Ξορκίζοντας τα προβλήματα με λίγες προσλήψεις

Φωτο: Eurokinissi

Το μεγάλο δημογραφικό πρόβλημα της χώρας δεν αποτελεί πρόβλεψη ή εκτίμηση. Από το 2011 οι θάνατοι ξεπερνούν τις γεννήσεις και μάλιστα με επιταχυνόμενο ρυθμό. Στο διάστημα 2011 – 2017 είχαμε 900 χιλιάδες νέες γεννήσεις, ενώ οι θάνατοι ξεπέρασαν το 1,03 εκατ. άτομα, δηλαδή είχαμε μια φυσική μείωση του πληθυσμού κατά 136.000 άτομα.

Την περασμένη Δευτέρα, το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών παρουσίασε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα μελέτη για τις επιπτώσεις της δημογραφικής συρρίκνωσης στην εκπαίδευση. Σύμφωνα με τη μελέτη, με τις δημογραφικές τάσεις που επικρατούν, ο συνολικός αριθμός των μαθητών από 1,48 εκατ. το 2008 θα μειωθεί σε περίπου 1,05 εκατ. περίπου μέχρι το 2035, δηλαδή 423,3 χιλιάδες παιδιά στα σχολεία (-29,2%).

Ήδη σήμερα η ελληνική εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από μεγάλο αριθμό εκπαιδευτικών: στη χώρα μας η αναλογία μαθητών ανά διδάσκοντα διαμορφώνεται (2015) στο 9,8 όταν στην ΕΕ η αντίστοιχη αναλογία είναι στο 14 και στις χώρες του G-20 στο 18! Σε ό,τι αφορά την εκτίμηση ότι η χαμηλή αναλογία μαθητών ανά διδάσκοντα στην Ελλάδα οφείλεται στις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της χώρας μας, φαίνεται ότι και αυτό αποτελεί ελληνικό μύθο: η αναλογία μαθητών ανά διδάσκοντα διαμορφώνεται σε χαμηλά επίπεδα σε όλη τη χώρα πέραν των νησιών: 10,17 στην Πελοπόννησο, 10,06 στην Αττική, 9,43 στην Στερεά Ελλάδα, 9,33 στην Θεσσαλία και 8,95 στην Ήπειρο.

Με τα παραπάνω, η πολιτική ηγεσία, θα έπρεπε εδώ και χρόνια να εργάζεται για να αναχαιτίσει τη φυσική μείωση του πληθυσμού -η πρόταση του Κυριάκου Μητσοτάκη για την ενίσχυση με 2.000 κάθε νέας γέννησης είναι ένα βήμα- καθώς και το υπουργείο Παιδείας να προσαρμόσει το εκπαιδευτικό σύστημα στα διεθνή δεδομένα και οικονομικά της χώρας.

Είναι ίσως ειρωνικό, αλλά αντικατοπτρίζει πλήρως την κατάσταση της χώρας, ότι την ημέρα που το ΙΟΒΕ παρουσίασε τα δυσάρεστα ευρήματα της μελέτης, ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωνε στη Βουλή την πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην πρόσληψη 15.000 εκπαιδευτικών.

Ο φιλοπαίγμων Φρεντερίκ Μπαστιά, ίσως σχολίαζε ότι τα παραπάνω δεν αποτελούν πρόβλημα ή εν πάση περιπτώσει αυτό θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί εύκολα με μερικές ακόμα προσλήψεις ειδικών ψυχολόγων για την υποστήριξη των εκπαιδευτικών που θα διδάσκουν σε άδειες αίθουσες.

g.papadogiannis@economistas.gr

ΣΧΕΤΙΚΑ