Οι γίγαντες της μόδας ξυπνάνε το 2019
Το 2019 θα είναι η χρονιά της αφύπνισης για τη βιομηχανία της μόδας, εκτιμά η συμβουλευτική εταιρεία Mc Kinsey στην καθιερωμένη ετήσια έκθεσή της για έναν από τους πιο λαμπερούς τομείς της σύγχρονης οικονομίας.
Συνολικά, η μόδα ήταν από οικονομικής πλευράς ένα από τα λίγα success story της προηγούμενης δεκαετίας, όμως κατά τη διάρκεια της κρίσης τα δεδομένα άλλαξαν. Μάλιστα, το 2016 είχε χαρακτηριστεί ιδιαιτέρως σκληρό, μια από τις δυσκολότερες χρονιές για τον χώρο.
Η φετινή χρονιά, χαρακτηρίστηκε ως «χρονιά ξεκαθαρίσματος» και μετά από αυτήν έρχεται η ώρα για τις εταιρείες της μόδας να αδράξουν τις ευκαιρίες και όχι μονάχα να υπερπηδούν εμπόδια, σχολιάζει η Mc Kinsey.
Για το 2019 μεγάλοι κερδισμένοι θα είναι τα πολυτελή και μεγάλα brands, άλλωστε οι «υπερ-πρωταθλητές» στη βιομηχανία της μόδας δεν είναι παρά 20 εταιρείες που μοιράζονται το 97% του κέρδους! Ανάμεσα σε αυτές η LVMH (γνωστή απλώς και ως Louis Vuitton) και η Nike, οι οποίες μαζί με αρκετές άλλες έχουν διπλασιάσει τα κέρδη τους την τελευταία δεκαετία.
Αποτυπώνοντάς το σε αριθμούς η Mc Kinsey αναφέρει πως ο σχετικός της δείκτης ο Global Fashion Index θα ενισχυθεί μεταξύ 3,5% και 4,5% μέσα στο 2019.
Όταν μιλάμε για μόδα, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την γεωπολιτική παγκόσμια οικονομία αλλά και τη συμπεριφορά των καταναλωτών, που πλέον διαμορφώνεται σε μεγάλο βαθμό από τους influencers, οι οποίοι βιοπορίζονται από τα social media. Για την ακρίβεια, οι influencers πληρώνονται αδρά από εταιρείες μόδας και τεχνολογίας για να επιβάλλουν τις τάσεις που εκείνες επιθυμούν. Για το 2019 λοιπόν η Mc Kinsey βλέπει μεταξύ άλλων:
- Την άνοδο της Ινδίας, καθώς η μεσαία τάξη της χώρας μεγαλώνει και η αυξημένη διείσδυση της τεχνολογίας την κάνει ιδανική για τη δραστηριοποίηση των εταιρειών της μόδας (και των influencers).
- Τους κινδύνους που μπορεί να προκαλέσουν στην εφοδιαστική αλυσίδα γεωπολιτικές εντάσεις, ο προστατευτισμός ή η εμφάνιση νέων συνοριακών περιορισμών (όπως στην περίπτωση ενός «σκληρού» Brexit).
- Την περαιτέρω χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας όχι μόνο για την προώθηση μέσω των κοινωνικών δικτύων αλλά για τη δημιουργία πιο αποτελεσματικών εφοδιαστικών αλυσίδων με μεγαλύτερη απόδοση και μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Σημειώνεται πως όπως παρατηρούν και τα στελέχη των εταιρειών του χώρου, οι καταναλωτές επηρεάζονται πάρα πολύ έντονα από τα ερεθίσματα που λαμβάνουν από το ψηφιακό περιβάλλον, εννοώντας τόσο τον ρόλο των influencers στα κοινωνικά δίκτυα όσο και τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας για νέες υπηρεσίες σχετικές με τον χώρο της μόδας.
Οι όροι στη βιομηχανία της μόδας άλλαξαν τα τελευταία χρόνια και οι επιδόσεις στον κλάδο μειώθηκαν σημαντικά σε σύγκριση με την προηγούμενη χρυσή δεκαετία. Τα «ξυπνήματα» όμως της εν λόγω βιομηχανίας είναι βέβαια. Σύμφωνα με την Mc Kinsey οι μεγάλοι νικητές θα είναι οι εταιρείες που θα μπορούν να αντανακλούν το πνεύμα των καιρών και θα αμφισβητούν τον ίδιο τους εαυτό.