Διψήφια αύξηση τζίρου το 2018 για τις εισηγμένες

Φώτο: Shutterstock

Με διψήφιο ποσοστό αύξησης «έτρεξε» το 2018 ο τζίρος των εισηγμένων εταιρειών, ενώ από τις μέχρι στιγμής δημοσιεύσεις αποτελεσμάτων φαίνεται ότι, παρά την υποχώρηση της κερδοφορίας των δύο διυλιστηρίων, ΕΛΠΕ και Motor Oil, τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 6%, ενώ καταγράφεται σχετική σταθεροποίηση των λειτουργικών αποτελεσμάτων (EBITDA).

Aν και είναι αρκετά νωρίς να βγάλουμε τελικά συμπεράσματα για την πορεία της κερδοφορίας, το σίγουρο είναι πως η δραστηριότητα των εισηγμένων κατά το 2018 κινήθηκε ιδιαίτερα ικανοποιητικά και υποστηρίζει τη βελτίωση των αποτιμήσεων των εταιρειών στο χρηματιστηριακό πίνακα.

Έχοντας συγκεντρώσει ένα δείγμα που αριθμητικά αφορά σε ένα ποσοστό άνω του 30% του συνόλου των εταιρειών (εκτός τραπεζών) που οι μετοχές τους διαπραγματεύονται στο ΧΑ, θα έλεγε κανείς ότι η προηγούμενη χρονιά ήταν αρκετά καλή για το ελληνικό επιχειρείν. Το δείγμα αυτό κρίνεται αρκετά αντιπροσωπευτικό για την εξαγωγή της συγκεκριμένης διαπίστωσης, καθώς o τζίρος των εταιρειών αυτών αποτελεί ποσοστό της τάξης του 78% του συνολικού τζίρου των εισηγμένων.

Από αυτό το δείγμα, λοιπόν, διαπιστώνουμε ότι ο τζίρος των εισηγμένων για το 2018 αναμένεται να κλείσει με άνοδο της τάξης του 10%, φτάνοντας σε επίπεδα υψηλότερα των 70 δισ. ευρώ. Επίσης σε αντίθεση με τα δύο προηγούμενα χρόνια η διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος, η οποία στηρίζονταν ιδιαίτερα στην πορεία των δύο εταιρειών διύλισης (ΕΛΠΕ και Motor Oil) αναμένεται να επηρεαστεί θετικά από άλλες εισηγμένες. Μάλιστα οι δύο προαναφερθέντες όμιλοι, λόγω της μείωσης των κερδών τους, επιδρούν αρνητικά στη διαμόρφωση της συνολικής εικόνας, η οποία όμως ισορροπεί από την καλή πορεία άλλων μεγάλων δυνάμεων του ΧΑ, όπως του ΟΤΕ και του ΟΠΑΠ.

Όπως σχολιάζει χαρακτηριστικά ο κ. Μάνος Χατζηδάκης της Beta ΑΧΕΠΕΥ, διαπιστώνεται μια πληθωρική εικόνα των κερδοφόρων εταιριών. Επίσης, αναφέρει ότι ως τώρα ο δανεισμός των εισηγμένων δεν δείχνει μεγάλες διαφοροποιήσεις σε σχέση με το 2017 (+0,6%) ενώ η μερισματικές διανομές είναι ικανοποιητικές δεδομένης και της μικρότερης φετινής φορολογίας από 15% σε 10%.

Το πλήθος των εισηγμένων που θα διανείμουν μέρισμα για τη χρήση αναμένεται να ξεπεράσει τις 50 εταιρίες, διατηρώντας στην χειρότερη περίπτωση την περυσινή καλή εικόνα. Τα καλά μερίσματα είναι ένας επιπλέον λόγος για την κινητικότητα πολλών κωδικών οι οποίοι εστιάζουν σε κινήσεις διμήνου όταν και πληρώνονται τα περισσότερα από τα προαναγγελθέντα μερίσματα.

Συμπληρώνοντας τα παραπάνω σχόλια, αξίζει μια αναφορά στην λειτουργική κερδοφορία. Αθροιστικά, καταγράφεται μια μικρή άνοδος της τάξης του 1%. Η φτωχή αύξηση των κερδών αποδίδεται και αυτή στα αποτελέσματα των δύο μεγάλων διυλιστηρίων και ειδικότερα στον αρνητικό επηρεασμό τους από τη μεγάλη πτώση που σημείωσε η τιμή του πετρελαίου κατά το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς (ζημίες αποθεμάτων).

Βρισκόμαστε, λοιπόν στην τελική ευθεία της δημοσίευσης των οικονομικών μεγεθών και αυτό που θεωρείται ότι θα έχει καταλυτική σημασία στη συνολική εικόνα, είναι η ανακοίνωση των μεγεθών της ΔΕΗ και των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων. Ήδη η «γεύση» από την πορεία του πρώτου εξαμήνου δείχνει ότι θα υπάρχει επίπτωση από την πτωτική πορεία τους, η οποία όμως σε σημαντικό βαθμό αναμένεται να αντισταθμιστεί από άλλους ομίλους, ειδικά εκείνους οι οποίοι χαρακτηρίζονται από εξωστρέφεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ