Τι πρόβλημα δημιουργούν τα τάνκερ στη Μαύρη Θάλασσα
Ένα τεράστιο πρόβλημα δημιουργείται σε ένα πολύ σημαντικό διάδρομο για το εμπόριο πετρελαίου στον πλανήτη, το οποίο αν δε λυθεί άμεσα θα δώσει ώθηση στις διεθνείς τιμές πετρελαίου σε μία πολύ εύθραυστη χρονική στιγμή.
Από την περασμένη Πέμπτη, τουλάχιστον 16 τάνκερ που ταξιδεύουν νότια της Μαύρης Θάλασσας περιμένουν για να διασχίσουν τον Βόσπορο στη Θάλασσα του Μαρμαρά, ενώ την περασμένη Τρίτη ήταν μόνο πέντε. Αλλά εννέα τάνκερ περίμεναν στο νότιο σύνορο της Θάλασσας του Μαρμαρά για να περάσουν το στενό των Δαρδανελίων και να μπουν στη Μεσόγειο.
Τα προβλήματα στους διαδρόμους της θάλασσας που ελέγχονται από την Τουρκία – τα οποία, σύμφωνα με Τούρκους αξιωματούχους, πλήττουν τις αποστολές πετρελαίου σε χώρες της Ευρώπης – έχουν τραβήξει την προσοχή Βρετανών και Αμερικανών αξιωματούχων, που έχουν αρχίσει να συζητούν με την Άγκυρα για να βρεθεί λύση στο διαφαινόμενο αδιέξοδο.
Το πρόβλημα συνδέεται με το πλαφόν που επέβαλε η Δύση στις τιμές του Ρωσικού πετρελαίου και το οποίο ενεργοποιήθηκε την περασμένη Δευτέρα. Το πλαφόν έχει ως στόχο να περιορίσει τα έσοδα του Κρεμλίνου χωρίς όμως να πιέσει περαιτέρω την παγκόσμια οικονομία μειώνοντας την προσφορά του μαύρου χρυσού.
Και παρά το γεγονός ότι το πρόβλημα προς το παρόν είναι περιορισμένο και δε δημιουργεί προβλήματα στην αγορά, η καθυστέρηση των τάνκερ – αν δεν επιλυθεί – είναι βέβαιο ότι θα επηρεάσει τις τιμές.
Χώρες, όπως η Ρωσία, το Καζανκστάν και το Αζερμπαϊτζάν, χρησιμοποιούν τα στενά του Βοσπόρου για να στέλνουν πετρέλαιο στις διεθνείς αγορές.
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στα στενά προέκυψε μετά την επιβολή του πλαφόν στην τιμή του Ρωσικού πετρελαίου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες των τάνκερ που μεταφέρουν ρωσικό αργό να μην έχουν τη δυνατότητα να ασφαλίσουν το φορτία τους, ούτε πρόσβαση σε άλλες υπηρεσίες από Ευρωπαϊκές εταιρείες εκτός και αν το πετρέλαιο πωλείται κάτω από το πλαφόν των 60 δολαρίων το βαρέλι.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η θέση της Διεθνούς Ένωσης Ασφαλιστών, P&I Clubs, που παρέχουν τις ασφαλιστικές υπηρεσίες στο 90% των προϊόντων που μεταφέρονται μέσω θαλάσσης. Όπως ανακοίνωσαν, είναι αδύνατον να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς της Τουρκίας.
Οι απαιτήσεις της τουρκικής κυβέρνησης «ξεπερνούν κατά πολύ τις γενικές πληροφορίες που περιέχονται σε μία συνηθισμένη επιστολή εισόδου» και απαιτεί από το P&I Clubs να επιβεβαιώσει την κάλυψη ακόμα και σε περίπτωση που παραβιάζονται οι κυρώσεις που έχουν επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, η Μεγάλη Βρετανία και οι Ηνωμένες Πολιτείες, τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση.
Από την πλευρά της, η τουρκική κυβέρνηση απαντά ότι η θέση των ασφαλιστών είναι «απαράδεκτη» και απαιτεί τις συγκεκριμένες επιστολές από τις εταιρείες, τονίζοντας ότι τα περισσότερα πλοία είναι από την ΕΕ και μεταφέρουν πετρέλαιο για κάποια χώρα της ΕΕ.
Πάντως, οι Δυτικοί αξιωματούχοι ανησυχούν για την προοπτική διαταραχής στην παροχή πετρελαίου και τις ενδεχόμενες συνέπειες στις παγκόσμιες τιμές.