Δικαστικό θρίλερ για το μεγαλύτερο έργο του ΟΛΠ

Ορισμένες από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις στην Ελλάδα βρέθηκαν αντιμέτωπες στην ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας την Παρασκευή, για την εκδίκαση υπόθεσης η οποία ενδέχεται να οδηγήσει σε ριζικές αλλαγές στη διαδικασία δημοπράτησης μεγάλων έργων, αρχής γενομένης από εκείνα που πρόκειται να υλοποιηθούν στο λιμάνι του Πειραιά.

Η ολομέλεια του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου εξέτασε προσφυγή που έχουν υποβάλει κατά του ΟΛΠ δύο από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες, η ΤΕΡΝΑ και η AVAX.

Οι δύο όμιλοι ζητούν να ακυρωθεί ο διαγωνισμός που είναι σε εξέλιξη για την επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας, η οποία με προϋπολογισμό 136 εκατομμυρίων ευρώ αποτελεί το μεγαλύτερο έργο στο επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ.

Υποστηρίζουν πως η διαδικασία θα έπρεπε να διέπεται από τους ίδιους κανόνες με τους διαγωνισμούς δημοσίων έργων, κατηγορώντας τον ΟΛΠ ότι δεν εφαρμόζει το ευρωπαϊκό δίκαιο, δεδομένου πως πρόκειται για έργο που χρηματοδοτείται και από ευρωπαϊκούς πόρους.

Αφορμή για την προσφυγή στο ΣτΕ αποτέλεσε ο αποκλεισμός των δύο ομίλων από το διαγωνισμό, λόγω της παραδοχής τους ότι συμμετείχαν στο καρτέλ που έδρασε στα δημόσια έργα. Και οι δύο εταιρείες συμμετείχαν εθελοντικά σε διαδικασία διευθέτησης της υπόθεσης με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, πληρώνοντας πρόστιμα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ.

Η ΤΕΡΝΑ και η ΑΒΑΞ είχαν προσφύγει αρχικά στην Ανεξάρτητη Αρχή Προδικαστικών Προσφυγών, η οποία απέρριψε το αίτημά τους, ωστόσο κέρδισαν αίτηση ασφαλιστικών μέτρων στο ΣτΕ.

Τα επιχειρήματα των δύο ομίλων απορρίπτει ο ΟΛΠ, με στελέχη του Οργανισμού να τονίζουν πως στη διαγωνιστική διαδικασία εφαρμόστηκε κατά γράμμα η νομοθεσία.

Η δικαστική διαμάχη είναι εξαιρετικά σημαντική διότι εκτός από το δεδικασμένο που μπορεί να δημιουργήσει η απόφαση του ΣτΕ, ενδέχεται να τινάξει στον αέρα το πρόγραμμα επενδύσεων του ΟΛΠ. Η ολοκλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 294 εκατομμυρίων ευρώ αποτελεί προαπαιτούμενο για τη μεταβίβαση ποσοστού 16% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΠ στην Cosco από το ΤΑΙΠΕΔ.

Η υπόθεση αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία, δεδομένου πως σε αυτή εμπλέκονται το ΤΑΙΠΕΔ, ο ΟΛΘ και κατασκευαστικές εταιρείες όπως η ΤΕΚΑΛ, η οποία εκτιμά πως έχει έννομο συμφέρον και παρέστη υπέρ του ΟΛΠ στο δικαστήριο.

Η ΤΕΚΑΛ, μαζί με τη ΜΕΤΚΑ του ομίλου «Μυτιληναίος» και 2 ακόμα ξένες εταιρείες, είναι ένα από τα υποψήφια σχήματα τα οποία έλαβαν έγκριση για να υποβάλουν οικονομική προσφορά. Η εταιρεία έχει υλοποιήσει έργα αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων στον ΟΛΠ, με σημαντικότερο εκείνο της κατασκευής του προβλήτα ΙΙΙ.

Το ΤΑΙΠΕΔ έχει πραγματοποιήσει παράσταση υπέρ του ΟΛΠ στο ΣτΕ, υποστηρίζοντας πως έχει έννομο συμφέρον δεδομένου πως διατηρεί ποσοστό 23% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού και πως είναι επιφορτισμένο με την παρακολούθηση του επενδυτικού προγράμματος.

Παράσταση υπέρ του ΟΛΠ έχει κάνει και ο ΟΛΘ. Πηγές από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης υποστηρίζουν πως η ενέργεια αυτή ήταν απαραίτητη, καθώς το ΣτΕ καλείται να εξετάσει και κατά πόσο ο ΟΛΠ μπορεί να λειτουργεί ως αναθέτουσα αρχή.

Προσθέτουν πως εάν το δικαστήριο αποφασίσει πως ο ΟΛΠ δεν μπορεί να διαδραματίσει το ρόλο αυτό, τότε η υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος ύψους 612 εκατομμυρίων ευρώ τινάζεται στον αέρα. Στην περίπτωση αυτή δημιουργείται δεδικασμένο και για το επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΘ, το οποίο θα ανέλθει σε τουλάχιστον 180 εκατομμύρια ευρώ.

Ο διαγωνισμός για το έργο της επέκτασης του προβλήτα κρουαζιέρας προκηρύχθηκε από τον ΟΛΠ το καλοκαίρι του 2018. Σύμφωνα με το master plan του Οργανισμού, οι υποχρεωτικές επενδύσεις πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2021 προκειμένου να μεταβιβαστεί από το ΤΑΙΠΕΔ στην Cosco ποσοστό 16% του μετοχικού κεφαλαίου.

Στελέχη του ΟΛΠ αναφέρουν ότι η απόφαση του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου αναμένεται μέσα στον Ιούνιο, εκτιμώντας πως ο διαγωνισμός θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Σεπτεμβρίου.

Οι ίδιες πηγές τονίζουν πως ο Οργανισμός ως επιχείρηση του κινεζικού Δημοσίου δεν έχει υποχρέωση να εφαρμόζει διατάξεις που διέπουν τους δημόσιους διαγωνισμούς, ενώ προσθέτουν πως οι Κινέζοι μέτοχοι είναι εξαιρετικά αυστηροί σε ό,τι αφορά τη διαφάνεια στη δημοπράτηση έργων.

Η επέκταση του προβλήτα κρουαζιέρας θα μετατρέψει το λιμάνι του Πειραιά σε home port καθώς θα μπορεί να εξυπηρετεί μεγάλα κρουαζιερόπλοια άνω των 350 μέτρων.

ΣΧΕΤΙΚΑ