Σάλος στη Βρετανία από τη στροφή Σούνακ για τα ηλεκτρικά οχήματα
Έντονες αντιδράσεις από τις αυτοκινητοβιομηχανίες προκάλεσε η ανακοίνωση το απόγευμα της Τετάρτης της κυβέρνησης του Ρίσι Σούνακ ότι θα καθυστερήσει την απαγόρευση της πώλησης νέων πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων αυτοκινήτων.
Η καθυστέρηση, λένε, οι εταιρείες θα υπονομεύσει τις προσπάθειες της αυτοκινητοβιομηχανίας για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Η καθυστέρηση ανακοινώθηκε από το ίδιο τον πρωθυπουργό, Ρίσι Σούνακ, ο οποίος υπαναχώρησε σε πολλά από τα βασικά μέτρα που η κυβέρνηση προωθούσε έως τώρα για την πράσινη μετάβαση.
Και όλα αυτά παρά τις αντιδράσεις των ακτιβιστών, των επιχειρηματιών, αλλά και πολλών μελών του κόμματός του.
Ο ίδιος αιτιολόγησε την απόφαση λέγοντας ότι οι πολιτικές για το κλίμα θα επιβαρύνουν δυσανάλογα τα νοικοκυριά που ούτως ή άλλως πιέζονται πάρα πολύ το τελευταίο διάστημα, λόγω της ακρίβειας.
«Κινδυνεύουμε να χάσουμε τη συγκατάθεση των πολιτών», είπε ο Σούνακ εξηγώντας ότι οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να αγοράζουν νέα πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα αυτοκίνητα έως το 2035 αντί του 2030, ευθυγραμμίζοντας τη Βρετανία με τις σχετικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί στη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία, τον Καναδά και τη Σουηδία.
Η Βρετανία είχε ανακοινώσει το 2020 την απαγόρευση από το 2030, γεγονός που θα την καθιστούσε την πρώτη μεγάλη οικονομία που θα γινόταν πράσινη στους δρόμους – ένα σημαντικό βέβαια βήμα προς την κλιματική ουδετερότητα.
Ωστόσο, το πισωγύρισμα του Σούνακ – που έτυχε ευρείας κάλυψης από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης – δημιούργησε έντονες αναταραχές στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, που έχει δεσμεύσει δισεκατομμύρια για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων εν όψει της προθεσμίας και ήλπιζαν ότι ο στόχος του 2030 θα έδινε σημαντική ώθηση στις πωλήσεις.
Μόλις την περασμένη εβδομάδα, η BMW ανακοίνωσε μία τεράστια επένδυση 600 εκατομμυρίων στερλινών για την κατασκευή ηλεκτρικών Mini στα εργοστάσια της Οξφόρδης στη Βρετανία. Το Mini είναι το αυτοκίνητο που αναμένεται να πωλείται μόνο σε ηλεκτρικό από το 2030 σε ολόκληρο τον κόσμο.
Η Stellantis, στην οποία ανήκουν η Fiat, η Peugeot και η Citroën, ζήτησε να διευκρινιστούν οι προθέσεις της κυβέρνησης και επανέλαβε ότι παραμένει σταθερή στη δέσμευσή της για μηδενικές εκπομπές αερίων στα αυτοκίνητά της και στα φορτηγάκια της στη Βρετανία έως το τέλος της δεκαετίας.
Πάντως, παράγοντες της αγοράς και αναλυτές τονίζουν ότι η «σύγχυση» που έχει δημιουργήσει η βρετανική κυβέρνηση θα επηρεάσει αρνητικά τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και στην παραγωγή οχημάτων, που δέχτηκε ούτως ή άλλως ισχυρό πλήγμα κατά τα προηγούμενα δύο χρόνια.