Πώς είναι να δουλεύεις σε ένα σούπερ γιοτ
Η δουλειά σε ένα σούπεργιοτ μπορεί να ακούγεται λαμπερή σε σύγκριση με άλλες εργασίες, να περιλαμβάνει ταξίδια σε νησιά και εξωτικά μέρη, ωστόσο, όπως όλες οι δουλειές έχει τις δυσκολίες της.
Το Business Insider ζήτησε από μέλη πληρώματος να μοιραστούν στιγμές από τη δουλειά τους σε ένα πολυτελέστατο γιοτ. Πώς είναι τελικά να εργάζεσαι για έναν εκατομμυριούχο ή δισεκατομμυριούχο. Και οι εννιά που ρωτήθηκαν συμφώνησαν σε πολλά και ένα από αυτά είναι πως οι ώρες είναι πολλές.
Η ημέρα για τους αρκετούς εργαζομένους ξεκινά τα ξημερώματα, πριν καν χαράξει, ώστε το γιοτ να είναι έτοιμο, όταν ο ιδιοκτήτης ή ο φιλοξενούμενος ξυπνήσει. Κάθε ιδιοκτήτης έχει τις δικές του απαιτήσεις, άλλοι περισσότερες, άλλοι λιγότερες, ωστόσο, ορισμένες εργασίες είναι συγκεκριμένες.
Ενας καπετάνιος που εργάζεται σε σκάφος 36,5 μέτρων δηλώνει κουρασμένος από τις συνθήκες εργασίας. Η δουλειά για έναν δισεκατομμυριούχο είναι «απαιτητική», λέει, καθώς ξεκινούν στις 06:00 το πρωί και συνήθως ολοκληρώνονται πολύ αργά το βράδυ. Από την άλλη, ένας μηχανικός που δουλεύει σε ένα γιοτ 68 μέτρων αναφέρθηκε στην πίεση που ασκείται για κορυφαίες υπηρεσίες, ενώ είσαι επικεφαλής. «Η εργασία σε ένα γιοτ περιλαμβάνει πολύ, πολύ μεγάλες ημέρες με λίγη ξεκούραση και προσδοκίες να αποδώσεις στα υψηλότερα επίπεδα εξυπηρέτησης χωρίς να χάσεις τη ψυχραιμία σου υπό πίεση», λέει.
Μπορεί ιδιοκτήτες και επισκέπτες να κάνουν ό,τι θέλουν, ωστόσο, το πλήρωμα καλείται να σιγουρευτεί ότι το γιοτ θα είναι πεντακάθαρο. Ενας εργαζόμενος σε σκάφος 28 μέτρων περιγράφει πως πρέπει να ξυπνά πριν από όλους, ακόμη και από τα άλλα μέλη του πληρώματος για να προετοιμάσει το εξωτερικό του σκάφους για την ημέρα. «Περιμένουν να το βρουν σαν να μην το έχει αγγίξει κανείς. Οπότε, η βροχή ή πάχνη, οι κηλίδες νερού, τα περιττώματα πουλιών ή το αλάτι πρέπει να καθαρίζονται συνεχώς. Μην αναφερθώ στον ανοξείδωτο χάλυβα και το γυαλί, όταν οι επισκέπτες μετακινούνται στο σκάφος και αφήνουν λεκέδες και δαχτυλικά αποτυπώματα», αναφέρει και προσθέτει: «Μέχρι να αρχίσω τη μπροστινή πλευρά του σκάφους και να το στεγνώσω, να πλύνω τα παράθυρα και να προετοιμάσω τα παιχνίδια νερού, έρχεται η ώρα να καθαρίσω την πίσω».
Ο Νικ, επικεφαλής προσωπικού, λέει στο Business Insider πως τυπική ημέρα ξεκινά από τις 06:00 το πρωί και τελειώνει στις 23:00 το βράδυ με ένα διάλειμμα μίας ώρας. Το προσωπικό πάντα έχει στη διάθεσή του σνακ, καθώς δεν υπάρχει πολλές φορές χρόνος να κάτσει να απολαύσει ένα γεύμα. «Πάντα υπάρχει η σκέψη και ο σχεδιασμός για το επόμενο γεύμα ή εκδρομή», όπως «τι πρέπει να πάρουν μαζί τους οι επισκέπτες και τι χρειάζονται για την επιστροφή». «Πάντα σκέφτεσαι τρόπους να κάνει την ημέρα ξεχωριστή και τέλεια, όσο το δυνατόν περισσότερο», συμπληρώνει.
Μια άλλη υπάλληλος περιγράφει: «Μια τυπική ημέρα περιλαμβάνει στρώσιμο κρεβατιών, πλυντήρια για τους επιβάτες και το πλήρωμα, κάτι που μπορεί να πάρει χρόνο εάν είσαι μόνος σου. Φαγητό και ποτά τρεις φορές την ημέρα. Σχέδια και προγραμματισμός ανάλογα με τις επιθυμίες και ιδιοτροπίες που υπάρχουν, στοιχείο που μπορεί να είναι λίγο απογοητευτικό».
Κάθε εργαζόμενος καλείται να είναι συνεχώς χαμογελαστός και να κάνει τη δουλειά του χωρίς να χρονοτριβεί. «Καθαρίστε, καθαρίστε, καθαρίστε και χαμογελάτε. Πίσω από αυτά, υπάρχει πολύ τρέξιμο και δουλειά σε υψηλές ταχύτητες. Ρίχνουν πράγματα και συρτάρια, τα φτιάχνουν αργότερα, όταν έχουν χρόνο, χαμογελούν και κρατούν το πνεύμα του πληρώματος υψηλό. Το πλύσιμο δεν σταματά».
Στην πραγματικότητα, οι ιδιοκτήτες δεν περνούν πολύ χρόνο στα πανάκριβα γιοτ τους, ούτε καν οι φιλοξενούμενοι που τα μισθώνουν. «Οι ιδιοκτήτες ή οι επισκέπτες δεν είναι συνήθως στο γιοτ τόσο πολύ, έτσι τις περισσότερες φορές το πλήρωμα έχει το σκάφος για τον εαυτό του», αναφέρει ο Μίκαελ, ένας πρώην καπετάνιος γιοτ. «Η δουλειά είναι πολύ εύκολη και η γενική συντήρηση και διατήρηση του γιου σε τέλεια κατάσταση είναι όταν εμφανίζεται ο ιδιοκτήτης. Εάν έχετε πολύ καλό πλήρωμα, η δουλειά είναι πολύ ευχάριστη. Αν όχι, μπορεί να μετατραπεί σε αγχωτική και άθλια», επισημαίνει.
Ορισμένοι έχουν την τύχη να εργάζονται για έναν γενναιόδωρο ιδιοκτήτη, χωρίς ιδιοτροπίες, ωστόσο, άλλοι αντιμετωπίζουν δυσκολίες με τη συμπεριφορά του αφεντικού τους. «Η δουλειά είναι σκληρή όταν βρίσκονται στο γιοτ», τονίζει ο Μάρτιν, καπετάνιος σε γιοτ 47 μέτρων και προσθέτει: «Εξαρτάται πραγματικά από τον ιδιοκτήτη, μερικοί σε αντιμετωπίζουν σαν οικογένεια και άλλοι σαν υπάλληλο».
Ωστόσο, δεν είναι πάντα ο ιδιοκτήτης εκείνος που κάνει τη ζωή δύσκολη στους εργαζομένους τους, μιας και ο καπετάνιος είναι το πραγματικό αφεντικό των υπαλλήλων. «Να θυμάστε ότι ο καπετάνιος είναι πιο πολύ το αφεντικό σας από τον ιδιοκτήτη και μερικές φορές είναι εκείνος που κάνει τη ζωή πιο δύσκολη από τον ιδιοκτήτη», λέει.
Σύμφωνα με τον Μαρκ, καπετάνιο σε σκάφος 35 μέτρων, οι ιδιοκτήτες γιοτ είναι άνθρωποι που κάνουν διακοπές. «Είναι απλώς άνθρωποι που κάνουν διακοπές, αλλά με περισσότερα χρήματα και παιχνίδια για να γεμίσουν τις ημέρες τους», υπογραμμίζει.
«Είναι πραγματικά υπέροχο όταν ανακαλύπτεις πως πάμπλουτοι άνθρωποι για τους οποίους εργάζεσαι είναι στην πραγματικότητα προσγειωμένοι και φυσιολογικοί όπως αυτοί που συναντάς στον δρόμο», λέει ένας άλλος εργαζόμενος. Αλλωστε λένε πως «τα χρήματα κραυγάζουν, ο πλούτος ψιθυρίζει».