Ο πληθωρισμός ήρθε για να μείνει
Tα αποτελέσματα από το μέτωπο του πληθωρισμού και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού έχουν μονοπωλήσει το τελευταίο διάστημα τις οικονομικές σελίδες των εφημερίδων, καθώς η αύξηση των τιμών χτυπά ποσοστά ρεκόρ δεκαετιών.
Σε έρευνα που έκανε η The Wall Street Journal μεταξύ 900 ανώτατων στελεχών σε επιχειρήσεις, συγκεκριμένα Διευθύνοντων Συμβούλων, από το Νοέμβριο έως το Δεκέμβριο του 2021, προέκυψε ότι όλοι τους θεωρούν τον πληθωρισμό ως το μεγαλύτερο πρόβλημα της οικονομίας.
Πάνω από τους μισούς CEO εταιρειών σε ολόκληρο τον κόσμο που ερωτήθηκαν, συγκεκριμένα το 55%, θεωρούν ότι οι πληθωριστικές πιέσεις θα συνεχίσουν να κινούνται σε υψηλά επίπεδα έως τα μέσα του 2023, ίσως και αργότερα.
Όσον αφορά στις επιχειρήσεις, τα στελέχη δηλώνουν ότι ο πληθωρισμός είναι ο δεύτερος σημαντικότερος κίνδυνος για την ανάπτυξη και την κερδοφορία τους, ενώ πέρυσι θεωρούνταν ο κίνδυνος νούμερο 22. Φυσικά, ο νούμερο 1 κίνδυνος είναι οι αναταραχές που φέρνει ο κορονοϊός.
Υπενθυμίζεται ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτή στις Ηνωμένες Πολιτείες ενισχύθηκε κατά 7% το Δεκέμβριο, που αποτελεί τη μεγαλύτερη αύξηση που έχει καταγραφεί από τοπν Ιούνιο του 1982.
Ένα εντυπωσιακό ποσοστό των CEO που ερωτήθηκαν, δηλαδή το 95%, δήλωσαν ότι αντιμετωπίζουν έντονες πιέσεις από τις ανοδικές τάσεις στις τιμές πρώτων υλών και στις αυξήσεις μισθών. Επίσης, έδωσαν μεγάλη έμφαση στις διαταραχές της αλυσίδας τροφοδοσίας, τις ελλείψεις σε εργάτες και τις μεγάλες διακυμάνσεις στις τιμές της ενέργειας.
Οι τιμές παραγωγού, αυτές που δίνουν οι προμηθευτές στις επιχειρήσεις, ενισχύθηκαν κατά 9,7% το 2021. Πρόκειται για τη σημαντικότερη αύξηση που έχει σημειωθεί από τότε που άρχισε η καταγραφή τους το 2010.
Ωστόσο, μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου, οι τιμές παραγωγού ενισχύθηκαν κατά μόλις 0,2%, ο χαμηλότερος ρυθμός ανόδου από το Νοέμβριο του 2020.
Κάτω από το 40% των CEO δήλωσαν ότι η εταιρεία τους είναι «καλά προετοιμασμένη» για μία «πληθωριστική κρίση».
Όπως απάντησαν σε σχετική ερώτηση, είπαν ότι σκοπεύουν να αντιμετωπίσουν τον υψηλό πληθωρισμό με μείωση κόστους, ενώ σκοπεύουν να περάσουν τις αυξήσεις στους καταναλωτές αυξάνοντας τις τιμές.
Όπως τονίζεται, είναι ελάχιστα τα σημάδια που δείχνουν ότι οι CEO είναι πρόθυμοι να «απορροφήσουν τις αυξήσεις τιμών» μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων τους.