Γιατί η Tesla πουλάει τα S και τα X, παρότι οι πωλήσεις βουλιάζουν…

Tesla/ Φωτογραφία AP

Πριν από μία δεκαετία, το μοντέλο S της Tesla είχε ανακηρυχθεί «αυτοκίνητο της χρονιάς» με καταναλωτές να δηλώνουν ότι είναι το καλύτερο αυτοκίνητο που έχουν οδηγήσει. Ήταν τόσο καλό που οι κατάλογοι σε περιοδικά έπρεπε να αναθεωρήσουν την κατάταξή τους, καθώς το μοντέλο ήταν κυριολεκτικά εκτός κατάταξης.

Το Model S διέθετε ταχύτητα, άνεση και τεχνολογία που δεν υπήρχαν στην αυτοκινητοβιομηχανία. Οι σχεδιαστές της Tesla είχαν καταφέρει να εκμεταλλευτούν το συμπαγές κομμάτι των ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης – χωρίς ογκώδη κινητήρα και μπαταρίες που εφαρμόζουν άνετα στο πάτωμα – για να φτιάξουν ένα αυτοκίνητο τόσο ευρύχωρο που διέθετε ακόμα και πίσω καθίσματα που έβλεπαν το ένα το άλλο.

Η παραγωγή ήταν αρχικά αργή, όμως έως το 2017, η Tesla πουλούσε πάνω από 100.000 αυτοκίνητα ετησίως από το Model S και το SUV αδερφάκι του, το Model X. Όμως, όταν έφτασε στην αγορά το Model 3 και το SUV του, το Model Y, οι πωλήσεις των μεγαλύτερων και πολύ ακριβότερων Tesla υποχώρησαν δραματικά.

Το γιατί είναι πολύ εύκολο να το διαπιστώσει κανείς. Σήμερα, στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Model 3 ξεκινάει στα περίπου 40.000 δολάρια, ενώ το Model S ξεκινά στα 88.000 δολάρια. Η τιμή του Model X SUV ξεκινάει στα 98.000 δολάρια, ενώ το μικρότερο, Model Y ξεκινάει στα 47.000 δολάρια.

Αν σε αυτό προσθέσουμε το γεγονός ότι τα S και οι X έχουν ξεπεράσει κατά πολύ την ηλικία συνταξιοδότησης, τότε εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς γιατί αποτελούν ένα πολύ μικρό ποσοστό των συνολικών πωλήσεων της εταιρείας, που δεν ξεπέρασε πέρυσι το 5%.

Αυτό βέβαια γεννά το εξής πολύ απλό ερώτημα: Γιατί η Tesla συνεχίζει να τα κατασκευάζει και δεν τα σταματά ώστε να επικεντρωθεί σε πιο δημοφιλείς λύσεις; Η απάντηση επίσης είναι απλή: αυτά τα γερασμένα μοντέλα παρέχουν αξιόπιστη κερδοφορία – και ίσως η εταιρεία τα χρειάζεται τώρα περισσότερο από παλιότερα, καθώς ρίχνει τις τιμές για να δώσει ώθηση στις πωλήσεις.

Βέβαια, για τους ειδικούς το ερώτημα παραμένει: Μήπως ήρθε η ώρα να αποσυρθούν; Το Model S δεν είναι τόσο καλό όσο ήταν, όχι μόνο επειδή γερνάει, αλλά και επειδή βγαίνουν στην αγορά μοντέλα ανταγωνιστών τα οποία είναι πολύ πιο σύγχρονα. Όπως λένε, η Tesla έχει χειροτερέψει το Model S, επειδή στην προσπάθειά της να βελτιώσει την απόδοση, έχει χειροτερέψει την άνεση.

Ωστόσο, και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες συνεχίζουν να παράγουν μοντέλα που δεν πωλούνται τόσο πολύ για διάφορους λόγους, που συνήθως έχουν να κάνουν με το brand, το marketing και το κύρος της εταιρείας. Το ίδιο κάνει, για παράδειγμα, η Mercedes-Benz με τα S-class.

Όπως εξηγούν ειδικοί, το Model S έβαλε την Tesla στο χάρτη των αυτοκινητοβιομηχανιών. «Ήταν το αυτοκίνητο που έμαθε στους Αμερικανούς τι μπορεί να κάνει ένα ηλεκτρικό όχημα και τι ήθελαν πραγματικά από ένα ηλεκτρικό όχημα».

Και μπορεί οι πωλήσεις του να είναι πολύ μικρές γενικά, όμως στην κατηγορία τους τα Model S και X έχουν καλές επιδόσεις. Πέρυσι, ξεπέρασαν σε πωλήσεις τα πολυτελή ηλεκτρικά οχήματα στο ίδιο εύρος τιμών, όπως το BMW i7, το Audi E-tron και το Mercedes EQS.

ΣΧΕΤΙΚΑ