Ανάλυση businessinsider: Η Tesla δεν είναι η Apple, ο Ελον Μασκ δεν είναι ο Στιβ Τζομπς και τα αυτοκίνητα δεν είναι το επόμενο iPhone
Τον τελευταίο καιρό ο Έλον Μασκ απασχολεί όλο και περισσότερο τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης με αφορμή τις αποφάσεις του από όταν ανέλαβε την ηγεσία του Twitter. Το businessinsider δημοσίευσε μια ανάλυση που εξηγεί γιατί η Tesla δεν θα γίνει σαν την Apple και ο Έλον Μασκ δεν μπορεί να γίνει κάτι σαν τον Στιβ Τζομπς.
«Στα χαρτιά η Apple και η Tesla έχουν πολλά κοινά.
Η Apple δεν εφηύρε το Smartphone και η Tesla δεν εφηύρε το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά το καθένα ακολούθησε τα ιδιότυπα οράματα των επικεφαλής τους για να βγει από το παρελθόν και να γίνει αναπόσπαστο κομμάτι των αντίστοιχων αγορών.
Με την πάροδο των ετών, ειδικοί της Wall Street, όπως ο Gene Munster της Loup Ventures και η Morgan Stanley, έχουν φτάσει στο σημείο να αποκαλούν την Tesla ως την Apple της αυτοκινητοβιομηχανίας – ορισμένοι αναλυτές αναρωτήθηκαν ακόμη και αν η Tesla θα είναι πιο πολύτιμη από την Apple μέχρι το 2030», αναφέρει αρχικά η ανάλυση.
«Πιο πρόσφατα, ωστόσο, οι συγκρίσεις έχουν αρχίσει να καταρρέουν. Η εξαγορά του Twitter από τον Μασκ και η συμπεριφορά του στην ίδια την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης έχουν τρομάξει τους επενδυτές της Tesla, καθώς η μετοχή της έπεσε κατά 65% το 2022. Αυτό θα πρέπει να ανησυχεί περισσότερο τους επενδυτές είναι ότι μέρα με τη μέρα γίνεται όλο και λιγότερο σαφές πως η ίδια η Tesla μπορεί να παραμείνει ανταγωνιστική σε μια αγορά EV που αναπτύσσεται γρήγορα.
Πράγμα που σημαίνει ότι, ενώ ο Στιβ Τζομπς οδήγησε την Apple με σταθερό, συνεπές χέρι, το αλλοπρόσαλλο στιλ ηγεσίας του Μασκ και η εξαιρετικά δημόσια προσωπικότητα δείχνουν ότι αυτοί οι δυο σημαντικοί άντρες στον χώρο της τεχνολογίας έχουν λίγα κοινά. Και αυτό αποτελεί τεράστιο ρίσκο για την επιχείρηση της Tesla που δείχνει να μην έχει την αντοχή του iPhone».
Η Tesla δεν είναι η επόμενη Apple
«Τόσο η Apple όσο και η Tesla είχαν το πλεονέκτημα του πρωτοπόρου, ένας άλλος λόγος για τον οποίο τόσοι πολλοί αναλυτές αρέσκονται να κάνουν παραλληλισμούς μεταξύ των δυο εμπορικών σημάτων. Υπάρχουν όμως βασικές διαφορές μεταξύ τους.
Όταν η Tesla κυκλοφόρησε το πρώτο της μοντέλο, το Roadster, το 2008, ήταν ένα από τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αγορά, αλλά είχε ακόμα να παλέψει με την παραγωγή και κάποια οικονομικά προβλήματα. Όταν η εταιρεία κυκλοφόρησε τα κορυφαία σε πωλήσεις ηλεκτρικά οχήματα, το Tesla Model Y και το Tesla Model 3, κατείχε ένα επιβλητικότατο μερίδιο αγοράς στη Βόρεια Αμερική. Αλλά αυτό το πλεονέκτημα διαβρώθηκε γρήγορα.
Το 2020 η Tesla κατείχε το 80% της αμερικανικής αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων. Μέχρι το 2021, η Tesla είχε το 71%. Το 2022, το μερίδιο συρρικνώθηκε στο 64%. Καθώς η αγορά των ΗΠΑ αρχίζει επιτέλους να βλέπει πραγματικούς ανταγωνιστές να μπαίνουν απέναντι στην Tesla, η S&P Global Mobility προβλέπει ότι το μερίδιο αγοράς της θα μειωθεί στο 20% μέχρι το 2025».
Σε άλλο σημείο το businessinsider αναφέρεται στο πως επηρεάζει η μείωση του μεριδίου αγοράς της Tesla. «Η μείωση μεριδίου αγοράς δεν θα είναι καταστροφική για την Tesla. Ένας λόγος που θα παρουσιαστεί συρρίκνωση είναι ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα πουλάει πολύ περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα. Όμως πολλοί επενδυτές έπεσαν με τα μούτρα στην μετοχή της Tesla επειδή είδαν την αγορά EV ως μια αγορά που μια εταιρεία όπως η Tesla θα μπορούσε να ελέγξει την πλειοψηφία της.
Η Apple η οποία παρουσίασε το πρώτο Smartphone μαζικής αγοράς, κατάφερε να διατηρήσει το επιβλητικό μερίδιο αγοράς της στις ΗΠΑ, ακόμα και όταν φθηνότεροι ανταγωνιστές άρχισαν να κατακλύζουν την αγορά. Είναι πολύ ασαφές αν η Tesla θα μπορέσει να κάνει το ίδιο.
Πρώτον, η αυτοκινητοβιομηχανία εκτός των Evs είναι κατακερματισμένη. Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, η Toyota, έχει μερίδιο αγοράς μόλις 10,5% το 2021, ούτε καν κοντά στο 55% που κατέχει η Apple στις ΗΠΑ».
Ένα αυτοκίνητο δεν μπορεί να είναι σαν το iPhone
Σε άλλο σημείο της ανάλυσης η Asia Martin που υπογράφει την ανάλυση αναφέρει: «Όπως επεσήμανε ο Paul Krugman τον περασμένο μήνα στη στήλη του στους New York Times, ένας από τους λόγους που το iPhone αντιστέκεται στον ανταγωνισμό είναι το όφελος που έχει από το δίκτυο της.
Στο ενημερωτικό του δελτίο, ο οικονομολόγος Noah Smith έδωσε ένα παράδειγμα του δικτυακού αποτελέσματος της Apple: Οι προγραμματιστές δημιουργούν εφαρμογές για το iOS επειδή υπάρχει μεγάλος αριθμός χρηστών εφαρμογών. Οι πελάτες αγοράζουν iPhone επειδή υπάρχει μεγάλο και δυναμικό οικοσύστημα εφαρμογών.
Είναι πολύ δύσκολο να δούμε που θα μπορέσει η Tesla να επιτύχει το ίδιο είδος συμβιωτικού αποτελέσματος δικτύου με τα δικής αυτοκίνητα. Όπως σημειώνει ο Smith, η Tesla προσπάθησε να δημιουργήσει ένα πανεθνικό δίκτυο σταθμών Supercharger που προσφέρει πολύ ταχύτερη επαναφόρτιση, αλλά μόνο για τους ιδιοκτήτες Tesla. Όμως η απειλή κυβερνητικής παρέμβασης ήταν αρκετή για να πείσει τον Μασκ να ανοίξει τους σταθμούς για όλες τους κατόχους EV.
Και ενώ το σύστημα πληροφοριών της Tesla διαθέτει ορισμένες μοναδικές εφαρμογές και προσφέρει over the air ενημερώσεις υλικολογισμικού, οι προσφορές λογισμικού της είναι απίθανο να δεσμεύσουν τους καταναλωτές με τον τρόπο που οι ιδιοκτήτες iPhone είναι απρόθυμοι να μεταβούν στο Android».
Ο Έλον δεν είναι Στιβ Τζομπς
Στο τέλος της ανάλυσης, το κείμενο επικεντρώνεται στις διαφορές ανάμεσα στον Έλον Μασκ και τον Στιβ Τζομπς. «Ο Έλον συγκρίθηκε με τον Τζομπς επειδή τα ΜΜΕ χρειάζονταν έναν νέο λευκό άνδρα, μεσήλικα CEO-προφήτη της τεχνολογία μετά τον θάνατο του Τζομπς. Ο Μασκ φάνηκε να ταιριάζει σε αυτό το προφίλ. Μέχρι που δεν το έκανε πλέον. Ο Μασκ είναι πιο ασταθής και αφηρημένος.
Ο Τζομπς έλαβε αποφάσεις που προστάτευαν το βασικό προϊόν της Apple, το iPhone, το οποίο αποφέρει το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της, ακόμη και όταν οι ανταγωνιστές προσπαθούσαν να πάρουν τη θέση του ως το κορυφαίο τηλέφωνο – ναυαρχίδα.
Ο Μασκ θα έπρεπε να κάνει το ίδιο, αντ΄αυτου έχει εμπλακεί σε μια ατελείωτη πανωλεθρία στο Twitter. Την ίδια ώρα υπάρχει αυξανόμενη κίνηση αναλυτών που ισχυρίζεται ότι η εμμονή του Έλον Μασκ με το Twitter βλάπτει την Tesla.
Εν τω μεταξύ, η Tesla έχει χάσει τους στόχους παραγωγής, αναγκάζεται να προσφέρει μεγάλες εκπτώσεις για να διακινήσει τα αυτοκίνητα και παρακολουθεί τους ανταγωνιστές να βγάζουν νέα μοντέλα με καλύτερες τιμές και καλύτερες κριτικές».
«Ίσως η Tesla δεν εφηύρε το iPhone , αλλά κάτι που μοιάζει περισσότερο με το BlackBerry. Μια τολμηρή καινοτομία που άλλαξε ριζικά τον τομέα και δημιούργησε μια παθιασμένη βάση οπαδών, που τελικά είδε το μερίδιο της στην αγορά να εξανεμίζεται από τους ανταγωνιστές της», καταλήγει η ανάλυση.