. Κατά το φετινό πρώτο δίμηνο καταγράφηκε αύξηση της τάξεως του 50,4% στην διακίνηση συμβατικών φορτίων, ενώ τον Μάρτιο, η αύξηση στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων άγγιξε το 20%, ως αποτέλεσμα της προσέλκυσης περισσότερων πελατών από την Βαλκανική. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης, το 2019 η διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων θα ανέλθει σε 450.000 (από 425.000), ενώ στο συμβατικό φορτίο, που είναι και το κύριο «όπλο» του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, εκτιμάται ότι φέτος θα διακινηθούν συνολικά 4,5 εκατ. τόνοι, από 3,85 εκατ. τόνων το 2018, μια αύξηση της τάξεως του 17%.
Το τελευταίο διάστημα, η διοίκηση του ΟΛΘ έχει «ανοίξει» την αγορά του Κοσσόβου, ενώ βρίσκεται σε διαδικασία επίτευξης συμφωνιών με σειρά ηπειρωτικών εμπορικών κόμβων στα Βαλκάνια. Πρόκειται για τα λεγόμενα dry ports, δηλαδή εγκαταστάσεις που έχουν σχεδιαστεί να λειτουργούν ως λιμάνια, χωρίς όμως να βρέχονται από θάλασσα. Επί της ουσίας, πρόκειται για κεντρικούς κόμβους διακίνησης εμπορευμάτων από και προς άλλες χώρες. Η διοίκηση θεωρεί ότι είναι κρίσιμο να δημιουργηθεί ένα δίκτυο από συνεργασίες με τις αντίστοιχες υποδομές στο εξωτερικό, ώστε η «πόρτα» του λιμανιού να βρίσκεται στις γειτονικές χώρες.