Πολιτικό θρίλερ με την «έξοδο» της ΣΤΑΣΥ στο Ισραήλ
Σε υπόθεση με πλούσιο παρασκήνιο και με σοβαρές πολιτικές διαστάσεις εξελίσσεται η συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ σε κοινοπρακτικό σχήμα, το οποίο διεκδικεί την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση νέας γραμμής του αστικού ελαφρού σιδηροδρόμου της Ιερουσαλήμ και την επέκταση της υπάρχουσας γραμμής.
Για το ζήτημα αυτό και το πιθανό ρίσκο που ενέχει η συμμετοχή της κρατικής εταιρείας στο διαγωνισμό για το έργο των 2 δισ. ευρώ, πραγματοποιήθηκε σύσκεψη τη Δευτέρα στο υπερταμείο. Σε αυτή συμμετείχαν ο εντεταλμένος σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΕΣΥΠ, Στέφανος Γιουρέλης, η νομική σύμβουλος, ο οικονομικός διευθυντής, στελέχη που παρακολουθούν τα πεπραγμένα των αστικών συγκοινωνιών, οι πρόεδροι και οι διευθύνοντες σύμβουλοι του ΟΑΣΑ και της ΣΤΑΣΥ.
Οι επιτελείς του υπερταμείου εμφανίζονται ανήσυχοι για τη συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ στο διαγωνισμό, δεδομένου πως δεν είναι σαφές το μέγεθος του ρίσκου αλλά και το όφελος για την εταιρεία. Σύμφωνα με πληροφορίες, προβληματισμό προκαλεί το γεγονός πως ο διαγωνισμός διέπεται από το ισραηλινό δίκαιο αλλά και το ότι η ΣΤΑΣΥ θα πρέπει να προσκομίσει εγγυητικές επιστολές οι οποίες ενδέχεται να αγγίξουν τα 50 εκατομμύρια ευρώ.
Η υπόθεση γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκη καθώς έχει και σοβαρές πολιτικές προεκτάσεις, με το Μαξίμου και τα υπουργεία Υποδομών και Εξωτερικών να εμφανίζονται θετικά για το έργο, αλλά με τουλάχιστον 20 βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος να εκφράζουν σοβαρές αντιρρήσεις. Υπέρ της συμμετοχής της ΣΤΑΣΥ στο διαγωνισμό τάσσεται και το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τις τελευταίες ημέρες έχει κινητοποιηθεί και ο πρέσβης της Παλαιστινιακής Αρχής στην Ελλάδα, ο οποίος συντάσσεται με τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και μάλιστα έχει πραγματοποιήσει συναντήσεις με ορισμένους από αυτούς.
Οι ενστάσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, μεταξύ των οποίων είναι ο Γραμματέας του κόμματος Πάνος Σκουρλέτης και οι πρώην υπουργοί Νίκος Φίλης, Θοδωρής Δρίτσας και Τασία Χριστοδουλοπούλου, αφορούν στο ενδεχόμενο να διέρχονται οι νέες γραμμές μέσα από ισραηλινούς εποικισμούς που βρίσκονται σε παλαιστινιακά εδάφη.
Οι 20 βουλευτές πρόσφατα υπέβαλαν ερώτηση στον υπουργό Υποδομών για το θέμα, ενώ πριν από 2 εβδομάδες το ίδιο έπραξαν προς τους υπουργούς Εξωτερικών και Υποδομών και 3 βουλευτές του ΚΚΕ.
Εκείνοι που αντιδρούν στο έργο επικαλούνται ψήφισμα της Βουλής το 2015 με το οποίο η ολομέλεια αναγνώρισε το κράτος της Παλαιστίνης. Οι υποστηρικτές του έργου από την άλλη τονίζουν πως η συμμετοχή της εταιρείας στο διαγωνισμό εντάσσεται στην προσπάθεια ενίσχυσης των σχέσεων Ελλάδας Ισραήλ.
Στη συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ στο διαγωνισμό έχει αντιδράσει και η Διεθνής Αμνηστία. Διευθυντής του γραφείου στην Ελλάδα είναι ο πρώην στενός συνεργάτης του πρωθυπουργού, Γαβριήλ Σακελλαρίδης.
Στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Υπερταμείο τέθηκαν επί τάπητος προτάσεις προκειμένου να συνεχιστεί η συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ στο διαγωνισμό με το μικρότερο δυνατό ρίσκο, ενώ συζητήθηκε και το πολιτικό θέμα.
Σε ό,τι αφορά το τελευταίο, αποφασίστηκε η αποστολή ερωτήματος από τον ΟΑΣΑ στο υπουργείο Εξωτερικών, προκειμένου να τοποθετηθούν γραπτώς οι αρμόδιοι για την εξωτερική πολιτική της χώρας.
Για την αποφυγή υποβολής εγγυητικών επιστολών αξίας δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, συζητήθηκε το ενδεχόμενο η ΣΤΑΣΥ να αναλάβει ρόλο συμβούλου, εφόσον το σχήμα στο οποίο συμμετέχει κερδίσει το έργο. Τώρα η εταιρεία συμμετέχει στο σχήμα διεκδικώντας τη λειτουργία των νέων γραμμών για 15 έτη και τη συντήρησή τους για 25, ως πάροχος υπηρεσιών.
Σε περίπτωση που προκριθεί τελικά το σενάριο αυτό, το όφελος για την εταιρεία θα είναι σαφώς μικρότερο και αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.