Temu: Ποιος είναι ο σκιώδης αναπτυσσόμενος γίγαντας στον χώρο του εμπορίου
Η αλματώδης ανάπτυξη της Temu, και ο αστρονομικός προϋπολογισμός μάρκετινγκ, κάνει τους ειδικούς να αναρωτιούνται αν το επιχειρηματικό μοντέλο της είναι βιώσιμο.
Ο κατάλογος του eshop περιλαμβάνει κυριολεκτικά τα πάντα. Καθημερινά αντικείμενα, προϊόντα καθαρισμού, έξυπνα ρολόγια, πρωτότυπα μπλουζάκια, απομιμητικά αθλητικά παπούτσια, εργαλεία BBQ και πολλά άλλα. Όλα αυτά έχουν ένα κοινό στοιχείο, είναι όλα απίστευτα φτηνά.
Η Temu είναι η πρόσφατη εφαρμογή αγορών από την Κίνα που κατακτά το διαδίκτυο, με δυναμική πλέον παρουσία και στη χώρα μας, που εγείρει ερωτήματα σχετικά με την προέλευση, τον ανταγωνισμό και την ποιότητα.
Το ξεκίνημα της Temu
Η Temu ξεκίνησε να λειτουργεί στις ΗΠΑ το 2022, στη συνέχεια επεκτάθηκε στον Καναδά και μετέπειτα σε ευρωπαϊκές χώρες, την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Με το επιθετικό μάρκετινγκ κατάφερε να γίνει ηγέτης στις αγορές πολλών χωρών. Σύμφωνα με τους αναλυτές που επικαλείται ο Guardian, η Temu έχει κατακτήσει περισσότερο από το μισό μερίδιο αγοράς στις ΗΠΑ από τον πλησιέστερο ανταγωνιστή της, την επίσης κινέζικη Shein που ασχολείται με προϊόντα ρουχισμού.
Εν μέσω αυξανόμενου πληθωρισμού σε όλο τον κόσμο, η Temu έχει προσελκύσει πελάτες μέσω της φαινομενικά απεριόριστης γκάμας και των απίστευτα χαμηλών τιμών. Ενδεικτικά ένα ζευγάρι αθλητικά παπούτσια κοστίζει περίπου 5 ευρώ και ένας κόφτης αβοκάντο λιγότερο από ένα ευρώ.
Η εταιρεία κέρδισε το παρατσούκλι «χασάπης των τιμών» κατά τη διάρκεια του περσινού Black Friday σύμφωνα με το China Project. Η συνολική αξία των προϊόντων που πωλήθηκαν στον ιστότοπο αυξήθηκε από 3 εκατομμύρια δολάρια τον Σεπτέμβριο του 2022 σε 400 εκατομμύρια δολάρια τον Απρίλιο.
Βέβαια, δεν έχουν λείψει οι διαμάχες και τα παράπονα των καταναλωτών. Η Temu είχε εμπλακεί σε μια νομική διαμάχη με έδρα τις ΗΠΑ με την ανταγωνίστρια Shein. Οι δυο εταιρείες έχουν μηνύσει η μια την άλλη σε αμερικανικά δικαστήρια για αντιμονοπωλιακή δραστηριότητα. Η Shein κατηγόρησε την Temu για παραπλάνηση των καταναλωτών ώστε να νομίζουν ότι πρόκειται για την ίδια μάρκα, ενώ στη συνέχεια η δεύτερη απάντησε κατηγορώντας την πρώτη ότι χρησιμοποιεί «πρακτικές αποκλεισμού», μεταξύ των οποίων και ότι αναγκάζει τους προμηθευτές της να υπογράφουν συμβόλαια αποκλειστικότητας, τα οποία σύμφωνα με την Temu, εμποδίζουν την εμπορική της ανάπτυξη.
Η Temu έχει κατηγορηθεί επίσης ότι δεν εναρμόζεται με τους κανονισμούς των ΗΠΑ για τις συνθήκες εργασίας. Υπάρχει επίσης διάχυτος σκεπτικισμός σχετικά με το πόσο καιρό μπορεί να διατηρήσει το επιχειρηματικό της μοντέλο.
«Αυτή τη στιγμή, η Temu δεν ενδιαφέρεται πολύ για να βγάλει τα έξοδά της», λέει η Ivy Yang, ιδρύτρια της Substack Calling the Shots και της Wavelet Strategy. «Το πρωταρχικό της ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι να πουλάει τα προϊόντα όσο το δυνατόν φθηνότερα. Η πλατφόρμα εστιάζει στην κατάκτηση της θετικής γνώμης των πελατών», τόνισε.
Επένδυση Μαμούθ στο μάρκετινγκ
Υπάρχει λόγος που η εφαρμογή φαίνεται ξαφνικά να βρίσκεται σε κάθε γωνία του ίντερνετ. Πρόσφατη ανάλυση έδειξε ότι η Temu έχει επενδύσει σχεδόν 500 εκατομμύρια δολάρια κάθε τρίμηνο σε μάρκετινγκ και προωθητικές ενέργειες.
«Αυτό σημαίνει 2 δισεκατομμύρια δολάρια το χρόνο για να τροφοδοτήσει όλες τις διαφημίσεις στα Social Media, τα διαφημιστικά banners και τις πληρωμένες αναζητήσεις, όλα με στόχο την επιθετική επέκταση της πελατειακής βάσης», λέει η Yang μιλώντας στον Guardian.
Η εφαρμογή και ιστοσελίδα είναι γεμάτη προσφορές και προωθητικές ενέργειες σε αντάλλαγμα για τις συστάσεις που μπορεί να κάνει ένας χρήστης σε άλλους ανθρώπους. Ορισμένοι αγοραστές έχουν χρησιμοποιήσει αυτό το πρόγραμμα ανταμοιβής με τόση επιτυχία που κατάφεραν να παραγγείλουν πολλά είδη χωρίς να πληρώσουν.
Η πλατφόρμα λέει στους χρήστες να ψωνίζουν «σαν εκατομμυριούχοι». Εντός της εφαρμογής υπάρχουν διάφορα παιχνίδια τα οποία δίνουν προσφορές και κουπόνια στους χρήστες. Ένα από τα τρικ που χρησιμοποιεί η εφαρμογή είναι η αντίστροφη μέτρηση για την ολοκλήρωση μιας αγοράς σε χαμηλότερες τιμές από τις κανονικές. Ωστόσο για κάποιους αυτή η τακτική είναι απωθητική. «Κάνουν το όλο πράγμα να μοιάζει με απάτη, παρόλο που δεν νομίζω ότι είναι», λέει ένας Αυστραλός αγοραστής.
«Μου έβγαζαν συνεχώς ευκαιρίες για να κερδίσω περισσότερα κουπόνια, αλλά πάντα ένιωθα ότι έπρεπε να κάνεις κάτι ακόμα, να συστήσεις έναν ακόμα φίλο, για να πάρεις τελικά την ανταμοιβή. Ένιωθα σαν μια ψηφιακή μηχανή πόκερ», πρόσθεσε.
Το Temu δεν είναι επίσης απρόσβλητο από τις γενικές ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των δεδομένων που συνδέονται με την Κίνα εδώ και χρόνια. Οι αναλυτές λένε ότι δεν φαίνεται να συλλέγει πολύ περισσότερα δεδομένα χρηστών από την Amazon ή το eBay, αλλά λένε ότι η Temu δεν είναι διαφανής σχετικά με τις δοκιμές ασφαλείας και την ασφάλεια των δεδομένων της. Η εφαρμογή ανεστάλη προσωρινά από το App Store, αφού η Apple διαπίστωσε ότι παραπλανούσε τους χρήστες σχετικά με τη χρήση των δεδομένων τους, σύμφωνα με το Politico. Η Apple λέει ότι οι ανησυχίες της για τη διαφάνεια επιλύθηκαν τον Ιούλιο.
Τον Μάρτιο, το Pinduoduo, ανταγωνιστής του Temu εντός της Κίνας, ανεστάλη από το Google Play Store αφού διαπιστώθηκε ότι περιέχει κακόβουλο λογισμικό που στόχευε συσκευές Android. Διαπιστώθηκε επίσης ότι πραγματοποιούσε περίπου τέσσερις φορές περισσότερες αιτήσεις και άδειες για τα δεδομένα των χρηστών σε σχέση με την Temu. Ο έλεγχος στην Pinduoduo φαίνεται ότι οδήγησε την Temu να αποστασιοποιηθεί από την κοινή τους μητρική εταιρεία, την PDD Holdings. Η Temu μετέφερε τη διεθνή έδρα της από τη Σαγκάη στο Δουβλίνο φέτος.
Ένα επιθετικό επιχειρηματικό μοντέλο
Η πλατφόρμα λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο με τη Shein, προσφέροντας μια φαινομενικά ατελείωτη σειρά αντικειμένων απευθείας από τους προμηθευτές που πραγματοποιούν μικρές παραγωγές ανάλογα με το ενδιαφέρον των πελατών. Η μεγάλη διαφορά είναι ότι το Shein συνάπτει απευθείας συμβάσεις με τους προμηθευτές για την πραγματοποίηση παραγγελιών, ενώ η Temu λειτουργεί περισσότερο ως γέφυρα επιτρέποντας στους προμηθευτές να επικεντρωθούν στην παραγωγή τους. Παράλληλα η πλατφόρμα διαχειρίζεται τις λίστες προϊόντων, το μάρκετινγκ και τα logistics.
«Ωστόσο, αυτό έχει κόστος για τους πωλητές: παραιτούνται από τον έλεγχο της τιμολόγησης, της πολιτικής επιστροφών και του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού της αύξησης των πωλήσεων», λέει η Yang. «Στο πλαίσιο αυτού του μοντέλου, η διάρκεια των πληρωμών της Temu προς τους πωλητές είναι σημαντικά μεγαλύτερη και οι πιέσεις ταμειακής ροής πέφτουν στους πωλητές και όχι στην πλατφόρμα», πρόσθεσε.
Η άνοδος της Temu (και της Shein) είχε σημαντικές επιπτώσεις σε πτυχές του κλάδου του ηλεκτρονικού εμπορίου. H Yang λέει ότι η επιθετική δαπάνη μάρκετινγκ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της Temu, «έχει άθελα της αυξήσει το κόστος των διαφημίσεων για όλους».
Ο Sunandan Ray, CEO της παγκόσμιας ναυτιλιακής εταιρείας Unique Logistics, λέει ότι ο τεράστιος όγκος των μεταφορών καταλαμβάνει περισσότερο από τον περιορισμένο χώρο εξαγωγών από την Κίνα και ανεβάζει τις τιμές. «Όλοι όσοι εισαγάγουν αεροπορικώς πληρώνουν τώρα υψηλότερη τιμή λόγω της απώλειας χώρου», ανέφερε. «Σε κάποιο βαθμό αυτό μπορεί να μετακυλιστεί στους καταναλωτές ή μπορεί να συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους των πωλητών», πρόσθεσε.
Σε αντίθεση με το γενικό λιανικό εμπόριο, το οποίο εισαγάγει μεγάλες παρτίδες προϊόντων, το μοντέλο εφοδιαστικής της Temu για τις ΗΠΑ συνδυάζει μεμονωμένα πακέτα πελατών, με επισυναπτόμενες ετικέτες αποστολής UPS. Κατά την άφιξη τα πακέτα γίνονται δεκτά ως μεμονωμένες εισαγωγές και διανέμονται από τις τοπικές ταχυδρομικές υπηρεσίες. Το μοντέλο αυτό οδήγησε τους πολιτικούς των ΗΠΑ να κατηγορήσουν την εταιρεία για καταστρατήγηση των κανόνων οι οποίοι απαιτούν τελωνειακές δηλώσεις, ελέγχους και συμμόρφωση για αποστολές άνω των 800 δολαρίων στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Μια έκθεση στις ΗΠΑ αναφέρει ότι το 30% των μικρών πακέτων που έρχονται στις ΗΠΑ προέρχονται πλέον από τις Shein και Temu.
Η αλματώδης άνοδος της Temu έχει κάνει τους παρατηρητές και τους γνώστες του κλάδου να την παρακολουθούν στενά. Προς το παρόν εξακολουθεί να είναι μια νεοσύστατη επιχείρηση, αν και πολύ μεγάλη, και το αν μπορεί να διατηρήσει τις χαμηλές τιμές και το παγκόσμιο μερίδιο αγοράς της εν μέσω αντιπαραθέσεων είναι ένα μεγάλο ερώτημα.
Η Yang λέει ότι αν θέλει να επιβιώσει δίπλα σε γίγαντες όπως η Amazon, η εταιρεία πρέπει να βελτιώσει την εμπειρία των αγορών και παράδοσης και να εξασφαλίσει υψηλότερη και πιο σταθερή ποιότητα προϊόντων.