Ο διαχρονικά πιο πετυχημένος «μάνατζερ» στον κόσμο… Ο Αϊ-Βασίλης
Κάθε χρόνο τέτοια εποχή ο Άϊ-Βασίλης έχει την τιμητική του, αφού παραδοσιακά αποτελεί το σήμα κατατεθέν των Χριστουγέννων και στην Ελλάδα της Πρωτοχρονιάς. Ωστόσο, βλέποντας το brand name του «Santa Claus» από άλλη σκοπιά, θα μπορούσαμε να πούμε ότι δεν πρόκειται μόνο για μια λαογραφική μορφή που αναγνωρίζεται παγκοσμίως, αλλά για την απόλυτη συνταγή της επιτυχίας στο επιχειρείν.
Τι εννοούμε όμως με αυτό; Εάν υποθέσουμε ότι ο Άϊ-Βασίλης «τρέχει» τη δική του επιχείρηση, τότε παρατηρώντας καλύτερα τη δομή της λειτουργίας της θα διαπιστώσουμε ότι ακολουθεί όλες τις βέλτιστες πρακτικές των ακμαζουσών εξαγωγικών επιχειρήσεων.
Πριν από αρκετά χρόνια ο οικονομολόγος, Τιμ Χάρκουρτ σε ανάλυσή του στην ιστοσελίδα «The Globalist» είχε απαριθμήσει τους λόγους που κάνουν τον Άϊ-Βασίλη σύμβολο της παγκόσμιας οικονομίας και... πρότυπο επιχειρηματία.
Συγκεκριμένα:
Πρώτα απ' όλα, ο Άϊ-Βασίλης είναι παγκόσμιας εμβέλειας. Έχει συνειδητοποιήσει εδώ και πολύ καιρό ότι η αγορά του Βόρειου Πόλου για παιχνίδια είναι περιορισμένη. Ως εκ τούτου, αποφάσισε να λειτουργήσει την «επιχείρησή» του σε διεθνή βάση. Αυτό είναι ένα σημαντικό μάθημα για πολλές επιχειρήσεις σε μικρές χώρες. «Εάν η εγχώρια αγορά που έχετε είναι περιορισμένη, θα πρέπει να σκεφτείτε τις εξαγωγές», γράφει ο Χάρκουρτ στην ανάλυσή του.
Δεύτερον, όπως και οι περισσότερες επιτυχημένες επιχειρήσεις, ο Άϊ-Βασίλης υιοθετώντας ένα γνωστό εμπορικό σήμα, έχει δημιουργήσει μια βιώσιμη εξαγωγική επιχείρηση γύρω από αυτό, έχοντας παράλληλα την εταιρική του έδρα στο Βόρειο Πόλο. Με αυτόν τον τρόπο, διατηρεί ένα παγκόσμιο εμπορικό σήμα, ενώ δεν αφήνει τις ρίζες της εταιρείας και την ισχυρή τοπική ταυτότητα που αποτελεί μέρος της δύναμης και της φήμης της επωνυμίας του.
Τρίτον, ο Άγιος Βασίλης έχει καταφέρει να κρατήσει για καιρό ένα υψηλό επίπεδο διαχείρισης των ανθρώπινων πόρων. Διαθέτει σταθερό και πιστό εργατικό δυναμικό, ενώ στην «επιχείρησή» του οι εργασιακές σχέσεις είναι άριστες. Στην πραγματικότητα, δεν έχει υπάρξει ποτέ απεργία στο Βόρειο Πόλο.
Οι μικροί βοηθοί του Άϊ-Βασίλη είναι στην εταιρεία καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας τους και ως εκ τούτου έχουν δημιουργήσει ισχυρά δίκτυα και γνώσεις σχετικά με την εταιρεία και τις δραστηριότητές της.
Οι έρευνες δείχνουν ότι οι μακροχρόνια εργαζόμενοι είναι οι καλύτεροι εργάτες της γνώσης, καθώς η εμπειρία και τα κοινωνικά τους δίκτυα τους καθιστούν πολύ πιο αποτελεσματικούς για την εταιρεία από ό,τι τους νεότερους. Επιπλέον, σ' αυτό το πλαίσιο, βοηθούν και οι καλοί μισθοί και οι συνθήκες εργασίας.
Τέταρτον, ο Άϊ-Βασίλης χρησιμοποιεί μεσάζοντες. Μη μπορώντας να αποκτήσει όλη τη γνώση της αγοράς που χρειάζεται, χρησιμοποιεί γονείς, παππούδες, γιαγιάδες, θείους και θείες για να διαπιστώσει τις τελικές ανάγκες των καταναλωτών. Στη συνέχεια απευθύνεται σε αξιόπιστους τοπικούς φορείς για να ικανοποιήσει τους πελάτες του.
Πέμπτον, όπως όλοι οι επιτυχημένοι εξαγωγείς, επισκέπτεται την αγορά σε τακτική βάση και διεξάγει έρευνα αγοράς πριν από τα Χριστούγεννα. Αναζητά συμβουλές σχετικά με την αγορά (όπου απαιτείται) μέσω στρατηγικής τοποθέτησης σε εμπορικά κέντρα και κάνοντας επιλεκτικές εμφανίσεις σε χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις.
Τέλος, όπως όλοι οι επιτυχημένοι εξαγωγείς, ο Άϊ-Βασίλης είναι ευέλικτος και καινοτόμος. Όπως όλοι οι καλοί εξαγωγείς, οδηγεί την αγορά όσον αφορά τις προτιμήσεις και τις τάσεις των καταναλωτών. Για παράδειγμα, ήξερε πότε τα ξύλινα παιχνίδια θα έδιναν τη θέση τους στα πλαστικά και τα ηλεκτρικά είδη.
Είναι πάντα ενήμερος για την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.
«Ο Άγιος Βασίλης είναι ένας μακροπρόθεσμος, βιώσιμος εξαγωγέας που λειτουργεί μια διεθνή επιχείρηση σε πολλές διαφορετικές αγορές. Γνωρίζει τον πελάτη του (μέσω άμεσων και έμμεσων μηχανισμών), γνωρίζει τη σημασία του brand του και φέρεται καλά στους εργαζομένους και τους... ταράνδους του», καταλήγει στην ανάλυσή του ο οικονομολόγος.