Τα ρωσικά πετρελαϊκά τάνκερ εξαφανίζονται από το χάρτη
Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία έχει καταστήσει την Ρωσία έναν παρία της διεθνούς αγοράς ενέργειας. Από την ημέρα που ξεκίνησε ο πόλεμος, ξεκίνησε να διαμορφώνεται ένα είδους εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο με τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες του κόσμου να αποχωρούν από την αγορά.
Όμως, σύμφωνα με ρεπορτάζ του αμερικανικού δικτύου, CNN, πλέον υπάρχουν σημάδια ότι η ρωσική ενέργεια βρίσκει νέους εν δυνάμει αγοραστές…
Καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται για πάνω από ένα μήνα, τα ρωσικά τάνκερ που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο και υποπροϊόντα πετρελαίου εξαφανίζονται σιγά σιγά από τα συστήματα εντοπισμού.
Η αποκαλούμενη «σκοτεινή δραστηριότητα» κατά την οποία τα συστήματα εντοπισμού τον πλοίων παραμένουν σβηστά για αρκετές ώρες έχει και στο παρελθόν θεωρηθεί από Αμερικανούς αξιωματούχους ως μία παραπλανητική πρακτική που εφαρμόζουν για να αποφύγουν τις κυρώσεις.
Και αυτό δεν ισχύει μόνο για τα πλοία που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο, αλλά και για τα πλοία που μεταφέρουν άλλα υποπροϊόντα.
Κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που ξεκίνησε στις 12 Μαρτίου, υπήρξαν, σύμφωνα με εταιρεία που ειδικεύεται στον τομέα, 33 περιπτώσεις «σκοτεινής δραστηριότητας» από ρωσικά τάνκερ που μετέφεραν πετρελαϊκά ή χημικά προϊόντα. Το νούμερο αυτό είναι αυξημένο κατά 236% από τον εβδομαδιαίο μέσο όρο που καταγράφηκε το προηγούμενο δωδεκάμηνο.
«Αυτά τα πλοία θέλουν να εξαφανιστούν»
Οι διεθνείς ρυθμιστικές αρχές απαιτούν από πλοία όπως τα τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο να κρατούν τους εντοπιστές τους ανοιχτούν σχεδόν 24 ώρες το 24ωρο.
Το Μάιο του 2020, το υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ έστειλε ένα ενημερωτικό σημείωμα κυρώσεων προς τις ναυτιλιακές εταιρείες σχετικά με το πώς να αντιμετωπίζουν τις εταιρείες πετρελαίου ή μετάλλων που προσπαθούν να παρακάμψουν τις κυρώσεις.
Το πρώτο παράδειγμα της λίστας ήταν «το σβήσιμο ή η χειραγώγηση» του αυτόματου συστήματος εντοπισμού στα πλοία για να «καλυφθούν οι κινήσεις τους» και το υπουργείο Οικονομικών προειδοποιούσε μάλιστα ότι οι ενέργειες αυτές μπορεί να προκαλέσουν ακόμα και ποινικές κυρώσεις.
Βέβαια, όπως εξηγούν ειδικοί, τα πλοία μπορεί να κλείσουν τα συστήματα εντοπισμού και για λόγους ασφαλείας, ειδικά, για παράδειγμα, όταν ταξιδεύουν σε θάλασσες όπου υπάρχουν πειρατές.
Με δήλωση προς το CNN, το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών τονίζει ότι οι υπηρεσίες του «έχουν λάβει γνώση των αναφορών» για τα ρωσικά τάνκερ που μεταφέρουν πετρέλαιο και συνεργάζεται με τους εταίρους χρησιμοποιώντας «μία σειρά» μεθόδων για να διαπιστωθεί το τι ακριβώς συμβαίνει.