Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την οικονομία, που έχουμε ξεχάσει
Σχεδόν 400 εκατομμύρια άνθρωποι σε 45 πόλεις της Κίνας βρίσκονται και ζουν σε μερικό ή ολικό lockdown στο πλαίσιο της πολιτικής μηδενικών κρουσμάτων που ακολουθεί εδώ και καιρό το Πεκίνο.
Όλες μαζί αυτές οι πόλεις αντιπροσωπεύουν το 40% του ΑΕΠ της χώρας ή 7,2 τρισεκατομμύρια δολάρια της δεύτερης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Nomura Holdings.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, οι αναλυτές να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου, τονίζοντας ότι οι επενδυτές δεν τον ακούν και δεν έχουν συνειδητοποιήσει πόσο σοβαρές συνέπειες μπορεί να έχουν για την οικονομία αυτά τα παρατεταμένα lockdown.
Το πιο ανησυχητικό είναι το επ’ αορίστου lockdown στη Σαγκάη, μία πόλη 25 εκατομμυρίων κατοίκων και ένα από τα σημαντικότερα κέντρα βιομηχανικής παραγωγής και εξαγωγών της Κίνας.
Η καραντίνα στη Σαγκάη έχει οδηγήσει σε ελλείψεις τροφίμων, αδυναμία πρόσβασης σε ιατρικές προμήθειες και ιατρική φροντίδα, ακόμα και σε αναφορές για δολοφονίες κατοικίδιων. Επίσης, έχει αφήσει το μεγαλύτερο λιμάνι του πλανήτη πολύ υποστελεχωμένο.
Το λιμάνι της Σαγκάης, το οποίο διαχειρίστηκε πάνω από το 20% της Κινεζικής κίνησης το 2021, ουσιαστικά δε λειτουργεί. Τα τρόφιμα έχουν εγκαταλειφθεί στα κοντέινερ των πλοίων χωρίς πρόσβαση σε ψύξη, οπότε και σαπίζουν.
Τα εισερχόμενα φορτία κολλάνε στο λιμάνι της Σαγκάης για οκτώ μέρες κατά μέσο όρο πριν μεταφερθούν αλλού, που σημαίνει 75% αύξηση του χρόνου αναμονής σε σχέση με τα προηγούμενα lockdown.
Οι αεροπορικές εταιρείες που μεταφέρουν φορτία έχουν σταματήσει τις πτήσεις από και προς την πόλη, ενώ εκτός μάχης βρίσκεται και το 90% των φορτηγών που μεταφέρουν προϊόντα. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, από τη Σαγκάη αναχωρεί το 6% των εξαγωγών της Κίνας.
Τα εργοστάσια της Sony και της Apple μέσα και γύρω από τη Σαγκάη δε λειτουργούν, ενώ η Quanta, η μεγαλύτερη εταιρεία παρασκευής notebook και κατασκευάστρια των MacBook έχει σταματήσει τελείως την παραγωγή. Η Tesla έχει επίσης σταματήσει την λειτουργία του εργοστασίου της που παράγει 2.000 αυτοκίνητα το χρόνο.
Τα παρατεταμένα προβλήματα στην Κινεζική βιομηχανία ίσως βοηθήσουν τη στρατηγική του Μπάιντεν για μείωση της εξάρτησης από Κινεζικά προϊόντα, όμως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου προειδοποιεί για τις επιπτώσεις που θα έχουν στην παγκόσμια οικονομία τα lockdown στη Σαγκάη σε συνδυασμό με τον πόλεμο στην Ουκρανία. Το παγκόσμιο ΑΕΠ μπορεί μακροπρόθεσμα να χάσει ακόμα και το 5% της αξίας του.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, τα πρόσφατα μέτρα που πήρε το Πεκίνο εκτιμάται ότι κοστίζουν στην εγχώρια οικονομία 46 δισεκατομμύρια το μήνα σε απώλειες παραγωγής ή 3,1% του ΑΕΠ.
Αυτό, φυσικά, δε θα αφήσει ανεπηρέαστες τις υπόλοιπες οικονομίες του πλανήτη, με τους ειδικούς να φοβούνται την άφιξη μίας νέας καταιγίδας…