Apple εναντίον όλων: Πώς ξεκίνησε η κόντρα με το Spotify και γιατί οι ανταγωνιστές ακονίζουν τα μαχαίρια τους
Καθώς η κατασκευάστρια εταιρεία των iPhone ενημερώνει τους κανονισμούς του App Store για να εισπράττει μεγαλύτερες χρεώσεις, ο μακροχρόνιος ανταγωνιστής, το Spotify, ενώνει τις δυνάμεις του με την Meta για να εκφράσει παράπονα κατά της Apple.
Μπορεί το Spotify να έχει λανσάρει την επιλογή της αγοράς ηχητικού βιβλίου από την εφαρμογή, αλλά οι χρήστες iPhone δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν αυτή την ιδιότητα του app. Αυτό δεν οφείλεται στο Spotify αλλά στην ίδια την Apple.
Ο γίγαντας του ήχου έχει παραδεχτεί ότι ανέπτυξε ένα πρόγραμμα για να παρακάμψει το σύστημα αγορών εντός εφαρμογής της Apple. Αυτό έγινε καθώς το σύστημα της Αμερικανικής εταιρείας απαιτεί από τους προγραμματιστές να δίνουν στην Apple ένα ποσοστό 30% από τις αγορές που πραγματοποιούν οι χρήστες εντός μιας εφαρμογής iOS.
Η λύση, η οποία αρχικά είχε εγκριθεί από την Apple, έστελνε στους χρήστες ένα mail για να τους κατευθύνει προς έναν εξωτερικό σύνδεσμο για την αγορά του βιβλίου. Με αυτό τον τρόπο η αγορά δεν γινόταν εντός της εφαρμογής του Spotify και έτσι η Apple δεν μπορούσε να αξιώσει το 30% του ποσού. Το Spotify έφερε τα ακουστικά βιβλία τον Σεπτέμβριο και όλα λειτουργούσαν κανονικά μέχρι την αλλαγή πορείας της Apple. Η αμερικανική εταιρεία έχει απορρίψει τρεις εκδώσεις ενημέρωσης του Spotify στέλνοντας τους προγραμματιστές να βρουν μια λύση που θα γίνει τελικά αποδεκτή από την Apple.
Το αποτέλεσμα είναι ότι τώρα, οι χρήστες συσκευών iOS που προσπαθούν να αγοράσουν ένα ακουστικό βιβλίο μέσα από την εφαρμογή πέφτουν πάνω σε έναν τοίχο. Το πρώτο μήνυμα που λαμβάνουν λέει «Θέλετε να ακούσετε; Δεν μπορείτε να αγοράσετε ηχητικά βιβλία μέσα από την εφαρμογή. Το ξέρουμε, δεν είναι ιδανικό». Αν κάνουν κλικ στην επιλογή «Got It» η προσπάθεια ολοκληρώνεται εκεί καθώς δεν υπάρχει κάποια άλλη οδηγία για το πως θα μπορούσαν να αγοράσουν το βιβλίο και στη συνέχεια να το ακούσουν στο App του Spotify.
«Αυθαίρετη η Apple»
Ο Harry Clarke, αναπληρωτής γενικός σύμβουλος της Spotify, λέει ότι οι επανειλημμένες απορρίψεις της Apple στις παρακάμψεις για τα ακουστικά βιβλία είναι το πιο πρόσφατο παράδειγμα του τεχνολογικού γίγαντα που είναι «αυθαίρετος» και «εντελώς ασυνεπής».
«Δεν καταλαβαίνω πώς εφαρμόζουν τους κανόνες τους. Δεν καταλαβαίνω πως αναμένουν από έναν λογικό προγραμματιστή να ερμηνεύσει αυτούς τους κανόνες», δήλωσε ο Clarke στο Hollywood Reporter. «Αυτό αντικατοπτρίζει την Apple που διευρύνει την ερμηνεία των κανόνων της με την πάροδο του χρόνου, και πιο αυθαίρετα, εφαρμόζει σκόπιμα αυτούς τους κανόνες εναντίων προγραμματιστών όπως με το Spotify».
Το ίδιο ΜΜΕ επικοινώνησε με εκπρόσωπο της Apple ο οποίος δήλωσε για το θέμα: «Η Apple δεν έχει καμία σχέση με το Spotify. Η εφαρμογή απορρίφθηκε επειδή δεν ακολούθησε τις κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τη συμπερίληψη ρητών μηνυμάτων εντός της εφαρμογής για την καθοδήγηση των χρηστών εκτός αυτής ώστε να κάνουν ψηφιακές αγορές. Τους δώσαμε σαφείς οδηγίες σχετικά με τον τρόπο επίλυσης του ζητήματος και εγκρίναμε την εφαρμογή τους αφού έκαναν αλλαγές που την έφεραν σε συμμόρφωση».
Κρατάει καιρό η κόντρα
Το Spotify υπήρξε ένας από τους πιο έντονους επικριτές των πολιτικών του App Store της Apple. Το 2019, η εταιρεία με έδρα τη Στοκχόλμη κατάθεσε καταγγελία κατά της Apple στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία προκάλεσε έρευνα που βρίσκεται ακόμα σε εξέλιξη. Πέρυσι, όμως, η Κομισιόν εξέδωσε μια ανακοίνωση και σημείωσε ότι η προκαταρκτική της άποψη ήταν ότι η Apple «στρέβλωσε τον ανταγωνισμό στην αγορά streaming μουσικής, καθώς έκανε κατάχρηση της θέσης της για τη διανομή εφαρμογών ροής μουσικής μέσω του App Store». Οι «τρικλοποδιές» που βάζει η Apple για την επιχείρηση ακουστικών βιβλίων είναι, σύμφωνα με την Spotify, συνέχεια αυτής της τάσης.
«Απλώς θεωρώ ότι είναι παράλογο, ειλικρινά, να τους επιτρέπεται να συνεχίζουν να κάνουν αυτό το πράγμα», δήλωσε ο CEO της Spotify Daniel Ek στην συνέλευση της εταιρείας για τα κέρδη στις 25 Οκτωβρίου, μιλώντας για την πολιτική της Apple στο App store. «Κρατάει πίσω τους προγραμματιστές, κρατάει πίσω τους δημιουργούς και είναι κακό για τους καταναλωτές».
Ο απρόσμενος σύμμαχος
Η κόντρα που έχει ξεσπάσει μπορεί να οδηγήσει σε μια «συμμαχία» με μια άλλη αμερικανική εταιρεία που έχει δεχτεί μεγάλο οικονομικό πλήγμα από τις αλλαγές πολιτικής της Apple. Πρόκειται φυσικά για την Meta, την μητρική εταιρεία του Facebook.
Στις 24 Οκτωβρίου, η Apple, με επικεφαλής τον Τιμ Κουκ, ενημέρωσε τους κανόνες της, ανακοινώνοντας ότι για τις προωθούμενες δημοσιεύσεις που γίνονται σε εφαρμογές iOS οι προγραμματιστές υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το σύστημα πληρωμών της Apple γεγονός που καθιστά αναγκαία την καταβολή του 30% στην Apple. «Το boosting, το οποίο επιτρέπει σε ένα άτομο ή έναν οργανισμό να πληρώσει για να αυξήσει την εμβέλεια μιας ανάρτησης ή ενός προφίλ, είναι μια ψηφιακή υπηρεσία – οπότε φυσικά απαιτείται αγορά εντός εφαρμογής», δήλωσε εκπρόσωπος της Apple.
Η κίνηση αυτή επηρεάζει πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, το Instagram, το Twitter και το TikTok, οι οποίες πωλούν χορηγούμενες ή προωθούμενες αναρτήσεις. Από το «γκρουπ» αυτών των εφαρμογών η Meta, μητρική του Facebook και του Instagram, επηρεάζεται πιο άμεσα από την αλλαγή, με δεδομένο ότι δεν έχει χρησιμοποιήσει το σύστημα αγοράς εντός εφαρμογής της Apple για τις προωθήσεις της στο παρελθόν.
Η απώλεια πρόσθετων διαφημιστικών εσόδων, σε μια εποχή που η μετοχή της Meta έχει καταρρεύσει περισσότερο από 70% τον τελευταίο χρόνο, δεν βοηθάει την εταιρεία να βγει από τη δύσκολη θέση .Η Apple ισχυρίστηκε ότι η απαίτηση αγορών εντός εφαρμογής για τις προωθούμενες αναρτήσεις, και συνεπώς είσπραξη του 30%, είναι αναπόσπαστο μέρος των αγορών που πραγματοποιούνται μέσα σε ένα app iOS.
«Εδώ και χρόνια οι κατευθυντήριες γραμμές του App Store είναι σαφείς ότι για την πώληση ψηφιακών αγαθών και υπηρεσιών μέσα σε ένα App πρέπει να χρησιμοποιούνται οι αγορές εντός εφαρμογής και οι κανονισμοί που ισχύουν», δήλωσε ένας εκπρόσωπος της Apple. «Το Boosting, το οποίο επιτρέπει σε ένα άτομο ή έναν οργανισμό να πληρώσει για αυξήσει την εμβέλια μιας ανάρτησης ή ενός προφίλ, είναι μια ψηφιακή υπηρεσία που φυσικά απαιτεί in-App Purchase. Αυτό ίσχυε πάντα και υπάρχουν πολλά παραδείγματα εφαρμογών που το κάνουν με επιτυχία».
Οι τελευταίες αλλαγές στο App Store έρχονται στο τέλος μια μακράς και επώδυνης χρονιάς για τις περισσότερες εταιρείες που εξαρτώνται από την ψηφιακή διαφήμιση. Οι αλλαγές της Apple στο «App Tracking Transparency» προκάλεσαν χάος στις επιχειρήσεις διαφήμισης με τους περισσότερους καταναλωτές να επιλέγουν να μην μοιράζονται δεδομένα με προγραμματιστές εφαρμογών. H Meta εκτίμησε ότι θα χάσει 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα από πωλήσεις λόγω των αλλαγών στην προστασία της ιδιωτικής ζωής. Η Snap, μητρική εταιρεία του Snapchat, συνέχισε να υποαποδίσει φέτος και έχει χάσει περίπου 85%του μεριδίου αγοράς της, κυρίως λόγω της επιβράδυνσης των διαφημιστικών της δραστηριοτήτων.
Πόσο θα κοστίσει αυτή η ιστορία στο Spotify
Μένει να δούμε τι είδους μακροπρόθεσμες οικονομικές επιπτώσεις θα έχουν οι κανόνες της Apple στην επιχείρηση ακουστικών βιβλίων του Spotify και στην ροή εσόδων της Meta από προωθούμενες αναρτήσεις. Ωστόσο ο άμεσος αντίκτυπος για το Spotify είναι προφανής. Χωρίς μια ξεκάθαρη διαδρομή για τους χρήστες iOS που θέλουν να αγοράσουν ένα Audiobook, υπάρχει ισχυρή πτώση σε σχέση με τις πωλήσεις σε Android συσκευές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Google επιτρέπει στο Spotify να στέλνει mail στους χρήστες για την αγορά του βιβλίου σε αντίθεση με όσα κάνει η Apple. Μια...εύκολη λύση θα ήταν οι εταιρείες να πάνε με τα νερά της Apple και να δεχτούν τους κανονισμούς που έχει επιβάλει. Το Spotify θα μπορούσε να πραγματοποιεί πωλήσεις εντός της εφαρμογής και θα παρείχε μια βελτιωμένη εμπειρία στους χρήστες του. Ωστόσο από οικονομικής άποψης αυτή η λύση είναι «μη εφικτή», σύμφωνα με τον υπεύθυνο του για τα Audiobooks του Spotify.
«Υπάρχουν μόνο δυο τρόποι να δικαιολογήσουμε οικονομικά την καταβολή ενός ποσοστού 30% από κάθε συναλλαγή, που είναι είτε να περιορίσουμε τα δικά μας περιθώρια κέδρους στο Spotify με τέτοιο τρόπο που η επιχείρηση να είναι εντελώς μη βιώσιμη, είτε να αυξήσουμε τις τιμές για τους καταναλωτές, κάτι που βλάπτει τους χρήστες μας. Κάτι τέτοιο πλήττει επίσης τους εκδότες και τους συγγραφείς, επειδή αυτό σημαίνει ότι δεν θα είναι σε θέση να πουλήσουν το περιεχόμενό τους εξίσου καλά», δήλωσε ο Ζιρ Ζιχερμαν στο THR.
«Υπάρχουν πολλές ανεκμετάλλευτες δυνατότητες ανάπτυξης, τόσο όσον αφορά την προσφορά όσο και τη ζήτηση ακουστικών βιβλίων. Το είδαμε στον κόσμο του Podcasting, ξέρουμε ότι θα έρθει και στον κόσμο των Audiobooks», προσθέτει το στέλεχος του Spotify.