Η Κομισιόν προτείνει την καθυστέρηση των δασμών στα βρετανικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Την πρότασή της να καθυστερήσουν κατά τρία χρόνια οι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα πωλούνται μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την Μεγάλης Βρετανίας, ανακοίνωσε η Κομισιόν.
Η πρόταση των ευρωπαϊκών αρχών έρχεται μετά τις προειδοποιήσεις των διοικήσεων των αυτοκινητοβιομηχανιών ότι δε θα είναι έτοιμοι να αλλάξουν στους μετά-Brexit κανονισμούς, που είχε προβλεφθεί να γίνει τον επόμενο Ιανουάριο.
Ο στόχος των κανονισμών ήταν να προστατεύσουν τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, ωστόσο οι δασμοί στο 10% θα οδηγούσαν σε τεράστια κόστη. Πάντως, η παράταση για να ισχύσει θα πρέπει να εγκριθεί από τις χώρες της ΕΕ στη Σύνοδο Κορυφής που θα γίνει την επόμενη εβδομάδα.
Αρχικά, η Κομισιόν είχε απορρίψει την ιδέα της παράτασης, που ζητούσαν οι βρετανικές αυτοκινητοβιομηχανίες και η κυβέρνηση της χώρας. Όμως, χθες η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι «μία και μοναδική» παράταση είναι απαραίτητη για να στηριχθεί η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ, η οποία ακόμα παλεύει με τις συνέπειες της πανδημίας, την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τον ανταγωνισμό από τις Ηνωμένες Πολιτείες που δίνουν μεγάλες επιδοτήσεις για την αγορά αμερικανικών ηλεκτρικών οχημάτων.
Αρχικά, οι κανόνες της ΕΕ, που θα έμπαιναν σε ισχύ από τον επόμενο Ιανουάριο, προέβλεπαν ότι τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται είτε σε χώρες της ΕΕ είτε στη Μεγάλη Βρετανία θα πρέπει να είχαν φτιαχτεί στο σημαντικότερο μέρος τους από τοπικά υλικά ώστε να μην υπόκεινται σε δασμούς.
Στόχος των κανόνων αυτών είναι η προστασία της ευρωπαϊκής βιομηχανίας από τις φθηνές εισαγωγές από χώρες, όπως η Κίνα, η οποία έχει εξελιχθεί σε κυρίαρχη δύναμη στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Όμως, όσον αφορά το εμπόριο Βρετανίας – ΕΕ, αυτό σημαίνει ότι τα αυτοκίνητα θα πρέπει να είχαν μπαταρίες φτιαγμένες είτε στη Βρετανία είτε στην ΕΕ, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να προειδοποιούν ότι δίνουν μάχη για να πληρούν τα κριτήρια που είχαν τεθεί.
Και αυτό επειδή η τοπική παραγωγή μπαταριών εξελίσσεται με πολύ χαμηλότερους ρυθμούς από τους προβλεπόμενους.
Οι διοικήσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι οι κανονισμοί θα κοστίσουν στους Ευρωπαίους κατασκευαστές 3,75 δισεκατομμύρια στερλίνες μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.
Επίσης, υπάρχουν ανησυχίες ότι οι δασμοί θα οδηγήσουν και σε αύξηση του κόστους κατασκευής των αυτοκινήτων και, κατά συνέπεια, του κόστους αγοράς για τους καταναλωτές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αποδοχή της πρότασης της Κομισιόν από τους ηγέτες δε θα αποτελέσει και μεγάλη έκπληξη, δεδομένου ότι η Βρετανία είναι η μεγαλύτερη εξαγωγική αγορά για ευρωπαίους κατασκευαστές και, ταυτόχρονα, η Βρετανία πουλά περισσότερα αυτοκίνητα στην ΕΕ από οποιαδήποτε άλλη περιοχή.