Oι φούρνοι της γειτονιάς που έγιναν...αλυσίδες
Ξεκίνησαν ως ένας απλός φούρνο της γειτονιάς και κατάφεραν μετά από χρόνια να γίνουν αλυσίδες και βιομηχανίες παραγωγής αρτοσκευασμάτων και προϊόντων ζαχαροπλαστικής. Ο δρόμος για την επιτυχία δεν ήταν πάντα εύκολος.
Χρειάστηκε επιμονή, μεράκι και σκληρή δουλειά προκειμένου οι εταιρείες Βενέτης και Καραμολέγκος να κυριαρχούν στην ελληνική αγορά και ήδη να σχεδιάζουν την επέκταση τους και στο εξωτερικό.
Έκανε τα πρώτα βήματα της από έναν μικρό φούρνο στη Νέα Ερυθραία Αττικής το 1948 και σήμερα έχει καταφέρει να διαθέτει πάνω από 85 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.
Η βιομηχανία ειδών αρτοποιϊας και ζαχαροπλαστικής Βενέτης στα τέλη της δεκαετίας του 1970 έγινε σημείο αναφοράς στην περιοχή των βορείων προαστίων. Το 1972 ο κ. Χαράλαμπος Βενέτης σε ηλικία μόλις 24 χρονών, ανέλαβε τον οικογενειακό φούρνο στην περιοχή της Νέας Ερυθραίας Κηφισιάς που το 1975 μεταφέρθηκε στην οδό Τατοϊου.
Το 1994 λειτουργεί το πρώτο κατάστημα με τη μέθοδο της δικαιόχρησης (franchise)., ενώ ένα χρόνο αργότερα δημιουργείται η νέα μονάδα παραγωγής στην περιοχή της Λυκόβρυσης, με χώρους παραγωγής 14.000 τ.μ. Το 2002 η νέα διοίκηση της εταιρίας επεξεργάσθηκε και έθεσε σε εφαρμογή ένα νέο σύγχρονο αναπτυξιακό πρόγραμμα ποιοτικής αναβάθμισης σε όλους τους τομείς με ταυτόχρονη αναδιοργάνωση όλων των υπηρεσιών της.
Το 2010 η εταιρία Βενέτης πρωτοπορεί, εισάγοντας ένα νέο concept καταστήματος, το «Βενέτης Food Hall», με ολοκληρωμένες γευστικές προτάσεις, που συμπεριλαμβάνουν φαγητά ελληνικής και μεσογειακής κουζίνας.
Ένα από τα βασικά ατού της αλυσίδας, η οποία ψήνει 10 τόνους ψωμί την ημέρα, είναι ο σχεδόν μηδενικός τραπεζικός δανεισμός της (μόλις 500 χιλ. ευρώ) σε συνδυασμό με τα υψηλά ταμειακά διαθέσιμα ύψους 5,7 εκατ. ευρώ.
Στελέχη της αλυσίδας φούρνων Βενέτη, η ανάπτυξη της οποίας ήταν ραγδαία τα τελευταία χρόνια, διαπιστώνουν μία κόπωση στην αγορά, με αποτέλεσμα να σχεδιάζουν την αλλαγή πλεύση της στρατηγικής τους, η οποία θα εστιάζεται κυρίως στις ξένες αγορές. Στο στόχαστρο τους μπαίνουν οι αγορές της Αγγλίας της Κίνας αλλά και των ΗΠΑ.
Σήμερα η αλυσίδα Βενέτης αριθμεί 90 σημεία από τα οποία τα 35 είναι εταιρικά και τα 55 franchise.
Από αυτά, τα πέντε λειτουργούν υπό το σήμα «Βενέτη 1948», 46 υπό το σήμα «Βενέτη Food Hall» και τα υπόλοιπα είναι τα κλασικά καταστήματα Βενέτη. Η αλυσίδα απασχολεί 1.000 εργαζόμενους, οι αμοιβές των οποίων στην περίοδο της κρίσης, σύμφωνα με την διοίκηση δεν μειώθηκαν ούτε κατά ένα ευρώ.
Η ιστορία της Καραμολέγκος ξεκινά το 1950 από την Σαντορίνη. Ο Ηλίας Καραμολέγκος μαζί με την οικογένεια του δημιουργούν γεύσεις που γίνονται ιδιαίτερα αγαπητές τόσο από τους ντόπιους όσο και από τους επισκέπτες του νησιού. Ο Μανώλης και η Μαρία, τα παιδιά της οικογένειας, βοηθούν στο φούρνο, μαθαίνοντας όλα τα μυστικά της ζύμης και της τέχνης του ψωμιού.
Με το σεισμό του 1956 η Σαντορίνη ερημώνει. Οι κάτοικοι φεύγουν μαζικά και, μερικά χρόνια αργότερα, το ίδιο κάνει και η οικογένεια Καραμολέγκου. Εγκαθίστανται στην Αγία Παρασκευή και ανοίγουν εκεί έναν μικρό φούρνο. Από την πρώτη κιόλας χρονιά τα προϊόντα γίνονται ανάρπαστα.
Με τον καιρό, με πολύ κόπο και επιμονή, ο φούρνος έγινε αρτοβιομηχανία και απέκτησε τη σημερινή νομική της μορφή με την επωνυμία «Αρτοβιομηχανία Καραμολέγκος ΑΕ». Τα προϊόντα της φτάνουν, πια, σε super market και άλλους φούρνους. Το 1991 η αρτοβιομηχανία μεταφέρεται στο Κορωπί, όπου εδρεύει μέχρι και σήμερα.
Το 2009 η βιομηχανία εγκαινιάζει το εργοστάσιο της στη Ρουμανία ενώ το 2016 εξαγοράζει το σήμα Κατσέλης επενδύοντας αρκετά χρήματα για την αναβάθμιση και αναδιοργάνωση των γραμμών παραγωγής. Σήμερα το μερίδιο αγοράς της Καραμολέγκος στην ελληνική αγορά διαμορφώνεται στο 45%, ενώ του σήματος Κατσέλης στο 13%.
Η εταιρεία έχει τα δικά της πρατήρια άρτου και ζαχαροπλαστικής (συνολικά 23) με την επωνυμία Απολλώνιον, τα οποία πρόσφατα ξεκίνησαν συνεργασία, προμηθεύοντας δύο καταστήματα στο Λονδίνο με την ονομασία «Hellenic Bakery». Στόχος της Απολλώνιον είναι μέσα από αυτή τη συνεργασία να γνωρίσει καλύτερα τις ιδιαιτερότητες και τις απαιτήσεις της τοπικής αγοράς, προκειμένου στη συνέχεια να αναπτυχθεί και αυτόνομα.
Σημαντικές αλλαγές στην αγορά του ψωμιού επέφερε η οικονομική κρίση, συμβάλλοντας στην αλλαγή της φυσιογνωμίας των παραδοσιακών αρτοπωλείων.
Δεκάδες καταστήματα ξεφύτρωσαν στις γειτονιές της Αθήνας τα τελευταία χρόνια, τα οποία διαφοροποίησαν το προϊόντικό τους μείγμα, καθώς εκτός από ψωμί έφτασαν να πωλούν ακόμη και καφέ.
Σε αυτό έχει συμβάλλει και η ιδιαίτερη προτίμηση που δείχνουν οι Έλληνες καταναλωτές στο φούρνο της γειτονιάς, αφού σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεια του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), ο φούρνος - αρτοπωλείο είναι το δεύτερο σημείο πώλησης (μετά τα σουπερμάρκετ) με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα με το 43% του κοινού να κάνει τουλάχιστον 5 επισκέψεις ανά εβδομάδα, εξέλιξη που σχετίζεται με την καθημερινή ανάγκη προμήθειας ψωμιού (άλλωστε ο φούρνος αποτελεί το κυρίαρχο κανάλι στην πώλησης άρτου), αλλά και με την εξέλιξη των αρτοπωλείων σε καταστήματα με νέα προϊόντα.