Μετά τις εκλογές πάει η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας
Δεν αναμένεται άμεση λύση στο πρόβλημα παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, η οποία αποτελεί μεταμνημονιακή υποχρέωση, καθώς η προεκλογική περίοδος στην οποία έχει εισέλθει η χώρα μεταφέρει τις δύσκολες αποφάσεις, κυρίως για τα διόδια, στο... γήπεδο της επόμενης κυβέρνησης.
Αυτό επιβεβαίωσε προ ημερών και ο ο εκτελεστικός πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, Άρης Ξενόφος, ο οποίος, αν και παραδέχτηκε ότι υπάρχει μία κινητικότητα ως προς το θέμα της εγκατάστασης των νέων διοδίων και των μελετών αδειοδότησης των σηράγγων της Εγνατίας Οδού, ωστόσο χαρακτήρισε απίθανο το ενδεχόμενο να κατασκευαστούν όλα τα μετωπικά και πλευρικά διόδια μέχρι τον Οκτώβριο του 2019.
Ως εκ τούτου η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας, το μεγαλύτερο αγκάθι της οποίας είναι το θέμα των διοδίων και το ύψος της τιμολογιακής πολιτικής που θα ακολουθηθεί, προκειμένου ο οδικός άξονας να γίνει ελκυστικός προς τους επενδυτές αλλά και να χρηματοδοτηθούν τα έργα που απαιτούνται να υλοποιηθούν, προκειμένου να ληφθούν όλες οι απαραίτητες πιστοποιήσεις, πάει αισίως για το 2020.
Πριν από μερικούς μήνες ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε απόφαση, σύμφωνα με την οποία προβλέπεται η τοποθέτηση κατά μήκος της Εγνατίας Οδού 18 νέων μετωπικών σταθμών διοδίων και 43 πλευρικών, από τα οποία μέχρι σήμερα έχουν κατασκευαστεί μόνο δύο, λόγω και έντονων αντιδράσεων που υπάρχουν από φορείς και κατοίκους των πόλεων, από τις οποίες διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος.
Προκλήθηκε σωρεία αντιδράσεων και ήδη έχουν κατατεθεί προσφυγές στο ΣτΕ για την ακύρωση των νέων σταθμών τόσο στο παράπλευρο οδικό δίκτυο, όσο και στους κάθετους άξονες.
Υπενθυμίζεται πως στην Κοινή Υπουργική Απόφαση - την οποία υπογράφουν οι υπουργοί Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης - προβλέπονται αυξήσεις στις τιμές των διοδίων από 66% έως 150%, όπως στα διόδια των Μαλγάρων, όπου το κόστος διέλευσης θα αυξηθεί από το 1,20 ευρώ που είναι σήμερα στα 2,98 ευρώ.
Οι θεσμοί στην πρόσφατη έκθεση τους αναφερόμενοι στην Εγνατία Οδό, πέρα από τις σημαντικές καθυστερήσεις που διαπιστώνουν στη διαδικασία, τονίζουν ότι αν υπάρχει μία παραχώρηση μεγάλης διάρκειας και ικανοποιητικά/υψηλά διόδια, το έργο μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τις τράπεζες.
Η χρηματοδότηση από τις τράπεζες είναι απαραίτητη αφού τα έργα που απαιτούνται να γίνουν στην Εγνατία Οδό προκειμένου να πάρει τις σχετικές ευρωπαϊκές πιστοποιήσεις, είναι πολλά.
Για να γίνουν οι επιπλέον πρόσθετες εργασίες, απαιτούνται πολλά εκατομμύρια ευρώ, που οι υποψήφιοι επενδυτές δεν φέρονται να διατεθειμένοι να δώσουν, ενώ και το κράτος δεν έχει τα χρήματα για τα επιπλέον πρόσθετα έργα αναβάθμισης.
Ως εκ τούτου η μόνη λύση, όπως ξεκάθαρα αναφέρουν και οι θεσμοί είναι η εγκατάσταση πολλών και υψηλών διοδίων κατά μήκος του οδικού άξονα, θέμα ωστόσο που συναντά την έντονη αντίδραση στελεχών της κυβέρνησης καθώς εκτιμούν ότι θα την πληγώσει δημοσκοπικά, εν μέσω προεκλογικής περιόδου.