Η κυρίαρχη θέση των Ελλήνων στην αγορά του LNG
Η άνοδος του LNG στην αγορά αναμένεται να αυξήσει και τον παγκόσμιο στόλο των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς φυσικού αερίου, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να πρωταγωνιστούν στην ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά.
Το κόστος για ένα πλοίο μεταφοράς LNG αγγίζει τα 175 εκατ. δολάρια, αλλά όπως επισημαίνει η Wall Street Journal, οι εφοπλιστές δηλώνουν σίγουροι πως η νέα αυτή αγορά μπορεί να είναι η πιο κερδοφόρος μορφή εμπορίου στο χώρο της ναυτιλίας τα τελευταία 60 χρόνια.
Η αναζήτηση καθαρότερων πηγών ενέργειας σε σχέση με το πετρέλαιο και τον άνθρακα έχει δημιουργήσει ένα ολοένα και αυξανόμενο ενδιαφέρον για την αγορά του LNG, με την ζήτηση να έχει καταγράψει σημαντική αύξηση στην Ασία, ενώ οι ΗΠΑ έχουν αυξήσει την παραγωγή φυσικού αερίου.
Ο πρόεδρος της Dynagaw LNG Partners LP Γιώργος Προκοπίου δήλωσε στη Wall Street Journal πως «Περνάμε σε μια εποχή όπου το μερίδιο των ορυκτών καυσίμων στο ενεργειακό μείγμα θα μειωθεί και το LNG θα χρησιμοποιηθεί ευρύτατα κατά τη μεταβατική περίοδο κατά την οποία θα μπορέσουν να αναπτυχθούν πιο καθαρές μορφές ενέργειας» και συμπλήρωσε οτι «Αν είστε στη ναυτιλία, δεν μπορείτε να αγνοήσετε το LNG."
Σύμφωνα με στοιχεία οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται στην κορυφή της αξίας των σκαφών μεταφοράς LNG με 18,6 δισ δολάρια, και στην δεύτερη θέση για τον αριθμό των πλοίων που διαθέτουν. Χαρακτηριστικά η Maran Gas Maritime του εφοπλιστή Γιάννη Αγγελικούση, "φιγουράρει" στην τέταρτη θέση ανάμεσα στις ναυτιλιακές όλου του κόσμου, όσον αφορά τη συνολική αξία των πλοίων που διαθέτουν, με 4,6 δις δολ.
Όπως αναφέρει η Bloomerg New Energy Finance, η Ασία είναι η αιτία για την αυξανόμενη ζήτησ του LNG με αποτέλεσμα να έχουν τριπλασιαστεί τα φορτία από το 2000 και πέρυσι να ανέρχονται στους 308 εκατ. μετρικούς τόνους. Παράλληλα ώς το 2030 αναμένεται να προστεθούν παγκοσμίως άλλοι 170 εκατομμύρια τόνοι σε χωρητικότητα, εάν ολοκληρωθούν τα σχέδια για την υγροποίηση του φυσικού αερίου για τις μεταφορές.
Οι ΗΠΑ αναμένεται να διεκδικήσουν ακόμα μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας της αγοράς του LNG. Σύμφωνα με την Αμερικανική Υπηρεσία Ενεργειακών Πληροφοριών, η «αστερόεσσα» θα γίνει ο τρίτος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου πίσω από Αυστραλία και Κατάρ, καθώς αναμένεται φέτος η εξαγωγική δυναμικότητα να φθάσει τα 8,9 δισεκατομμύρια κυβικά πόδια την ημέρα, ποσότητα υπερδιπλάσια από το σημερινό επίπεδο των 3,6 δισεκατομμυρίων κυβικών ποδών.
Ο κ. Προκοπίου ανέφερε στη Wall Street Journal πως «Τα κόστη ενέργειας στις ΗΠΑ είναι τα μισά αυτών που υπάρχουν στην Ευρώπη και το ένα τρίτο σε σύγκριση με αυτά στην Άπω Ανατολή», και συμπλήρωσε οτι «Τα οικονομικά οφέλη που έχουν οι ΗΠΑ είναι τεράστια και θα απαιτηθούν περισσότερα πλοία για τη μεταφορά φυσικού αερίου στις εξαγωγικές αγορές».
Όπως αναφέρει ο αναλυτής της Maritime Strategies International στο Λονδίνο Ντέιβιντ Μπουλ, ο στόλος των πλοίων μεταφοράς LNG που σήμερα ανέρχεται στα 520 δεξαμενόπλοια, αναμένεται να αυξηθεί περίπου 28% μέχρι το 2020, αποδεικνύοντας πως η συγκεκριμένη αγορά αναμένεται να πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια.