Τέλος στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, απέτυχε ο θεσμός

Φωτογραφία: Eurokinissi

Tέλος μπαίνει στις ενδιάμεσες εκπτώσεις καθώς αυτές, που θα ξεκινήσουν την 1η Μαϊου και θα διαρκέσουν 10 ημέρες, θα είναι και οι τελευταίες στην ελληνική αγορά, έξι χρόνια μετά την θεσμοθέτηση του σχετικού νόμου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχει συμφωνηθεί μεταξύ των Εμπορικών Συλλόγων και της Γενικής Γραμματείας του Υπουργείου Εμπορίου, η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτωτικών περιόδων (Μάϊο και Νοέμβριο), καθώς πρόκειται για ένα παρωχημένο μέτρο που δεν φέρνει επιπλέον καταναλωτές στα καταστήματα και ως εκ τούτου δεν αυξάνει το τζίρο τους.

Έτσι από την ερχόμενο Νοέμβριο δεν θα υπάρχει ενδιάμεση εκπτωτική περίοδο, οι οποίες θα περιοριστούν στις δύο βασικές που γίνονται κάθε χρόνο στην χώρα μας, το χειμώνα από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου και
το καλοκαίρι από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου μέχρι το τέλος Αυγούστου.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ), η εμπορική κίνηση στις ενδιάμεσες εκπτώσεις, βαίνει μειούμενη σε σύγκριση με πέρυσι, στις περισσότερες περιοχές (42 από τις 67 περιοχές της χώρας).

Η έρευνα η οποία αφορούσε την εαρινή εκπτωτική περίοδο του 2018 κατέγραψε μερικά χρήσιμα συμπεράσματα για τις ενδιάμεσες εκπτώσεις:

1. H πλειονότητα των επιχειρήσεων (80%) συμμετείχε στις ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις.

2. Ως προς το ύψος του ποσοστού έκπτωσης 6 στις 10 επιχειρήσεις πραγματοποίησε εκπτώσεις μεταξύ 11% και 40%, το 32% μεταξύ 11 – 20% και το 28% μεταξύ 21 – 40%.

3. Μία στις δύο επιχειρήσεις (53%) πραγματοποίησαν εκπτώσεις στο σύνολο των εμπορευμάτων και το 14% στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών. Διαφοροποίηση καταγράφεται στις άλλες κατηγορίες όπου το 17% έκανε εκπτώσεις σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων και το 13% σε εμπορεύματα stock.

4. Περισσότερες από μία στις δύο επιχειρήσεις (56%) σημείωσαν χαμηλότερες πωλήσεις σε σύγκριση με πέρυσι. Ωστόσο, το ποσοστό αυτό είναι χαμηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό που είχε φτάσει στο 70%. Αναφορικά με την εικόνα των πωλήσεων με βάση το μέγεθος της επιχείρησης, φαίνεται ότι οι πιο μικρές επιχειρήσεις είχαν δυσμενέστερη εικόνα. Ενδεικτικά, το 70% των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών μικρότερο των 30.000 ευρώ σημείωσε πτώση πωλήσεων.

5. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων (53%) θεωρεί ότι οι ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις δεν επηρεάζουν τον συνολικό τζίρο της ανοιξιάτικης – καλοκαιρινής περιόδου, ενώ ποσοστό 29% κρίνει ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει αρνητικό αντίκτυπο και 15% θετικό.

6. Παρά το γεγονός την υψηλής συμμετοχής των επιχειρήσεων στις ενδιάμεσες εαρινές εκπτώσεις, οι επιχειρηματίες θεωρούν ότι ο εν λόγω θεσμός δεν είναι θετικός στην επιχειρηματική δράση.

Απογοητευτική είναι η εικόνα από πλευρά κίνησης των καταστημάτων που επικράτησε την Κυριακή 21 Απριλίου όπου τα καταστήματα – βάσει νόμου – παρέμειναν ανοιχτά.

Σύμφωνα με τον Πρόεδρο του Εμπορικού Συλλόγου της Αθήνας Σπύρο Καφούνη, παρά την αυξημένη κίνηση που εμφάνιζαν οι δρόμοι της πρωτεύουσας, ελάχιστοι ήταν εκείνοι που έκαναν ψώνια.

Συμφωνα με τον ίδιο οι πρώτες εκτιμήσεις ο τζίρος των καταστημάτων της περασμένης Κυριακής ήταν μειωμένος κατά 20% σε σχέση με πέρυσι.

«Η πασχαλινή «βόλτα» Ελλήνων και ξένων επισκεπτών στις εμπορικές αγορές της Αθήνας, για άλλη μια φορά δεν μεταφράστηκε σε πωλήσεις, με αποτέλεσμα η φετινή αγοραστική κίνηση να είναι δραματικά χαμηλότερη από την αντίστοιχη περυσινή.

Το υπερπλεόνασμα και η συλλογή περισσότερων φόρων, οι κατασχέσεις λογαριασμών επιχειρηματιών και πολιτών για χρέη προς το δημόσιο, η πίεση των τραπεζών για αναγκαστική είσπραξη οφειλών, αφήνουν όλο και λιγότερο διαθέσιμο εισόδημα για την αγορά.

Οι δημοσιονομικοί δείκτες μπορεί να δείχνουν σημάδια ανάκαμψης, αλλά η αγορά στενάζει.

Μακάρι την τελευταία στιγμή το δώρο του ιδιωτικού τομέα, να αλλάξει το κλίμα στην αγορά και να δώσει μία ακόμα ανάσα σε όσους έχουν σταθεί όρθιοι στην δεκαετία της οικονομικής κρίσης», αναφέρει σε ανακοίνωση του ο Εμπορικός Σύλλογος.

ΣΧΕΤΙΚΑ