Πώς η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα μπορεί να πλήξει τις τιμές και την παγκόσμια οικονομία

Πλοίο στην Ερυθρά Θάλασσα

Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι το τελευταίο διάστημα στην Ερυθρά Θάλασσα έχει ουσιαστικά κλείσει ένα από τα σημαντικότερα περάσματα του πλανήτη για το διεθνές εμπόριο.

Ένα παρατεταμένο κλείσιμο του περάσματος στη Διώρυγα του Σουέζ – σε περίπτωση που συνεχιστεί ή και κλιμακωθεί η κρίση στη Γάζα – θα προκαλέσει τεράστια προβλήματα στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού σε μία κρίσιμη στιγμή για την παγκόσμια οικονομία, καθώς δίνεται μάχη για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού.

Καθώς η κρίση με τους Χούθι συνεχίζεται, οι εταιρείες λιανικής ανά τον κόσμο έχουν ήδη αρχίσει να προειδοποιούν για καθυστερήσεις στην παράδοση αγαθών, αλλά και αύξηση του κόστους αποστολής προϊόντων.

Σε έκθεσή της η Παγκόσμια Τράπεζα προειδοποιεί ότι η αναταραχή στις θαλάσσιες οδούς «αυξάνει την πιθανότητα ενίσχυσης του πληθωρισμού», ενώ ήδη έξι από τις δέκα μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο – οι Maersk, MSC, Hapag-Lloyd, CMA CGM, ZIM και ONE – αποφεύγουν εν μέρει ή και εξ ολοκλήρου το πέρασμα από την Ερυθρά Θάλασσα εξ αιτίας των ανταρτών Χούθι της Υεμένης.

Οι ζημιές στα πλοία, τα πληρώματα και το φορτία έχει ήδη αναγκάσει πολλές ναυτιλιακές να στέλνουν τα πλοία τους από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στην Αφρική, πράγμα που σημαίνει ότι η διαδρομή από την Ασία στην Ευρώπη αυξάνεται κατά τουλάχιστον 3.000 ναυτικά μίλια και καθυστερήσεις στις παραδόσεις που αγγίζουν τις τρεις εβδομάδες.

Αυτό έχει ήδη οδηγήσει σε αύξηση του κόστους αποστολής, κάτι που τελικά θα εμφανιστεί στο δείκτη τιμών καταναλωτή. Ενώ, όπως εκτιμούν ειδικοί στο CNN, αν ο πόλεμος Ισραήλ – Χαμάς κλιμακωθεί σε περιφερειακή σύγκρουση ή αν οι Χούθι αποφασίσουν να αρχίσουν να χτυπούν τάνκερ με πετρέλαιο ή πλοία που μεταφέρουν πρώτες ύλες, τότε οι συνέπειες για την παγκόσμια οικονομία θα είναι ακόμα πιο σοβαρές.

Από την άλλη, βέβαια, οικονομολόγοι συνεχίζουν να εκτιμούν ότι το επόμενο διάστημα ο πληθωρισμός θα αποκλιμακωθεί, σημειώνοντας όμως τους κινδύνους από τις γεωπολιτικές εξελίξεις.

Οι καθυστερήσεις στην παράδοση προϊόντων έχει ήδη αρχίσει να γίνεται εμφανής σε κάποιους τομείς. Για παράδειγμα, υπάρχουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις αυτοκινήτων, καθώς μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες με εργοστάσια κατασκευής στην Κίνα ή σε άλλες ασιατικές χώρες έχουν ήδη αλλάξει δρομολόγια μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, με συνέπεια να καθυστερούν για δύο εβδομάδες οι παραδόσεις αυτοκινήτων.

Το ίδιο ισχύει και για τη Σουηδική εταιρεία επίπλων, Ikea, για την εταιρεία παραγωγής παπουτσιών, Crocs, και πολλές άλλες επιχειρήσεις.

Και η κατάσταση ίσως επιδεινωθεί τις επόμενες εβδομάδες, καθώς πολλά εργοστάσια στην Κίνα θα κλείσουν για αρκετές ημέρες εν όψει του εορτασμού της νέας χρονιάς στις 10 Φεβρουαρίου.

ΣΧΕΤΙΚΑ